Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 09, 2021 19:46
- Paikkakunta: Hki
Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Terve foorumille!
Tuli hankittua 1998 Talladega omaksi ”harrastepeliksi”, eli vanhempieni uutena hankkima 2.0T 3-ovinen kampanjamalli.
Tarkoitus on palauttaa auto alkuperäiseen kuosiin ja sellaisena myös pitää, eli pientä laittoa, ehostusta ja ylläpitoa (220tkm ajettu laite josta koko omistushistoria tallessa/tiedossa).
Ensi alkuun, koeajon jälkeen havaittua ja työn alle otettavaa (vuosihuolto ja katsastus tilattu):
* Turbon toiminta, ahtopainemittarin mukaan paineet karkaa 2-vaihteella reippaammin kiihdytettäessä ja meno sen mukaista (tehot ikäänkuin katoaa aika-ajoin kiihdytettäessä). Ei havaittavissa 3-4-5 vaihteella, tosin aika nopeasti tulee maksukyvyn mukainen kipuraja vastaan vaikka m-tiellä kokeillessa joten varmuutta tuosta 2-vaihteella havaitusta ”ominaisuudesta” ei muilla vaihteilla tappiin kiihdytettäessä vielä ole => Omalla logiikalla turbon ohivirtausventtiili ”vuotaa” tai ei toimi niin kuin pitäisi: onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja suosituksia mistä ja miten aloittaa vian paikantaminen!?
* Radio on tehtaalta tilattu Grundig wkc3200 1DIN korkea - tämän ajattelin korvata ns ”integroidulla” mallilla, mitä noita nyt oli aikoinaan vaihtoehtoina => kysymys kuuluukin, että toimiiko 2DIN korkea Saab radio/soitin suoraan liittimien ja näytön puolesta? Orkkis grundigissa on oma näyttö, askarruttaa siis integroidun radion/soittimen liittäminen sid näyttöön - näitä 2DIN radioita löytyy kotimaasta purkuosina mutta onko sellaisenaan ja suoraan vaihtokelpoinen ja yhteensopiva tuohon näyttöpaneeliin (vai tarvitaanko mahd. lisäkaapelointia/-liittimiä?!).
Tässä pähkinöitä alkuun. Toivon foorumikollegoilta runsasta mutta asiallista kommentointia ja kokemusperäistä avunantoa - kiitos!
Katsastuksen ja huollon teettämisen jälkeen alkaa varmaan sopivan korisepän ja maalarin etsintä (pari naarmua, lievää ruostumista havaittavissa joten uuttaa punaväriä pintaan ) - Onkos Saabisteilla suosituksia, Hki/Pks alueelta mieluimmin?!
Etukäteen kiittäen, allu.
Tuli hankittua 1998 Talladega omaksi ”harrastepeliksi”, eli vanhempieni uutena hankkima 2.0T 3-ovinen kampanjamalli.
Tarkoitus on palauttaa auto alkuperäiseen kuosiin ja sellaisena myös pitää, eli pientä laittoa, ehostusta ja ylläpitoa (220tkm ajettu laite josta koko omistushistoria tallessa/tiedossa).
Ensi alkuun, koeajon jälkeen havaittua ja työn alle otettavaa (vuosihuolto ja katsastus tilattu):
* Turbon toiminta, ahtopainemittarin mukaan paineet karkaa 2-vaihteella reippaammin kiihdytettäessä ja meno sen mukaista (tehot ikäänkuin katoaa aika-ajoin kiihdytettäessä). Ei havaittavissa 3-4-5 vaihteella, tosin aika nopeasti tulee maksukyvyn mukainen kipuraja vastaan vaikka m-tiellä kokeillessa joten varmuutta tuosta 2-vaihteella havaitusta ”ominaisuudesta” ei muilla vaihteilla tappiin kiihdytettäessä vielä ole => Omalla logiikalla turbon ohivirtausventtiili ”vuotaa” tai ei toimi niin kuin pitäisi: onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja suosituksia mistä ja miten aloittaa vian paikantaminen!?
