Sisäilman lämpötila-anturi
Sisäilman lämpötila-anturi
Winter is coming ja ilmastointi ei puhalla kylmää eikä kuumaa
Viime viikolla suriseva anturi sai hermot palamaan, nokkelana poikana annoin sille linkkuveitsestä pienen iskun. Koko laite sammui. Pienen näpräämisen jälkeen alkoi taas pyöriä, mutta Auto & Off nappeja painamalla antaa vikakoodiksi 02, joka tietääkseni viittaa juuri tuohon vehkeeseen.
Saas nähdä, tilaan uuden (käytetyn) tässä lähipäivinä, jos lähtisi toimimaan.
Sinänsä jännä, että vuosi sitten sörkin tuota ja siitä hajosi joku piirilevy edestä. Kyllä silti puhalsi sen jälkeen ihan mainiosti. Tiedä sitten, että mikä tuolta on rikki mennyt tökkimisen jälkeen, kun heti sen jälkeen tuli viat esiin.
Viime viikolla suriseva anturi sai hermot palamaan, nokkelana poikana annoin sille linkkuveitsestä pienen iskun. Koko laite sammui. Pienen näpräämisen jälkeen alkoi taas pyöriä, mutta Auto & Off nappeja painamalla antaa vikakoodiksi 02, joka tietääkseni viittaa juuri tuohon vehkeeseen.
Saas nähdä, tilaan uuden (käytetyn) tässä lähipäivinä, jos lähtisi toimimaan.
Sinänsä jännä, että vuosi sitten sörkin tuota ja siitä hajosi joku piirilevy edestä. Kyllä silti puhalsi sen jälkeen ihan mainiosti. Tiedä sitten, että mikä tuolta on rikki mennyt tökkimisen jälkeen, kun heti sen jälkeen tuli viat esiin.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Kyllä sen puhaltaa pitäisi vaikka tuo puuttuis kokonaan. Lämmönsäädön automatiikka on vaan karummilla arvioilla silloin. Jos ei puhalla ollenkaan, niin oiskohan se fettiohjain jostakin oikosulusta kipeetä. Sen kautta kulkee jossakin määrin nuo ohajusjännitteet, esim jos se on pois paikaltaan niin koko ACC-paneeli pimenee
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Koko paneeli toimii itsellä moitteetta. Voiko silti olla mainitsemastasi asiasta kyse?
Joskus tehnyt sitä, että puhallus ei ole käynnistynyt, mutta ajon aikana alkanut toimimaan. Nyt ei tunnu pienintäkään henkäystä.
Miten ja mistä ongelmaa kannattaa lähteä ensiksi etsimään?
Joskus tehnyt sitä, että puhallus ei ole käynnistynyt, mutta ajon aikana alkanut toimimaan. Nyt ei tunnu pienintäkään henkäystä.
Miten ja mistä ongelmaa kannattaa lähteä ensiksi etsimään?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Oiskohan sulta moottori lopussa, hiilet ei oikein ota kiinni enää mutta ajossa sopivasti kun tärähtää niin taas toimii. Tsekkaa se ekana, tästä on juttua aiemmissakin keskusteluissa. Plussan se saa suoraan sulakkeelta, sen pitäs pyöriä täysillä jos annat sille suoraan maata.NipaLa kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 19:13Koko paneeli toimii itsellä moitteetta. Voiko silti olla mainitsemastasi asiasta kyse?
Joskus tehnyt sitä, että puhallus ei ole käynnistynyt, mutta ajon aikana alkanut toimimaan. Nyt ei tunnu pienintäkään henkäystä.
Miten ja mistä ongelmaa kannattaa lähteä ensiksi etsimään?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Puhallinohjaimen fetin hajoaminen tekee just tollasta että puhallus ei välillä toimi ollenkaan ja sitten kesken ajon voi lähteä puhaltamaan. Yleinen oire on myös se että puhallin jää päälle kun auton sammuttaa. Hakusanalla fetti löytynee hyvin tietoja ja jostain foorumilta myös selkeät korjausohjeet. Itse ainakin löysin ohjeet täältä kun aikanaam omaani fetin vaihdoin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Mulla on kaks kertaa fettiohjain hajonnut, ja kerrasta sama oire molemmilla kerroilla - puhaltaa täysillä kunnes sulakkeen irroittaa. Moottori on mennyt kerran, useammin moottori on sellainen joka aiheuttaa pätkimistä. Ekan kolkkini kanssa toki opin paljon, moottori joka on tiensä päässä poltta kyllä noita fettejäkin. Mutta fetti ei oo sellainen komponentti jolle vikaantuesssaan ois pätkiminen ominaista Se on enemmän sellainen joko-tai.AZP kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 20:24Puhallinohjaimen fetin hajoaminen tekee just tollasta että puhallus ei välillä toimi ollenkaan ja sitten kesken ajon voi lähteä puhaltamaan. Yleinen oire on myös se että puhallin jää päälle kun auton sammuttaa. Hakusanalla fetti löytynee hyvin tietoja ja jostain foorumilta myös selkeät korjausohjeet. Itse ainakin löysin ohjeet täältä kun aikanaam omaani fetin vaihdoin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Ennen kuin alan säätämään, niin kysyn kuitenkin vielä. Mahtaako webastolla olla jotain tekemistä sillä, että nro. 3 sulake on poistettu? Toki onhan se aiemminkin toiminut ilman sitä, niin tuskin.AZP kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 20:24Puhallinohjaimen fetin hajoaminen tekee just tollasta että puhallus ei välillä toimi ollenkaan ja sitten kesken ajon voi lähteä puhaltamaan. Yleinen oire on myös se että puhallin jää päälle kun auton sammuttaa. Hakusanalla fetti löytynee hyvin tietoja ja jostain foorumilta myös selkeät korjausohjeet. Itse ainakin löysin ohjeet täältä kun aikanaam omaani fetin vaihdoin.
