NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
perttukoo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Huhti 10, 2009 19:03

NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja perttukoo »

Tervehdys!

Kyseessä siis 900:nen Saab vuodelta 1994. Vapaasti hengittävä automaatti ja mittarissa 331tkm. Tuossa joulukuun alussa, kun ensimmäiset kunnon kylmät ilmat tulivat, Saab löi CE-valon päälle. Se kuitenkin sammui muistaakseni jo seuraavana päivänä eikä auto oireillut millään tavalla. Kävin kuitenkin luetuttamassa vikakoodit mielenkiinnosta. Kyseessä oli ollut P0171 ja P0340 eli ilmapolttoaineseos liian laiha ja nokka-akselin anturin ilmoitti virheellisestä toiminnasta (???!!). Kummatkin olivat vain tilapäisiä oireita ja huollossakin sanottiin, ettei mitään suurempia syitä huolestua. Ajattelin, että johtunee kovista pakkasista.

Nyt sitten noin 4 päivää sitten CE-valo syttyi taas kovilla pakkasilla palamaan eikä ole sammunut. Auto on kuitenkin toiminut normaalisti. Ainut outo tapaus oli, kun ajoin parkkipaikalta pois ison lumikinoksen yli... Auton etupää jäi hetkeksi jumiin lumikinokseen. Välittömästi tämän jälkeen käynti muuttui huonoksi ja auto sammuili ja nyki koko ajan. Pysähdyin ja ensimmäiseksi putsailin virranjakajan kannen joka oli suht likainen. Se ei kuitenkaan vaikuttanut asiaan. Sitten kurkkasin auton alle ja sormeilin Lamda-anturia. Tämän jälkeen auto taas toimi moitteetta. En sitten tiedä vaikuttiko jo 15 min sammuksissa olo vai Lamdan kopelointi...

Noh, tänään kävin luetuttamassa vikakoodit ja edelleen herjasi liian laihaa seosta sekä joutokäynnin säätöä (liian korkea) eli P1172. Mielestäni joutokäynti kuitenkin on ihan normaali. Kylmänä sen 1000rpm ja lämpimänä 900rpm. Huollossa sanoivat, että kyseessä voisi olla imuvuoto. En kuitenkaan viitsisi viedä huoltoon, niin etten itse osaa kertoa mikä autossa on vikana. Tulee varmasti kalliiksi, jos huollossa alkavat syytä omaan rauhalliseen tahtiinsa etsimään.

Haulla kokeilin löytää vastauksia täältä. Ilmamassamittaria sekä lamdaa oli samankaltaisissa oireiluissa vaihdeltu. Lamda on kuitenkin noin vuosi sitten vaihdettu ja kun motonetin sivuilta katselin niin ilmamassamittareita oli tarjolla vain v6 koneisiin, josta päättelin, että vehkeessäni ei sellaista ole...? :roll:

Lähinnä kiinnostaisi tietää, että miksi auto rupesi käyttäytymään oudosti kun ajoin lumikasaan ja voiko nuo vikakoodit johtua vain kymästä kelistä, kun auto ei muuten temppuile/oireile? Toisaalta kulutus on ehkä ollut hieman kovempi kuin yleensä; matka-ajossa 80-90km/h kulutus reilu 9ltr/100km ja kaupungissa 15ltr ylöspäin. Kesällä lukemat olivat 1-2ltr vähemmän.

Niin ja mitä tuosta nokka-akselin anturin ilmoittamasta virheestä tulisi ajatella??

Perttu
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä tuossakin autossa on ilmamassamittari, mutta tarkista ja vaihda nyt ensin niitä alipaineletkuja. Niiden vuodot voi hyvinkin aiheuttaa seoshäiriöitä ja korkeaa tyhjäkäyntiä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Oman kulkineen vikakoodeissa on tässä jo pidemmän aikaa pyörinyt tuo nokka-akselin anturin viallinen toiminta vai mikälie tilapäinen toimintahäiriö olikaan. Toiminnassa tai kulkupuolessa kun ei ole oikein minkäänlaista muutosta huomannut niin en ole tuolla ihmeemmin päätäni vaivannut varsinkaan kun luettujen juttujen mukaan ainoita lääkkeitä olisi koko jakajan uusiminen.

Mutta sattuipas tässä surffailessa tulemaan vastaan mielenkiintoinen sivu:
http://www.900saab.com/dizzy.html

Pelkkiä antureitahan näyttää löytyvänkin n. 15$ hintaan, harmi vain että tilatessa tulee vähintäänkin toinen mokoma postikuluja päälle. Ja tuolta sivulta löytyvän linkin takana olevalla bbautomacao.comilla näyttää olevan minimitilaus 50$, pitääkin tutkia jos noita sattuisi jostain muualta löytymään.

Edit.
Niin ja samaa ongelmaa ollut itsellä muutenkin, varsinkin kovemmilla pakkasilla CE-valo tykkää palaa, viimeksi muutama viikko sitten koodit lukiessa taisi löytyä: seos liian laiha, nokka-akselin anturin toimintahäiriö ja moottorin lämpöanturi. Näissä alkupään vapareissa ei ilmeisestikään tuosta laihasta seoksesta kannatta välttämättä huolestua kun sitä ilmeisesti saattaa valittaa vaikkei mitään ongelmaa missään olisikaan. Joutokäyntimoottori kannattaisi ehkä putsata, itsekin sen eilen tein. Huomenna sitten vuorossa ilmamäärämittarin puhdistus.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja cc »

Samanlaista vaivaa oli 2.3i:ssa. En luettanut koodeja, mutta Check Engine valon vilkutus antoi koodin 73 joka korjaamokäsikirjan mukaan tulee koodeista P0171 ja P0172.