* Radio on tehtaalta tilattu Grundig wkc3200 1DIN korkea - tämän ajattelin korvata ns ”integroidulla” mallilla, mitä noita nyt oli aikoinaan vaihtoehtoina => kysymys kuuluukin, että toimiiko 2DIN korkea Saab radio/soitin suoraan liittimien ja näytön puolesta? Orkkis grundigissa on oma näyttö, askarruttaa siis integroidun radion/soittimen liittäminen sid näyttöön - näitä 2DIN radioita löytyy kotimaasta purkuosina mutta onko sellaisenaan ja suoraan vaihtokelpoinen ja yhteensopiva tuohon näyttöpaneeliin (vai tarvitaanko mahd. lisäkaapelointia/-liittimiä?!).
Tässä pähkinöitä alkuun. Toivon foorumikollegoilta runsasta mutta asiallista kommentointia ja kokemusperäistä avunantoa - kiitos!
Katsastuksen ja huollon teettämisen jälkeen alkaa varmaan sopivan korisepän ja maalarin etsintä (pari naarmua, lievää ruostumista havaittavissa joten uuttaa punaväriä pintaan ) - Onkos Saabisteilla suosituksia, Hki/Pks alueelta mieluimmin?!
Etukäteen kiittäen, allu.
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
"Radio on tehtaalta tilattu Grundig wkc3200 1DIN korkea - tämän ajattelin korvata ns ”integroidulla” mallilla, mitä noita nyt oli aikoinaan vaihtoehtoina => kysymys kuuluukin, että toimiiko 2DIN korkea Saab radio/soitin suoraan liittimien ja näytön puolesta? Orkkis grundigissa on oma näyttö, askarruttaa siis integroidun radion/soittimen liittäminen sid näyttöön - näitä 2DIN radioita löytyy kotimaasta purkuosina mutta onko sellaisenaan ja suoraan vaihtokelpoinen ja yhteensopiva tuohon näyttöpaneeliin (vai tarvitaanko mahd. lisäkaapelointia/-liittimiä?!)."
Uskoisin aika suoraan menevän, omaan 9-3 '98:een SID2:lla kokeilin purkuosana ostettua radiota. Olisihan se toiminut, mutta vasta sittemmin viisastuin siitä, että sen pitää olla Techillä irroitettu luovuttajaautosta, jotta sen saa naitettua uuteen. Muuten se käy lähinnä verkonpainoksi. Tosin, huhu kertoo että foorumilta löytyy osaaja, joka tällaisenkin osaa vielä pelastaa.
Uskoisin aika suoraan menevän, omaan 9-3 '98:een SID2:lla kokeilin purkuosana ostettua radiota. Olisihan se toiminut, mutta vasta sittemmin viisastuin siitä, että sen pitää olla Techillä irroitettu luovuttajaautosta, jotta sen saa naitettua uuteen. Muuten se käy lähinnä verkonpainoksi. Tosin, huhu kertoo että foorumilta löytyy osaaja, joka tällaisenkin osaa vielä pelastaa.
'01 9-3 2.0 turbo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 09, 2021 19:46
- Paikkakunta: Hki
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Uskoisin aika suoraan menevän, omaan 9-3 '98:een SID2:lla kokeilin purkuosana ostettua radiota. Olisihan se toiminut, mutta vasta sittemmin viisastuin siitä, että sen pitää olla Techillä irroitettu luovuttajaautosta, jotta sen saa naitettua uuteen. Muuten se käy lähinnä verkonpainoksi.
Kiitos, kommenttisi perusteella päätin pitää alkuperäisen radion (ainakin toistaiseksi), kaiuttimet päivitän nykyaikaan.
Seuraavaksi tutkimaan ahtimen ohivirtausventtiilin ja -letkuston kuntoa. Joitain vinkkejä aiheeseen löysin täältä sekä ulkomaan foorumeilta.
Kiitos, kommenttisi perusteella päätin pitää alkuperäisen radion (ainakin toistaiseksi), kaiuttimet päivitän nykyaikaan.
Seuraavaksi tutkimaan ahtimen ohivirtausventtiilin ja -letkuston kuntoa. Joitain vinkkejä aiheeseen löysin täältä sekä ulkomaan foorumeilta.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Voihan sen naittaa myöhemminkin irti, pitää vaan tietää luovuttajan malli ja runkonumero ( VIN ) sekä vuosimalli.että sen pitää olla Techillä irroitettu luovuttajaautosta, jotta sen saa naitettua uuteen
viewtopic.php?f=13&t=117633&p=1252526&h ... n#p1252526
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Miksi haluat vaihtaa radion jos aloituksessa kerrot palauttavasi alkuperäiseen kuntoon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Tämäpä juuri. Tuohon omaa ekaan kolkkiin etsiskelin kanssa alkuperäistä, kunnes yhden virheostoksen jälkeen ymmärsin kysyä tuota myyjiltä. Ei ainakaan sen hetken tarjonnassa yksikään noista purkamoista tiennyt mistä autosta se myynnissä oleva radio oli peräisin. Toki tämän foorumin kautta sellaisen voisi löytääkin, mutta purkamot näyttää vaan nyppivän osat irti ymmärtämättä mitä tekevät.9000CD23T kirjoitti: ↑To Loka 14, 2021 10:58Voihan sen naittaa myöhemminkin irti, pitää vaan tietää luovuttajan malli ja runkonumero ( VIN ) sekä vuosimalli.että sen pitää olla Techillä irroitettu luovuttajaautosta, jotta sen saa naitettua uuteen
viewtopic.php?f=13&t=117633&p=1252526&h ... n#p1252526
'01 9-3 2.0 turbo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 09, 2021 19:46
- Paikkakunta: Hki
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Heh, no yhtä alkuperäinen ellei enemmänkin on tuollainen konsoliin integroitu mallikohtainen radio jollaiseen viitataan auton alkuperäisessä käyttöohjekirjassa, ei tarvitse erillistä manuaalia arkistoida . Ja omaan mykiöön paremman näköinenkin... Nyt on kaiuttimet hankittu, katsotaan onko niiden uusimisella jo riitävän positiivinen vaikutus "äänentoiston laatuun"
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Hienoa, että joku palauttaa Talladegan alkuperäiseen asuun. Itselläkin tuossa omassa Talladegan etuspoileri, vaikkei mikään em. malli olekaan.
Maalareista BT Automaalaamoa on joskus kehuttu.
Maalareista BT Automaalaamoa on joskus kehuttu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Miksiköhän muuten tehtaalta on voinut tilata tuollaisen Grundigin mankan Saabin vakiosoittimen vaihtoehtona? Onko siinä joitain ominaisuuksia joita vakiosoittimessa ei ole?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Hivenen googlasin tuota, niin näyttää olevan 9000:n mankaksi alunperin tehty. Olisko ollut edullisempi vaihtoehto malleihin joissa ei ole esim rattinappeja. En tiedä mikä on tuon mun 98 9-3:n alkuperäinen radio ollut, mutta siinäkään ei ole rattinappeja, radion paikka on 1-din ja sen kaverina on se pikkuhylly. Saabin omat kaiuttimet olivat kuitenkin paikallaan, mutta vain kojelaudassa ja takana.