Löysin jotkut ohjeet;
Tässä työvaiheet:
1. Hanskalokero pois
2. Jalkatilan puhallinputki ja tukirauta pois
3. Yksikön sähköliitin irti (kohta 2 auttaa tässä kohdassa tosi paljon ja vähentää kiroilua)
4. Yksikön suojakotelo irti ja yksikkö käteen johtosarjoineen
5. Vahna fetti irti ja uusi paikalleen ja sen jälkeen irroitetut kamat takas kiinni
Tämä oikea?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Jees, availen joku päivä ja kokeilenshamrock kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 19:54Oiskohan sulta moottori lopussa, hiilet ei oikein ota kiinni enää mutta ajossa sopivasti kun tärähtää niin taas toimii. Tsekkaa se ekana, tästä on juttua aiemmissakin keskusteluissa. Plussan se saa suoraan sulakkeelta, sen pitäs pyöriä täysillä jos annat sille suoraan maata.NipaLa kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 19:13Koko paneeli toimii itsellä moitteetta. Voiko silti olla mainitsemastasi asiasta kyse?
Joskus tehnyt sitä, että puhallus ei ole käynnistynyt, mutta ajon aikana alkanut toimimaan. Nyt ei tunnu pienintäkään henkäystä.
Miten ja mistä ongelmaa kannattaa lähteä ensiksi etsimään?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Auto & off jälkeen paukkuu ja pitää jotain ääntä tuolta jalkatilan suunnalta. Ihan kuin jokin moottori/tuuletin lähtisi pyörimään, mutta sitten himmenee. Ajaessa VARMAAN tulee ihan pientä henkäystä tuulilasiin, koska ei mene huuruun, vaihtaessa tuuletuksen eteen (ei puhalla) niin tuulilasi huurtuu.
Perjantaina ei nyt ainakaan menoa ole, joten silloin availen. Minulla oli kuskin puolen muovit ja sulakeboksi irti viime viikolla, mutta tämä tuskin on mitään kriittistä irroittanut...
Perjantaina ei nyt ainakaan menoa ole, joten silloin availen. Minulla oli kuskin puolen muovit ja sulakeboksi irti viime viikolla, mutta tämä tuskin on mitään kriittistä irroittanut...
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Jotakuinkin noin, ja vielä lämpötahnaa sinne ohjausyksikön ja kiinnityspisteen väliin, esim tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600107/ ... mpound-20gNipaLa kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 22:15Ennen kuin alan säätämään, niin kysyn kuitenkin vielä. Mahtaako webastolla olla jotain tekemistä sillä, että nro. 3 sulake on poistettu? Toki onhan se aiemminkin toiminut ilman sitä, niin tuskin.
Löysin jotkut ohjeet;
Tässä työvaiheet:
1. Hanskalokero pois
2. Jalkatilan puhallinputki ja tukirauta pois
3. Yksikön sähköliitin irti (kohta 2 auttaa tässä kohdassa tosi paljon ja vähentää kiroilua)
4. Yksikön suojakotelo irti ja yksikkö käteen johtosarjoineen
5. Vahna fetti irti ja uusi paikalleen ja sen jälkeen irroitetut kamat takas kiinni
Tämä oikea?
Ohjausyksikön pohja on alumiinia ja sen tehtävä on johtaa lämpö pois ohjausyksiköstä. Se fetti kärähtää aika nopeasti uusiksi jos lämmönjohtavuus ei ole kunnossa.
Tämä voi auton liikkuessa tulla ihan vain läpivirtauksena, eli puhallin on seis mutta auton liike tekee sen että ilma liikkuu hieman suuttimista sisään ja auton takaa poistoilmakanavista ulos.
Mulla ensioire oli se että liikennevaloissa seistessä kuuli selvästi miten puhallin alkoi sekoilemaan, välillä puhalsi lujaa ja sitten taas hiljeni. Toki sitten ilmaantui sekin vika että puhallin painoi täysillä kun auton sammutti.shamrock kirjoitti: ↑Ma Loka 03, 2022 20:30Mulla on kaks kertaa fettiohjain hajonnut, ja kerrasta sama oire molemmilla kerroilla - puhaltaa täysillä kunnes sulakkeen irroittaa. Moottori on mennyt kerran, useammin moottori on sellainen joka aiheuttaa pätkimistä. Ekan kolkkini kanssa toki opin paljon, moottori joka on tiensä päässä poltta kyllä noita fettejäkin. Mutta fetti ei oo sellainen komponentti jolle vikaantuesssaan ois pätkiminen ominaista Se on enemmän sellainen joko-tai.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Siinä mahtanee kyseinen musta mötikkä jonkun tahnan sotkemana olla? Kahvitauolla sain avatuksi. Täytyy tilailla nyt fettiä ja kokeilla, että toimiiko. Hauska ilmiö tuli purkaessa: kun kaikki oli revitty irti hanskalokeroa myöten, niin ilmastointi alkoi puhaltamaan pariin kertaan oikein reippaasti, oliko sattumaa? Siitä en tiedä.
On muuten inhottavassa paikassa tuon liitin.
https://ibb.co/4Jqgvn3
On muuten inhottavassa paikassa tuon liitin.
https://ibb.co/4Jqgvn3
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
On sattunut omallekin kohdalle, kun sitä räplää ja fetti on paskana. Kun olen koskenut sormella ilmastoinnin kennoon tai ohjaimen pohjaan (johon tässä kohtaa ilmeisesti fetin hila on kytkösissä) on lähtenyt puhaltamaan. Tosin siihen ohjaimeen koskiessa palaa näpitkin nopeasti, eli tuon kanssa ropatessa kannattaa olla se sulake pois. Koska todellakin se +12V on siellä 30A sulakkeen kautta kokoajan läsnä, fetti ohjaa vain puhaltimen maata.NipaLa kirjoitti: ↑Su Loka 09, 2022 11:44Siinä mahtanee kyseinen musta mötikkä jonkun tahnan sotkemana olla? Kahvitauolla sain avatuksi. Täytyy tilailla nyt fettiä ja kokeilla, että toimiiko. Hauska ilmiö tuli purkaessa: kun kaikki oli revitty irti hanskalokeroa myöten, niin ilmastointi alkoi puhaltamaan pariin kertaan oikein reippaasti, oliko sattumaa? Siitä en tiedä.
On muuten inhottavassa paikassa tuon liitin.
https://ibb.co/4Jqgvn3
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Nyt tuli fetti vaihdetuksi, johdot myös paikalleen.
Sama ongelma jatkuu kuitenkin. Helvetillisen älämölö (oheisella videolla), mutta mitään ei tapahdu.
https://files.fm/f/8hvf6qtt9
Sama ongelma jatkuu kuitenkin. Helvetillisen älämölö (oheisella videolla), mutta mitään ei tapahdu.
https://files.fm/f/8hvf6qtt9
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
Tänään kaivoin itse puhaltimen esiin. En sille mitään tehnyt. Kotimatkalla vähän kurvaillen alkoi taas helvetin nätisti puhaltamaan parin viikon tauon jälkeen (pelkällä täydellä teholla), muut säädöt toimi, kuten puhalluksen suuntaukset.
Tästä lopullisen arvion voikin sitten tehdä, että itse puhaltimen moottori on ehjä, ohjausyksikkö paskana. FETin vaihdoin, mutta saattaa olla osaamattomuutta, jonka syystä ei toimi.
Alkaa olemaan viimeisiä hetkiä, ennen kuin ajaminen mahdotonta, joten ostan suosiolla käytetyn ohjausyksikön.
Tästä lopullisen arvion voikin sitten tehdä, että itse puhaltimen moottori on ehjä, ohjausyksikkö paskana. FETin vaihdoin, mutta saattaa olla osaamattomuutta, jonka syystä ei toimi.
Alkaa olemaan viimeisiä hetkiä, ennen kuin ajaminen mahdotonta, joten ostan suosiolla käytetyn ohjausyksikön.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Re: Sisäilman lämpötila-anturi
No nyt tuli uus ohjainkin postissa. Ei mitään vieläkään tapahdu. Osa oltiin testattu ennen kuin toimitettiin. Onko jotain sulakkeita, joita tulisi tarkastaa, muuta kuin sulakeboksissa oleva kolmekymppinen?
Autossa on webasto, niin onko sen asennuksessa voitu tehdä jotain muutostöitä sähköihin? koska puhallin toimi ennen ilman, että oli edes sulaketta "oikeassa" kohdassa paikalla. Tiedä sitten, tuli vain mieleen.
Autossa on webasto, niin onko sen asennuksessa voitu tehdä jotain muutostöitä sähköihin? koska puhallin toimi ennen ilman, että oli edes sulaketta "oikeassa" kohdassa paikalla. Tiedä sitten, tuli vain mieleen.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.