Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:43
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Liekköhän tarpeellinen operaatio ng ysisatkussa, ajettu 384tkm en huoltohistoriasta sen enempää tiedä, mutta kone pelaa tosi hyvin eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Öljyillä ajettu nyt 4 tonnii joista ekat 1000km pysyi suht kirkkaana... Onko näissä paljonkin erilainen tuo homma verrattuna 93:een? Pitääkö samanlaiset o-renkaat hommata?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Kelpaako o-renkaiksi ihan tavalliset o-renkaat jostain alan liikkeestä haettuna ? Ja aloituspostauksessa mainitaan 3 o-rengasta , kumpaa kokoa tulee 2 kpl ?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Yksi kappale 20x4 ja 2kpl 14x3 O-renkaitaImuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Loppukesän aikaisia, mutta laitetaan arkistoon. Auto vm 2001 matalapaineturbo ilman virityksiä. Mittarissa oli 193 tkm kun turbo päästi pohjoisen reissulla käyttösavuja ulos. Auto jäi seisomaan pihalle kunnes kuukautta myöhemmin pääsin uusi turbo matkassa vaihtamaan tuota peräti 8 tkm kestänyttä kiinanhyrrää.
Öljyvalo oli värähdellyt kuulemma emännällä ajossa joskus keväällä, mutta sen koommin ei ollut ilmoitellut olemassaolostaan. Öljyä oli kuitenkin kulunut litra vaihtovälillä vaikkei ollutkaan sitä näkyvästi savutellut ilmoille. Liekö antautuva turbo kuitenkin jo silloin sitä roiskinut ympäriinsä? Joka tapauksessa, nyt oli korkea aika ottaa turboremontin yhteydessä samalla öljypohja alas ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Olosuhteiden pakosta tunkkia ja taljaa lukuunottamatta täytyi mennä luonnonmukaisilla materiaaleilla. Helmojen alle pölkkyjä keulaa kohottamaan ja konetilaan lankku moottorin ripustukseen. Ripustus saattaa näyttää kuvassa huterammalta kuin se todellisuudessa oli. Ennen auton alle menoa tuennat ja ripustukset tuli koeravisteltua joka suuntaan ja kun mikään ei nitkahtanutkaan, ei alla ollut pelkoa, varsinkin kun siellä oli lisää pölkkyjä varmistuksena eli koko ajan tiellä.
Apurungon irroitin keulan puolelta ja jätin roikkumaan löyhytettyjen takimmaisten pulttien varaan Vesan alkuperäisen ohjeen mukaisesti. Pultit nitkahtivat auki kunnollisella riuhtaisulla mutta olisivat kyllä jääneet avaamatta ilman metristä putkenpätkää avaimen päässä. Yllättävän kauan tuli tuherrettua öljypohjan ruuvien avaamisessa, muutamalle ahtaimmissa koloissa olleille ei meinannut löytyä millään sopivaa kulmaa vääntää. Ahtaat työskentelytilat eivät tietenkään auttaneet asiaa kun kättäkin vaihtaakseen piti aina ryömiä puoliksi pois auton alta. Ja tottakai koko ajan tihkuava sade viimeisteli remonttifiiliksen kun pisaraa tuli milloin silmiin, milloin korviin, jalat ja persuus märkinä koko ajan.
Mutta siinäpä se viimein oli, öljypohja nurmikolla. Heti ensihavaintona pieni yllätys, pohjalla ei ollut mäskiä lainkaan. Öljyä oli kyllä palanut kiinni varsinkin pakoputken puolelle ja hyvin olivat 900 km ajetut öljytkin jo mustuneet. Mutta sihdissäpä olikin sitten moskaa. Ja metallinpalanen, pentele.
Kaadoin loput öljynjämät keruuastiaan ja sieltähän niitä metallisoiroja paljastui lisää pohjalta. Takaisin auton alle ja laakereita nykimään. Jokaisessa veivinlaakerissa tuntui väljää. Avasin neljännen runkolaakerin ja niinpä oli lähtenyt pinnoite liikkeelle. Kampiakselissa näkyi lämpöjälkeä, kynnellä koittaen tuntui jotain mutta ei selviä naarmuja. Auton historiatietojen mukaan ei mitään viitteitä mahdollisista aiemmista puhdistuskerroista, epäilisin ettei ole putsattu. Tämä puhdistus tuli kuitenkin liian myöhään, vaikkei ehkä ainoa syy paikkojen lahoamiseen ollutkaan.
Siitä tuli sitten projektiauto. Saas katsoen hotsittaako ensi kesänä tuhlata lyhyt loma moottorin pudottamiseen ja purkuun. Toivottavasti ei ainakaan sada kovin, lol. Vesalle kiitos topiikista ja ohjeista. Turha kai mainita mutta sanonpa kumminkin että kannattaa tsekata öljypohja ennemmin kuin myöhemmin.
Öljyvalo oli värähdellyt kuulemma emännällä ajossa joskus keväällä, mutta sen koommin ei ollut ilmoitellut olemassaolostaan. Öljyä oli kuitenkin kulunut litra vaihtovälillä vaikkei ollutkaan sitä näkyvästi savutellut ilmoille. Liekö antautuva turbo kuitenkin jo silloin sitä roiskinut ympäriinsä? Joka tapauksessa, nyt oli korkea aika ottaa turboremontin yhteydessä samalla öljypohja alas ja katsoa mitä sinne kuuluu.
Olosuhteiden pakosta tunkkia ja taljaa lukuunottamatta täytyi mennä luonnonmukaisilla materiaaleilla. Helmojen alle pölkkyjä keulaa kohottamaan ja konetilaan lankku moottorin ripustukseen. Ripustus saattaa näyttää kuvassa huterammalta kuin se todellisuudessa oli. Ennen auton alle menoa tuennat ja ripustukset tuli koeravisteltua joka suuntaan ja kun mikään ei nitkahtanutkaan, ei alla ollut pelkoa, varsinkin kun siellä oli lisää pölkkyjä varmistuksena eli koko ajan tiellä.
Apurungon irroitin keulan puolelta ja jätin roikkumaan löyhytettyjen takimmaisten pulttien varaan Vesan alkuperäisen ohjeen mukaisesti. Pultit nitkahtivat auki kunnollisella riuhtaisulla mutta olisivat kyllä jääneet avaamatta ilman metristä putkenpätkää avaimen päässä. Yllättävän kauan tuli tuherrettua öljypohjan ruuvien avaamisessa, muutamalle ahtaimmissa koloissa olleille ei meinannut löytyä millään sopivaa kulmaa vääntää. Ahtaat työskentelytilat eivät tietenkään auttaneet asiaa kun kättäkin vaihtaakseen piti aina ryömiä puoliksi pois auton alta. Ja tottakai koko ajan tihkuava sade viimeisteli remonttifiiliksen kun pisaraa tuli milloin silmiin, milloin korviin, jalat ja persuus märkinä koko ajan.
Mutta siinäpä se viimein oli, öljypohja nurmikolla. Heti ensihavaintona pieni yllätys, pohjalla ei ollut mäskiä lainkaan. Öljyä oli kyllä palanut kiinni varsinkin pakoputken puolelle ja hyvin olivat 900 km ajetut öljytkin jo mustuneet. Mutta sihdissäpä olikin sitten moskaa. Ja metallinpalanen, pentele.
Kaadoin loput öljynjämät keruuastiaan ja sieltähän niitä metallisoiroja paljastui lisää pohjalta. Takaisin auton alle ja laakereita nykimään. Jokaisessa veivinlaakerissa tuntui väljää. Avasin neljännen runkolaakerin ja niinpä oli lähtenyt pinnoite liikkeelle. Kampiakselissa näkyi lämpöjälkeä, kynnellä koittaen tuntui jotain mutta ei selviä naarmuja. Auton historiatietojen mukaan ei mitään viitteitä mahdollisista aiemmista puhdistuskerroista, epäilisin ettei ole putsattu. Tämä puhdistus tuli kuitenkin liian myöhään, vaikkei ehkä ainoa syy paikkojen lahoamiseen ollutkaan.
Siitä tuli sitten projektiauto. Saas katsoen hotsittaako ensi kesänä tuhlata lyhyt loma moottorin pudottamiseen ja purkuun. Toivottavasti ei ainakaan sada kovin, lol. Vesalle kiitos topiikista ja ohjeista. Turha kai mainita mutta sanonpa kumminkin että kannattaa tsekata öljypohja ennemmin kuin myöhemmin.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ei varsinaisesti liity öljypohjan puhdistukseen, mutta kysyn silti. 02 kolkista öljypohja auki ja ajattelin katkaista tasapainoakselien ketjun, onko vinkkejä katkaisuun? Lauantaina jatkuu remonttihommat, niin huomenna vielä ehtii täydentää työkaluvalikoimaa. Alakerran laakerit vaihtuu samalla, o-renkaat ja orkkis tiivisteliima on jo hankittuna.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ite hain dremelin motonetista ja sillä katkaisu. On aika vittumaisen ahdas paikka mutta onnistui pihalla auton alla makaamallakin. Rautasahan terä voisi myös toimia.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Jos teet homman alakautta, niin muista vetää ketjua oikealla tavalla pois. Muuten voi olla edessä vähän enemmänkin avaamista..Okko kirjoitti:Ei varsinaisesti liity öljypohjan puhdistukseen, mutta kysyn silti. 02 kolkista öljypohja auki ja ajattelin katkaista tasapainoakselien ketjun, onko vinkkejä katkaisuun? Lauantaina jatkuu remonttihommat, niin huomenna vielä ehtii täydentää työkaluvalikoimaa. Alakerran laakerit vaihtuu samalla, o-renkaat ja orkkis tiivisteliima on jo hankittuna.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Joo ahdas väli on, joten jätin ketjun paikalleen. Ketju vaikutti vielä tiukalta, joten välitöntä riskiä jakopään kopan sorvautumiselle ei mielestäni ole. Laakerit oli hyvässä kunnossa poislukien keskimmäinen runkolaakeri, jossa jonkun verran jäkiä oli. Sihdin tukkeutuminen siis johti tämänkertaiseen remonttiin, autolla ajettu 340tkm ja ei käsittääkseni ole aikaisemmin putsattu. Jakopää hieman ääntää ja kytkin jossain vaiheessa kaipaa huomiota, niin remontoidaan silloin laajemmin.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Juu, ei tuo tp-ketju kai niin herkkä venymään olekaan. Tuo 3 runkolaakeri on se, joka tyypillisesti kuluu, sillä huonoin voitelu. Noilla kilsoilla tietty isompaa remonttia tiedossa väkisin, mutta lopetetaan ot tähän.Okko kirjoitti:Joo ahdas väli on, joten jätin ketjun paikalleen. Ketju vaikutti vielä tiukalta, joten välitöntä riskiä jakopään kopan sorvautumiselle ei mielestäni ole. Laakerit oli hyvässä kunnossa poislukien keskimmäinen runkolaakeri, jossa jonkun verran jäkiä oli. Sihdin tukkeutuminen siis johti tämänkertaiseen remonttiin, autolla ajettu 340tkm ja ei käsittääkseni ole aikaisemmin putsattu. Jakopää hieman ääntää ja kytkin jossain vaiheessa kaipaa huomiota, niin remontoidaan silloin laajemmin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Miten se kuuluisi ottaa ja mitä voi seurata, jos väärin poistaa?Tonnari88 kirjoitti:Jos teet homman alakautta, niin muista vetää ketjua oikealla tavalla pois. Muuten voi olla edessä vähän enemmänkin avaamista..Okko kirjoitti:Ei varsinaisesti liity öljypohjan puhdistukseen, mutta kysyn silti. 02 kolkista öljypohja auki ja ajattelin katkaista tasapainoakselien ketjun, onko vinkkejä katkaisuun? Lauantaina jatkuu remonttihommat, niin huomenna vielä ehtii täydentää työkaluvalikoimaa. Alakerran laakerit vaihtuu samalla, o-renkaat ja orkkis tiivisteliima on jo hankittuna.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Poistaessa ketju on syytä pitää tiukalla koko ajan jotta ketju ei poistullessaan laskostu kaksinkerroin ja jää jumiin jakopäähän. Eli kun ketku ktkaistaan vedetään ketju vauhdikkaasti ulos takapuolelta ettei häntä kiilaa itseään jumiin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Ok, Olen tuota jakopäätä taas jossain välissä laittamassa kasaan ja jättämässä ketjua pois, niin tuli mieleen onko tässä asiassa joku ylläri. Mutta tuo tieto minkä kirjoitit, voisi olla vaikka avausviestin yhteydessä lisäohjeena ja suosituksena vanhalle koneelle poistaa ketju, jos ei ole uusittu.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Onkos kukaan ranettanu luukkua öljypohjaan sihdin kohdalle?
puh.050-3748237
#3078
#3078
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Mielessä on kyllä käynyt.. helppo toteuttaa jos innostuujunnu kirjoitti:Onkos kukaan ranettanu luukkua öljypohjaan sihdin kohdalle?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-3:ssa, kuvasarja
Meikäläisen mielessä käynyt tällaisen raneaminen:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/273471?
Tuonku siihen keskelle vireistäs ja vaihtais ölbät aina sitäkautta.. Tarvittaessa tuosta putsailisi kertyneet kuonat ja saisi aina puhtaan nähtyään mielenrauhan. Helppo toteuttaa, negatiivinen puoli tietty pieni maavaran pieneneminen. Mutta ainakaan minulla ei ole alle sentistä kiinni.
Valmiita luukullisiakin on (muistaakseni jenkeissä) myynnissä, hinta oli ainakin niin kova etten edes harkinnut ..
http://m.motonet.fi/fi/tuote/273471?
Tuonku siihen keskelle vireistäs ja vaihtais ölbät aina sitäkautta.. Tarvittaessa tuosta putsailisi kertyneet kuonat ja saisi aina puhtaan nähtyään mielenrauhan. Helppo toteuttaa, negatiivinen puoli tietty pieni maavaran pieneneminen. Mutta ainakaan minulla ei ole alle sentistä kiinni.
Valmiita luukullisiakin on (muistaakseni jenkeissä) myynnissä, hinta oli ainakin niin kova etten edes harkinnut ..
Saabiton mies on onneton mies.