'01 9-3 2.0 turbo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 09, 2021 19:46
- Paikkakunta: Hki
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Kuitissa hinta rds radiolle kaiuttimineen ja antenni 2550,- mk, lisävarustehinta. Veikkaanpa iskäni tuntien että tuo Grundig ollut satasen edullisempi kuin integroitu, urheiluvälineet oli aina ihan viimeisen päälle mutta radio on vaan radio… Kokonaishinta kamppeelle oli 194.900,-mk… Hyvin tuo grundig soittaa, sain kaiuttimet uusittua. Turbon ahtopaine ”aiheeseen” en ole vielä ehtinyt/päässyt syventymään, ehkä viikon-kahden sisällä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Työkaverilla meni og kolkki purkuun,siinä olisi vielä pelastettavissa oleva cd radio.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Maalaamona olen jo vuosia ollut tyytyväinen https://tonifix.fi/ työn jälkeen.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 09, 2021 19:46
- Paikkakunta: Hki
Re: Kunnostus alkaa, vinkkejä kaivataan!
Doniin, pientä päivitystä foorumille: laitteen pitäminen ihan tehdasasetuksissa ei taida onnistua - vaan se (oma sisäinen) pikkupoika vie voiton vaikka kuinka ”järkeilisi”: bsr stage 1 ECU-päivitys tilattu, asennettu ja testattu, toimii! Turbon - sytytyksen pätkimistä ei ole havaittu viime aikoina, liekö lämpötilan alhaisuudella osansa… No tilasin varmuuden vuoksi uuden T5 sytkäkasetin (sen originaalin ja punaisen) se odottaa nyt varastossa ja asennetaan ”tarvittaessa”. Radio jää alkuperäiseksi 1-din, kaiuttimet vaihdettu ja äänentoiston laatu on ok -90 luvun autoksi…
Sähköpuolta on hinkattu usean iltapäivän ajan, nyt näyttää että kaikki toimii normaalisti p.l. keskuslukitus joka vaatii vielä kerran liittimien ja johtosarjan läpikäynnin: päivästä, kellonajasta ja planeettojen asennosta riippuen se toimii -tai ei toimi…
Pahimmat ruostevauriot on yritetty paikallistaa ja pintakäsitellä: jokunen ruostepaikkaus jää sitten maalarille kuten myös oik takalokasuojan pikkuvekin oikaisu => seuraava steppi onkin maalarikartoitus ja hintaneuvottelut, kiitos suosituksista foorumiveljille! Googletin myös takaikkunoiden tummennus-/kalvotusfirmoja, löytyy pks ns. riittävästi… Originaali (dalladega) bbs-vanteet löysin myös talvirenkaisiin (purkuautosta) ja lisäksi tilasin turbo-look sivuhelmasarjan - jollaisen olisi pitänyt kuulua talladega-versioon jo tehtaalta toimitettaessa. Uusi sarja löytyi osanumerohaulla hollannista.
Eli pientä ehostusta vajaa kampe, minun mykiöön siitä tulee hieno, kesäksi -22.
Sähköpuolta on hinkattu usean iltapäivän ajan, nyt näyttää että kaikki toimii normaalisti p.l. keskuslukitus joka vaatii vielä kerran liittimien ja johtosarjan läpikäynnin: päivästä, kellonajasta ja planeettojen asennosta riippuen se toimii -tai ei toimi…
Pahimmat ruostevauriot on yritetty paikallistaa ja pintakäsitellä: jokunen ruostepaikkaus jää sitten maalarille kuten myös oik takalokasuojan pikkuvekin oikaisu => seuraava steppi onkin maalarikartoitus ja hintaneuvottelut, kiitos suosituksista foorumiveljille! Googletin myös takaikkunoiden tummennus-/kalvotusfirmoja, löytyy pks ns. riittävästi… Originaali (dalladega) bbs-vanteet löysin myös talvirenkaisiin (purkuautosta) ja lisäksi tilasin turbo-look sivuhelmasarjan - jollaisen olisi pitänyt kuulua talladega-versioon jo tehtaalta toimitettaessa. Uusi sarja löytyi osanumerohaulla hollannista.
Eli pientä ehostusta vajaa kampe, minun mykiöön siitä tulee hieno, kesäksi -22.