OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
9-3 t -02 tyhjäkäynti startin jällkeen toki laskee, mutta startissa ponnahtaa käymään hetkeksi n. 2000 rpm tietämissä. Etenkin turbokoneelle tuntuu vähän ilkeältä varsinkin ajatellen talvipakkasia. En usko, että on "normaalia", sillä yleensä autot joista on kokemusta käyvät kylmänä aluksi vain hieman yli t000 rpm. Meneeköhän ohjelmointihommiksi? Jos hyviä neuvoja, niin mieluusti otetaan vastaan.
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Ootko kokeillu miten reagoi jos käynnistät ilman ilmastoinnin kompuraa? Eli kun virrat päällä, nii ennen starttia laitat econ-moodin päälle ja sitten käynnistät.saabsurdi kirjoitti: ↑Ti Loka 15, 2019 21:289-3 t -02 tyhjäkäynti startin jällkeen toki laskee, mutta startissa ponnahtaa käymään hetkeksi n. 2000 rpm tietämissä. Etenkin turbokoneelle tuntuu vähän ilkeältä varsinkin ajatellen talvipakkasia. En usko, että on "normaalia", sillä yleensä autot joista on kokemusta käyvät kylmänä aluksi vain hieman yli t000 rpm. Meneeköhän ohjelmointihommiksi? Jos hyviä neuvoja, niin mieluusti otetaan vastaan.
-absu-
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
terve!
joo, en ole kokeillut tuota. täytyy kokeilla.
kovin oon kummastellu, kun tyhjäkäynnillä flekti (moottorin jäähdyttimen puhallin) käynnistyy ja sammuu tämän tästä ehkä noin 10 sekunniksi ja tekee sen varmaan minuutin välein. en ihmettelisi jos tekisi sen paikallaan seisoessa kuumalla, mutta kun koneen lämpötila ei ole edes normaali vielä + että tekee sen myös ajon aikana. tämän ilmenee vakkarilla ajettaessa pienenä nopeuden "hölläämisenä" tai vedon tiukentumisena ihan tasaisella tiellä (ilmastoimattomalla samanlaisella 9-3:lla ( ei turbo ) olen ajanut ja se ei tee vakkarin kanssa tuota samaa).
tästä aiheesta jutellessani sain viiteitä siihen, että myös ilmastointi hyödyntää samaa flektiä ja siksi flekti starttailee usein. ilmastointia olen nyt juuri pitänyt "off" asennossa, joten sen pitäisi silloin olla pois käytöstä kokonaan.
kiitos vinkeistä. täytyy tutkailla.
-absu-
ps. uutta tämä kun ei ole ilmasto-saabia ennen ollut...
joo, en ole kokeillut tuota. täytyy kokeilla.
kovin oon kummastellu, kun tyhjäkäynnillä flekti (moottorin jäähdyttimen puhallin) käynnistyy ja sammuu tämän tästä ehkä noin 10 sekunniksi ja tekee sen varmaan minuutin välein. en ihmettelisi jos tekisi sen paikallaan seisoessa kuumalla, mutta kun koneen lämpötila ei ole edes normaali vielä + että tekee sen myös ajon aikana. tämän ilmenee vakkarilla ajettaessa pienenä nopeuden "hölläämisenä" tai vedon tiukentumisena ihan tasaisella tiellä (ilmastoimattomalla samanlaisella 9-3:lla ( ei turbo ) olen ajanut ja se ei tee vakkarin kanssa tuota samaa).
tästä aiheesta jutellessani sain viiteitä siihen, että myös ilmastointi hyödyntää samaa flektiä ja siksi flekti starttailee usein. ilmastointia olen nyt juuri pitänyt "off" asennossa, joten sen pitäisi silloin olla pois käytöstä kokonaan.
kiitos vinkeistä. täytyy tutkailla.
-absu-
ps. uutta tämä kun ei ole ilmasto-saabia ennen ollut...
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Muistaakseni flekti on yhteydessä ilmastoinnin kompuraan myös, että periaatteessa jos kompura hakkaa päälle pois magneettiventtiilin takia nii flekti varmaan seuraa perässä.saabsurdi kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 11:04terve!
joo, en ole kokeillut tuota. täytyy kokeilla.
kovin oon kummastellu, kun tyhjäkäynnillä flekti (moottorin jäähdyttimen puhallin) käynnistyy ja sammuu tämän tästä ehkä noin 10 sekunniksi ja tekee sen varmaan minuutin välein. en ihmettelisi jos tekisi sen paikallaan seisoessa kuumalla, mutta kun koneen lämpötila ei ole edes normaali vielä + että tekee sen myös ajon aikana. tämän ilmenee vakkarilla ajettaessa pienenä nopeuden "hölläämisenä" tai vedon tiukentumisena ihan tasaisella tiellä (ilmastoimattomalla samanlaisella 9-3:lla ( ei turbo ) olen ajanut ja se ei tee vakkarin kanssa tuota samaa).
tästä aiheesta jutellessani sain viiteitä siihen, että myös ilmastointi hyödyntää samaa flektiä ja siksi flekti starttailee usein. ilmastointia olen nyt juuri pitänyt "off" asennossa, joten sen pitäisi silloin olla pois käytöstä kokonaan.
kiitos vinkeistä. täytyy tutkailla.
-absu-
ps. uutta tämä kun ei ole ilmasto-saabia ennen ollut...
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
ok? viittaatko kenties siihen, että ilmastoinnin magneettiventtiili vois olla viallinen?
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Puhutaanko nyt kompuran magneettikytkimestä?
Ihan normaalia toimintaa, että kompura välillä käynnistyy ja puhallin samalla. ECON asennossa noin ei pitäisi käydä. Tuskin tuo kuitenkaan suoraan korkeaan tyhjäkäyntiin liittyy.
Ihan normaalia toimintaa, että kompura välillä käynnistyy ja puhallin samalla. ECON asennossa noin ei pitäisi käydä. Tuskin tuo kuitenkaan suoraan korkeaan tyhjäkäyntiin liittyy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Täysin normaali käynnistystapahtuma.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Itsellä liittyi, tuon kokeilu ei vie juurikaan aikaa ja poissulkee ainakin sen
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
No, siis tarkoitin että tuo kompuran ja puhaltimen yhteys ei suoraan indikoi vikaa vaan on sinänsä normaalia... toki moottorinohjain reagoi kompuran ja puhaltimen tuomaan lisäkuormaan mihin tämä nyt liittynee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
kiitokset vinkeistä! tutkaillaan!
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Kaappaan tämän topikin omakin asia liippaa läheltä: Miten normaalia on OG 9-3t:ssa, että kierrokset laskevat melko hitaasti? Tämän huomaa vaihdetta vaihtaessa rauhallisessa ajossa kun joutuu "odottelemaan" kierrosten laskeutumista vaihtojen välissä, muuten joutuu tekemään hölmön luistatuksen kytkimellä. Tämä tekee etenkin taajamassa ajamisen hieman raskaaksi. Viive on lyhyt ja siksi epäilen pieneksi mahdollisuudeksi ominaisuutta.
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Ei kuulosta tutulta ainakaan B205 -koneen kanssa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti
Täysin normaali-ilmiö. Sisäänrakennettu ominaisuus T7-ohjausjärjestelmässä, jos sitä ei ole otettu ohjelmoitaessa pois käytöstä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89