turbosta kysymys.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jamboy
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 08:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja jamboy »

saabeli kirjoitti:
sen jälkeen alkanut päästämään kunnon startti savut.
ajaessa en ole sinistä savua vielä huomannut, vain kylmänä startatessa.
joo ja seuraavana huomaat, että öljynkulutus on kasvanut.
ai jaa tota en tiennytkään 8O
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Eilen havaitsin ekan kerran että kolkki pöläytti siniset savut käynnistäessä. Tänään kokeeksi vielä käynnistin ja samanlainen pölinä kävi. Mitsua tilalle varmaankin sen muutossarjan kanssa? Onko mitään tietoa kenen valmistetta Bilteman turbot on? :lol:
Tänään mulla on meno Rovaniemelle. Mitäs olette mieltä? Pitäsköhän mulla pelata varman päälle ja jättää auto sinne Delta-autoon huomenna ja ottaa satku käyttöön siksi aikaa että saavat turbon vaihdetuksi? Merkkiliikkeessä pitäisi homman tietenkin hoitua mutta tuleeko mieleen mitään mistä merkkiliikettä pitäis muistuttaa? Paljonko öljyä valuu pihalle turboa vaihdettaessa?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

onko ulos valuvan öljyn määrällä merkitystä jos gm öljy maksaa sen 26€/5l? :roll:

jos meinaat että säästät öljyissä, niin ei sitä turboakaan kannata sit vaihtaa...meinaan jos oot niissä säästänyt ennenkin niin turbon hajoamiseen saattaa olla se ainakin osasyynä... :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Oisit sinä voinu edes yhteen kysymykseeni vastata mutta kun ei. Öljyn määrää kyselin että tiedän varata riittävästi öljyä. Öljyt tuohon on juuri vaihdettu. Mistä päättelet että olen säästänyt öljyissä? Öljynvaihtovälinä olen pitänyt 6kk.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ehkä yleistin hieman omassa päässäni, johtuen aikaisemmista kokemuksista muiden kanssa, pahoittelut. :lol:

~4,5l menee öljyä vaihdossa.

vaikka on just vaihdettu niin ei haittaa vaihtaa uudestaan.

päättelin siitä kun halusin ymmärtää väärin.

noin, 10tkm hyvä väli turboautoille, toki jos ei sitä 6kuukaudessa tuu niin silloin varmaan toi 6kk ihan passeli.

mitsu on hyvä valinta, toki en voi sanoa mitä juuri sinun kannattaa tilanteessasi tehdä, liikaa muuttujia. esim taloudellinen tilanteesi, kuun asennot, mielipiteesi yleensä ja aikataulut.

ja olen sitä mieltä että kannattaa pelata varman päälle.

muihin kysymksiisi en osaa vastata.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

No nyt näyttää paremmalta :D
Kilometrejä tulee mulla noin 16000 vuodessa ja täsmennetään vielä että öljynvaihtovälinä pidän 10000km/6kk riippuen kumpi täyttyy ensin. Aina on tullut kuukaudet ensin vastaan. Taloudellinen tilanne on hyvä mutta aina sitä mielellään kartoittaa mahdolliset huokeammat vaihtoehdot jos lopputulos on yhtä hyvä. Mielipiteeni yleensä on että mahdollisimman halvalla hyvällä vaihtoehdolla mennään mutta skeidaa en halua ostaa. Garrettin ja Mitsun välillä valitsen ehdottomasti Mitsun. Mutta oikeasti kiinnostaa myös tietää miltä valmistajalta Biltema tulee :lol:
Aikataulujen kanssa ei ole ongelmaa kun voin ottaa satkun siksi aikaa käyttöön kun kolkki seisoo korjausta odotellessa. Ja korostan että varman päälle haluan pelata minäkin eli hyvä lopputulos on kuitenkin tärkeämpi kuin halpa hinta. Pahoittelut myös hiiltymisestäni. Tunteet on nyt pinnassa. Ja kiitos näistä vastauksista.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Biltema on mallia kiina. Ei siihe hintaa paljo voi odottaakaa.

Sit viel sellainen juttu että pölläytys kylmänä ei ole mikään 100% varma diagnoosi sille että olisi ahdin rikki. Cobra tai downpipe irti ja kokeilee välyksiä.

Voi pölläytellää monesta muustakin syystä.

Haluat pelata varman päälle -> Vaihda automerkkiä. Tai siiis laita se Mitsu. Procar-serviceltä 595€ + muutosarja hilppeet.

Öljyt vaihdetaan _AINA_ turbovaihdon yhteydessä. Jos ahdin on menny niin siellä öljyn seassa on laakerimujua ja se ei hyvää tee uudelle ahtimelle.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vien huomenna auton Deltaan ja käsken tutkia onko turbo mennyt ja jos vastaus on kyllä niin käsken laittaa Mitsun muutoshilppeineen paikoilleen. Käyn myös ostamassa öljyä kun tuli hyvät perustelut niidenkin vaihtoon. Vai suostutaankohan merkkiliikkeessä laittamaan asiakkaan omia öljyjä vai laittavatko aina omaa öljyään jokatapauksessa? Kokemuksia kellään?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kyllä liikkeet yleensä laittaa omia öljyjä. Saat kyl sen ahtimen katsottuu ihan pihassakin jos pysyy ruuvari kädessä niin ei tarvii sen takia maksaa jos vika ei sitten olekaan siinä. Delta auton veloitusku ei ole iha halvimmast päästä tietääkseni....

Muut kohdat mitkä mahdollisesti voi aiheuttaa pölläyttelyä on esim venavarrenkumit, jäätyny huohotus -> öljyä imusarjas -> valuu kanavia pitkin mäntien päälle.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Nyt on vähän semmonen tilanne että ei ole aikaa alkaa ite tuota tutkimaan. Tai olis myöhemmin mutta silloin voi olla liian myöhäistä jos se turbo on tosiaan antautumassa. Huohotuksessa ei luulisi olevan ongelmaa kun huohotinpäivitys on ja öljypohja ja sihti on vasta putsattu sekä o-renkaat vaihdettu. Ja nyt kun olen Rovaniemellä niin saan nyt harrastepelin kivuttomasti käyttöön kun tallipaikkakin on täällä. En käy kuitenkaan öljyä hakemassa lisää kun kuitenkin ilmeisesti liikkeessä laittavat omat ölpät. Kiitoksia neuvoista. Pitää vielä kuitenkin yön yli miettiä eri vaihtoehtoja.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Viikko sitten jätin auton Deltaan ja tänään sitten tutkivat auton. Kuulemma turbo kunnossa. Eli nyt olis vaihtoehtona venavarrenkumit tai männänrenkaat. Nyt täytyy lauantaina hakea auto Deltasta ja alkaa miettiä mitä tekis seuraavaksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jäätynyt huohotuskin voi olla syynä. Kato huohotuksen kaikki putket ja takaiskut läpi.

Paljonko oli täl vessal ajettu?

Männänrenkaat voi elvyttää kaatamalla ~2DL esim WD-40/Polttöljyä/CRC MoS2 Penetarting Oil pyttyihin ja antaa yön yli valua alakertaan (Öljyt _PITÄÄ_ tän jälkee vaihtaa) .

Puristuspaineita mittaamalla saat selville männänrenkaitten kunnosta. Venavarrenkumit onki sit se viimeinen diagnoosi kun kaikki muut vaihtoehdot käyty läpi...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

omassa T5 tonnarissa ainakin melko varmat merkit ilmassa että venavarren kumit falskaa..kylmänä sinipölläys ja jos pidempään pitää tyhjistä niin sama homma..puristukset tasaiset hyvät(13.5-14bar).kannentiiviste falskaa reunoistaan ulospäin öljyä.ahdin kunnossa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kannentiiviste ei voi kun yhdestä kohtaa vuotaa öljyä ja se on öljynpaluuu alakertaan. Kun siihen ei tule kun yks öljykanava ylöspäin joka menee jakopäänpuolella kannenpulttia pitkin (kannenpultti 8 ).
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: turbosta kysymys.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

nugge kirjoitti:Jäätynyt huohotuskin voi olla syynä. Kato huohotuksen kaikki putket ja takaiskut läpi.

Paljonko oli täl vessal ajettu?
Reilu 240 tkm on ajettu. Öljypohja ja -sihti putsattu vasta ja samalla puhdistettu huohotinputki jossa oli ollutkin ihan kunnolla skeidaa. Pitää alkaa tutkimaan kuhan kerkiää. Perjantaina alkaa viikon vapaa ja lauantaina käyn viemässä satkun Rovaniemelle talliin ja haen kolkin Deltasta. Nyt uskaltaa kumminki ajaa kun turbo kerran todettu kunnossa olevaksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin