OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Nyt tarvittais hyviä neuvoja tilanteeseen, joka eteni jotakuinkin näin: edellisenä päivänä kaikki toimii kuten pitääkin, mutta seuraavana aamuna käy vain muutaman sekunnin ja sammuu. Kone siis 2.0 vapari ja auto 9-3 cabbe my99. Uusilla yrityksillä käy muutaman kierroksen mutta sammuu heti. Ja sitten ei enää edes lupaa. Startin aikana nostaa kierroslukumittarin neulaa reilusti, millä suljettiin KAA-vika pois. Takapenkin alta ei kuulu surinaa eikä pa-suodattimesta tule bensaa. Tilaan uuden pa-pumpun, tehdään reikä tankin kohdalle ja vaihdetaan pumppu. Starttaa hyvin, mutta ei käynnisty, ei edes lupaa. Tiputetaan hiukan bensaa sinne kaasuläpän päälle, startataan ja käy taas hetken ihan hyvin. Mitataan sähköt ruiskuilta, 12v tulee mutta maa ilmeisen huono (tämä kohta ei mulle selvinnyt täysin, paikallinen kyläseppä suoritti tutkimuksia). Tutkitaan ruiskujen sulakkeet ja rele, kokeillaan toisella releellä, ei auta. Koitan lukea mahdollisia vikakoodeja mutta ei onnistu, kaksi lukijaa kertoo, ettei yhteyttä ECUun saada. Kertooko tämä kaikki nyt sitten ECU-viasta vai mikä noita ruiskuja riivaa? Tai OBD-yhteyttä?
Osaiskos kukaan sanoa mistä vikaa seuraavaksi lähdetään etsimään? Homman vaikeusastetta nostaa hieman se, että auto sijaitsee Firenzessä
Osaiskos kukaan sanoa mistä vikaa seuraavaksi lähdetään etsimään? Homman vaikeusastetta nostaa hieman se, että auto sijaitsee Firenzessä
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Eikö tosiaankaan kenelläkään ole tähän mitään ideoita tai neuvoja?
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Onhan sulla bensalinjat oikein päin?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Ajonesto päällä?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Kiitoksia paljon näistä kommenteista, molempia on harkittu, mutta onko bensalinjoja edes mahdollista kytkeä väärinpäin kun ne liittimet näyttivät kovin erilaisilta? Ajonesto olis tällä hetkellä vahvin teoria, mutta minkä toiminnan se aktivoituessaan estää? Ruiskujen, mutta ei muun? ECUlta tulevassa maakaapelissa on kuulemma 5.6V jännite, olisko se siellä jos ajonesto olis päällä? Voisiko toi viitata pikemminkin ECU-vikaan? Jos, ja jos saisimme jostain toisen ECUn, voiko sen vaihtaa heittämällä vai tarvitaanko Tech2?
Paljon kysymyksiä, sorry, mutta on tilannekin aika hankala...
Paljon kysymyksiä, sorry, mutta on tilannekin aika hankala...
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Bensansuodattmien ikä? Mulla meni aikoinaan OG satkusta bensansuodatin totaalitukkoon. Varmaankin aika harvinaista, mutta näinkin voi käydä.
Uusittiinko koko pumppuyksikkö ämpäreineen vai pelkkä pumppu ämpäriin? Joissain tarvikepumpuissa imupuolen suojatulppa on ohutta kirkasta muovia ja se saattaa epähuomiossa jäädä poistamatta. Tästäkin on kokemusta...
ECUn vaihdossa tarvitaan TECH2.
Uusittiinko koko pumppuyksikkö ämpäreineen vai pelkkä pumppu ämpäriin? Joissain tarvikepumpuissa imupuolen suojatulppa on ohutta kirkasta muovia ja se saattaa epähuomiossa jäädä poistamatta. Tästäkin on kokemusta...
ECUn vaihdossa tarvitaan TECH2.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Juu, pelkkä pumppu vaihdettin ja se ohut muovisuojus huomattiin (juuri ja juri ajoissa), siitä tää ei ole kiinni (vaikka vois hyvin ollakin)
Bensafilsu on pari vuotta vanha, ei pitäis olla siinä ongelmaa... Ja kiitoksia tosta ECUn vaihtoon liittyvästä tiedosta, siihen ei sit voi ryhtyä.
Bensafilsu on pari vuotta vanha, ei pitäis olla siinä ongelmaa... Ja kiitoksia tosta ECUn vaihtoon liittyvästä tiedosta, siihen ei sit voi ryhtyä.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Se filsutukos yllätti kyllä aikoinaan. Muistaakseni oli ihan oikea suodatin (Mann) ja ajettu huoltohistorian mukaan n. 40 tkm. En tutkinut tarkemmin mikä sille tuli, mutta siitä ei tullut bensaa lainkaan läpi.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Miten tää on mitattu? Jos maakaapeli on kiinni molemmista päistään mittauksen aikana, on siinä rungon päässä (=se pää, jossa ei ole ecua) huono liitos tai piuha on kutakuinkin poikki tuollaisella tuloksella eikä se ainakaan helpota mitään vaan maadoitus pitää korjata.hååruoho kirjoitti:ECUlta tulevassa maakaapelissa on kuulemma 5.6V jännite, olisko se siellä jos ajonesto olis päällä?
Vai meinasitko suuttimien maakaapelia (kai näissäkin on suuttimet maaohjattuja?)? Siellä saattaa jotain haamuja näkyäkin jos suutin on irti eikä ECU ole ohjannut sitä auki. Tai jos yrität mitata suutinsignaalia jännitemittarilla, voi myös lukema olla jotain tuollaista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Mites se perinteinen, eli vaihdon jälkeen bensapumppuun klemmarilla kiinnitetty bensaletku irronnutkin paikoiltaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
No niin, ratkaisu se vain löytyi tähänkin: kun kyläseppä ei taipunut uudestaan tutkimaan uuden pumpun asennusta, niin se piti sitten tehdä itse. Onneksi tuli aloitettua helpoimmasta kohdasta ja kas - bensalinjat todellakin väärinpäin. Vaihdoin ne ja Saabi heräsi henkiin Tietysti nyt sitten harmittaa ja hävettää kun tuli tässä esiinnyttyä kovin kädettömänä, mutta aina oppii Kiitoksia oikein paljon kaikille keskusteluun osallistuneille asiallisista kommenteista - joista tietysti jo ensimmäinen olisi johtanut perille
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...
Hyvä, että ratkaisu löytyi. Tästä bensalinja-hommasta löytyi tuore omakohtainen kokemus niin siksi osasin sitä epäillä. Silloin kun auto ei edes lupaa, vaikka pumppu pyörii.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00