Kyseessä siis 900:nen Saab vuodelta 1994. Vapaasti hengittävä automaatti ja mittarissa 331tkm. Tuossa joulukuun alussa, kun ensimmäiset kunnon kylmät ilmat tulivat, Saab löi CE-valon päälle. Se kuitenkin sammui muistaakseni jo seuraavana päivänä eikä auto oireillut millään tavalla. Kävin kuitenkin luetuttamassa vikakoodit mielenkiinnosta. Kyseessä oli ollut P0171 ja P0340 eli ilmapolttoaineseos liian laiha ja nokka-akselin anturin ilmoitti virheellisestä toiminnasta (???!!). Kummatkin olivat vain tilapäisiä oireita ja huollossakin sanottiin, ettei mitään suurempia syitä huolestua. Ajattelin, että johtunee kovista pakkasista.
Nyt sitten noin 4 päivää sitten CE-valo syttyi taas kovilla pakkasilla palamaan eikä ole sammunut. Auto on kuitenkin toiminut normaalisti. Ainut outo tapaus oli, kun ajoin parkkipaikalta pois ison lumikinoksen yli... Auton etupää jäi hetkeksi jumiin lumikinokseen. Välittömästi tämän jälkeen käynti muuttui huonoksi ja auto sammuili ja nyki koko ajan. Pysähdyin ja ensimmäiseksi putsailin virranjakajan kannen joka oli suht likainen. Se ei kuitenkaan vaikuttanut asiaan. Sitten kurkkasin auton alle ja sormeilin Lamda-anturia. Tämän jälkeen auto taas toimi moitteetta. En sitten tiedä vaikuttiko jo 15 min sammuksissa olo vai Lamdan kopelointi...
Noh, tänään kävin luetuttamassa vikakoodit ja edelleen herjasi liian laihaa seosta sekä joutokäynnin säätöä (liian korkea) eli P1172. Mielestäni joutokäynti kuitenkin on ihan normaali. Kylmänä sen 1000rpm ja lämpimänä 900rpm. Huollossa sanoivat, että kyseessä voisi olla imuvuoto. En kuitenkaan viitsisi viedä huoltoon, niin etten itse osaa kertoa mikä autossa on vikana. Tulee varmasti kalliiksi, jos huollossa alkavat syytä omaan rauhalliseen tahtiinsa etsimään.
Haulla kokeilin löytää vastauksia täältä. Ilmamassamittaria sekä lamdaa oli samankaltaisissa oireiluissa vaihdeltu. Lamda on kuitenkin noin vuosi sitten vaihdettu ja kun motonetin sivuilta katselin niin ilmamassamittareita oli tarjolla vain v6 koneisiin, josta päättelin, että vehkeessäni ei sellaista ole...?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Lähinnä kiinnostaisi tietää, että miksi auto rupesi käyttäytymään oudosti kun ajoin lumikasaan ja voiko nuo vikakoodit johtua vain kymästä kelistä, kun auto ei muuten temppuile/oireile? Toisaalta kulutus on ehkä ollut hieman kovempi kuin yleensä; matka-ajossa 80-90km/h kulutus reilu 9ltr/100km ja kaupungissa 15ltr ylöspäin. Kesällä lukemat olivat 1-2ltr vähemmän.
Niin ja mitä tuosta nokka-akselin anturin ilmoittamasta virheestä tulisi ajatella??
Perttu