Kaikki alipaineletkut oli ehjiä, ne olikin uusittu joku aika sitten. Purin käsiin IAC venttiilin jossa aavistus likaa, putsasin sen. EVAP venttiili näytti puhtaalta ja oli kiinni kun oli käsissä, ei mennyt puhallus läpi. Ilmamassamittarissa ei ollut mitään näkyvää vikaa, eikä ollut tallilla mukana speksejä mitä tuosta olisi voinut mitata, eli takasin kiinni. Läppäanturia, lamdaa ja SAI ohjausventtiliä en tutkinut muuta kuin että ovat paikallaan ;-)

Ainoa selvä "löytö" oli kulahtanut huohottimen kiinnitys ventiilikopassa. Tiivistyksen olin tehnyt joku vuosi sitten katkaisemalla käsiin jäänyt 99/OG:n alipainelähdön holkki jonka aluperä oli ties mikä. Uusi, oikea, holki paikalle ja nyt on ajettu useampi käynnistys ja muutama sata km ilman CE valoa. Voihan se vieläkin syttyä, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä;-)

Check Engine valon vilkkumaan saamisesta on ohje että virtojen päälle laiton jälkeen maadotetaan diagnoosipistokkeen napa 6 0,5 -4 sekunnin ajan. Ei vaan toiminut minulla. Jostain sitten löyty juttu että kytketään ensin napojen 16 ja 7 väliin 220 ohmin vastus ja vasta sitten virrat päälle ja navan 6 maadotus hetkeksi. Tämä toimi. Napa 16 antaa jatkuvan +12V ja 7 menee Motronic boksille.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tami »

Pukkasi eilen vikakoodia P0172 (Fuel Trim System Too Rich). Tuntuu välillä ajossa tasakaasulla nykäyksenä, ihan kuin nostaisi nopeasti kaasupolkimen ylös. Tyhjäkäynnillä kierrokset myös heittelivät tonnista ylöspäin.
Tyhjensin vikakoodit ja eilisen päivän aikana koodi ei enää uusiutunut eikä tuntunut ajossa kuin yhden kerran tuolla tasakaasunykäyksenä (ei koodeja tämänkään jälkeen).
WIS ei oikein osannut antaa mitään osviittaa missä vika voisi olla. Lambda uusittu muutama päivä sitten (alkuperäinen Bosch).
Mitähän tuolle olisi tehtävissä ?
Auto ng900 turbo.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tami »

Ongelmat jatkuu... Nyt tätä hommaa pähkäiltyäni päättelin että voisiko nyt edellisessä viestissä kertomani viat ja vikakoodi johtua siitä että koko alkukesän on moottorin lämpöviisari heitellyt vähän miten sattuu. Vain moottoritieajossa suurinpiirtein pysyy kello 9 kohdalla, muuten tipahtelee vähän väliä alemmas sentin verran ja heittelee siinä välillä. Eli Trionic luulee että moottori on kylmempi kuin todellisuudessa onkaan ja lisää polttoaineensyöttöä --> seokset liian rikkaalla --> vikakoodi, nykimistä ja kierrosten heittelyä.
Siis voisiko olla että moottorinlämpötila tai jäähdytysnesteen lämpötila-anturi olisi rikki ja antaa Trionicille vääriä arvoja. Alkuperäinen termostaatti vaihdettu jonkin aikaa sitten, se todennäköisesti kunnossa.
Mitä Trionicia enemmän tuntevat mieltä tästä teoriasta ja kumpi olisi se oikea syyllinen anturi noista kahdesta (moottorin vaihteiston puoleisessa päädyssä vai imusarjassa 3 ja 4 pytyn välissä oleva) ??
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tami »

Entisen omistajan toimesta on napattu ilmeisesti CE-valo mittaristosta pois kun ei sitä edes virrat päälle laittaessa tauluun syty (v*ttu mitä hommaa!?). Tämä vika ollut jo ilmeisesti silloin päällä kun auto mulle tuli. Ei siis väläyksiä näy, tuostahan se olisi tosiaan selvinnyt. Nyt vain vikakoodin varassa ollaan (P0172).
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Check Engine--> P0171 ja P1172, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tami »

Vanha vika palasi taas ja vikakoodi löytyy (P0172 = Fuel Trim System Too Rich) ja kierrokset startissa korkealla. Lämmettyään nykii (lämmöt pysyy hyvin normaalissa).
Ajattelin jo että ongelma on korjaantunut imuilman lämpötila-anturin vaihdon myötä. Ongelmat esiintyy harvakseltaan käynnistäessä (kevään aikana kaksi kertaa), kierrosten jäädessä heti startissa 2000 rpm tuntumaan. Tyhjäkäyntiventtiili putsattu ja öljytty pariin kertaan, lambda on alkuperäinen Bosch ja sillä ei paljonkaan vielä kilometrejä takana, tuo imuilma-anturi uusittu. Alipaineletkuja on uusittu myös paljon sekä muitakin osia aiheeseen liittyen. Bensansuodatin on suurinpiirtein ainut mitä ei vielä vaihdettu. Ja tankissa on 95:sta
Voisiko kuitenkin tyhjäkäyntiventtiili olla niin rikki, että aiheuttaa vikakoodin ilmestymisen sekä nykimisen, kun startista lähtien kierrokset ovat korkealla ? Tätä ongelmaa esiintyy harvoin, äsken startatessa auto taas pelasi ihan normaalisti. Toisaalta venttiili avautuu kyllä ihan hyvin kun syöttää 12v liittimelle.... pitäisi siis senkin toimia.
Alipaineletkujen mahdollisista vuodoista olisi hyvä saada varmistus. Miten se puhallustesti menikään millä saa rikkinäiset alipaineletkut paljastettua ? Joskus täältä lukenut vinkin asiasta.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin