Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

Kävipä niin, että öljyproppu oli erittäin piukassa ja tuhtasin sen kanssa niin, että auton toinen rengas oli kiven päälle ajettu joten tilaa oli vähän työskentelyyn. Mikä siis neuvoksi kun öljyt piti vaihtaa? Irroitin öljynsuodattimen ja käynnistin moottorin 20 sekunniksi. Moottori pumppasi härskisti öljyt ulos niin että suuri osa taitoi mennä öljynkeräysastian ohi. Ei muutakuin uusi suodatin kiinni ja öljyt sisuksiin. Sitten auton peruutus ja paperia kätöseen ja sytytin. Sitten poltetaan maasta siihen roiskuneet jäteöljyt taivahan tuuliin ja homma on valmis :D Niin, joku voisi sanoa että riskaapeliä mutta kyllä siellä koneessa on sylintereissä ja laakereissa sen verran öljykalvoa että se kestää 20 sekunnin käytön tyhjäkäynnillä ilman suodatinta.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja nugge »

Mitä vittua mä just luin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja palauril »

nugge kirjoitti:Mitä vittua mä just luin.
Ja kuka kehtaa edes tuollaisen "huoltotoimenpiteen" laittaa julkisesti luettavaksi?
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja nugge »

Trolli?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Keme »

[quote="Saabi_Saab"]Kävipä niin, että öljyproppu oli erittäin piukassa ja tuhtasin sen kanssa niin, että auton toinen rengas oli kiven päälle ajettu joten tilaa oli vähän työskentelyyn. Mikä siis neuvoksi kun öljyt piti vaihtaa? Irroitin öljynsuodattimen ja käynnistin moottorin 20 sekunniksi. Moottori pumppasi härskisti öljyt ulos niin että suuri osa taitoi mennä öljynkeräysastian ohi. Ei muutakuin uusi suodatin kiinni ja öljyt sisuksiin. Sitten auton peruutus ja paperia kätöseen ja sytytin. Sitten poltetaan maasta siihen roiskuneet jäteöljyt taivahan tuuliin ja homma on valmis :D Niin, joku voisi sanoa että riskaapeliä mutta kyllä siellä koneessa on sylintereissä ja laakereissa sen verran öljykalvoa että se kestää 20 sekunnin käytön tyhjäkäynnillä ilman suodatinta.[/quote]
Imuvaihtajalla homman olisi saanut hoidettua paljon paremmin.
jeeeeeee!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tai ajamalla vaikka rauman suuntaan ni ois putkitongeil napattu vanha pois ja uutta hyllystä tilalle.

jäteöljy sotkuakaan ei olisi tarvinnu polttaa :D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

palauril kirjoitti:
nugge kirjoitti:Mitä vittua mä just luin.
Ja kuka kehtaa edes tuollaisen "huoltotoimenpiteen" laittaa julkisesti luettavaksi?
No minä kehtaan. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on. Kyllä se on ihan ehta huoltotoimenpide öljyjen vaihtaminen. Huomasi heti moottorin käynnin pehmentyvän kun sai uudet liukasteet sisuksiinsa. Kun päätän hoitaa homman niin hoidan sen tavalla tai toisella. Seuraavalla kerralla menen korjaamolle niin saavat irroittaa propun ja vaihtaa sen uuteen.

Aina on tietysti muutama hienostelija napisemassa että ei noin voi tehdä hommaa.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Saabi_Saab kirjoitti: Huomasi heti moottorin käynnin pehmentyvän kun sai uudet liukasteet sisuksiinsa.
Kuinka vanhat öljyt siellä oikein oli sisällä 8O
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Coltti »

*maailman suurin facepalm*
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tarkka kuulo, jos huomaat koneen käynnissä eroa...eiköhän se raksuta ihan samalla tavalla.
Saabi_Saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
Paikkakunta: Pori

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Saabi_Saab »

KN/Lieto kirjoitti:Tarkka kuulo, jos huomaat koneen käynnissä eroa...eiköhän se raksuta ihan samalla tavalla.
Kyllä sen eron kuulee tyhjäkäynnillä kun vertaa 15tkm ajettuja öljyjä ja uusia. Se on ymmärrettävääkin koska tuoreilla öljyillä saadaan enemmän painetta joka kiristää mm jakoketjua enemmän mikä vähentää ääniä. Monet ammattikorjaajat on saman havainneet joten ei ole uusi asia.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jakoketjunkiristin on jousikuormitteinen ja hammastetulla tangolla jotta ei pääse peruuttaan. Öljypaine kyllä auttaa sitä mutta teoriasi on väärä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja Coltti »

itseasiassa alkupään 16v koneista löytyy erilainen hydraulisesti toimiva kiristin kuin se hammastettu.
Siellä on myös jousi sisällä, mutta ei räikkämekanismia.

Kuva
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja nugge »

Nyt ei taida olla alkupään 16V koneesta kyse jos on oikeaan osioon tämä postattu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Persoonallinen öljynvaihto satkuun

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Ei kai siinä. Mikä minä olen tuomitsemaan. Hauskaahan tuota oli lukea, mutta itse olisin ehkä yrittänyt kuitenkin avata sen tulpan tavalla tai toisella. :D
Vastaa Viestiin