9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 676
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kolkki oli tuossa parisen kuukautta ajamatta, mutta piti kaivaa hangesta kun matkailuauto jätti tielle :) No, saattaa toki olla että oma persdynokin valehtelee tauon jälkeen, mutta sellainen outo tunne että välissä auto ehkä sekunnin ajan hidastuu hetkeksi. Ei ole nykimistä, vaan pehmeää nopeudenmuutosta. Ei vikakoodeja, ei mitään havaittavaa ahtopainemittarissa tai kiekkamittarissa. Käynnistyy ok, kiihtyy ok, mutta nimenomaan tasaisessa ajossa tekee tätä.

En ole livedataa vielä kurkannut, ei ole tähän ollut sillä tavalla aikaa keskittyä kun pitäis tuo matkailuauto saada liikkeelle ensimmäisenä. Kunhan töihin pystyy ajamaan. Mutta tuosta livedatasta tuli mieleen, jos oire on jollekin tuttu, niin sitten kun joskus ehkä ehtii, niin mitä kannattaisi seurailla? MAF on kolme vuotta sitten vaihdettu orkkis, toki se toimiva vanha on tallessa. Tulpat vaihdettu viime kesänä, pa-pumppu reilut kolme vuotta sitten, pa-suodatin edelliskesänä.
'01 9-3 2.0 turbo
Miquh
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 09, 2015 15:14

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Miquh »

Ysivitosessa oli vähän samanlaista kun bensapumppu alkoi antautumaan. Tietysti toinen mikä voisi olla on kaasuläppäkotelo.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 676
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Miquh kirjoitti:
To Tammi 16, 2025 14:11
Ysivitosessa oli vähän samanlaista kun bensapumppu alkoi antautumaan. Tietysti toinen mikä voisi olla on kaasuläppäkotelo.
Tämäkin kävi mielessä, se vaan tuntuu jännältä kun käynnistyy ihan ok, eikä kovemmassa kiihdytyksessä ole ongelmia, vasta tasakaasulla tuo tuntuu. Se unohtui mainita, että kun tuo tosiaan 2 kuukautta seisoi, akku pääsi tyhjentymään. Melko varmasti hukkasi adaptaatiot, eikä sen jälkeen ole ajettu kuin samaa 25 kilsan työmatkaa edestakaisin.
'01 9-3 2.0 turbo
Miquh
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 09, 2015 15:14

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Miquh »

Varmaan on joo hukannut. Ei ollut ongelmia mullakaan aluksi käynnistämisessä tai vedättäessä ongelmia, mutta paheni sitten ajan myötä. Olisi hyvä jos saisi mittarilla tarkastella polttoaineenpainetta jakotukilta.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 676
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Miquh kirjoitti:
Pe Tammi 17, 2025 21:44
Varmaan on joo hukannut. Ei ollut ongelmia mullakaan aluksi käynnistämisessä tai vedättäessä ongelmia, mutta paheni sitten ajan myötä. Olisi hyvä jos saisi mittarilla tarkastella polttoaineenpainetta jakotukilta.
Varmasti, mutta välineet puuttuu. Tosin eilen tuntui normaalimmalta taas, kuten jo alussa sanoin voi olla mun oman persdynon kalibrointikin pielessä :D Kaks kuukautta ajelin isolla dieselillä, sitten pakon edestä kaivoin tämän hangesta ja iskin samalla vielä talvirenkaat alle joilla en ollut aiemmin ajanut metriäkään. Täällä on ollut myös tosi tuulisia kelejä, ja puuskittaista tuulta ... kaiken kaikkiaan vaan jokin tuntui "oudolta", mutta se nyt ei ole ihmekään. Eilen aamulla vielä ennenkuin starttasin, sammuttelin kaikki muut äänen lähteen ja muutaman kerran kääntelin virtoja päälle, se pumpun surina ainakin kuulostaa ihan terveeltä.

Fiilis oli kaiken kaikkiaan vähän sellainen, kun mullakin tuossa matkalla on kohtia joissa on sillalle loiva nousu ja taas loiva lasku, tuossa kun cruisella ajelee tuntuu sitä pientä nopeuden pumppaamista noissa kohdissa. Tunne on samanlainen, paitsi että ei ollut cruise päällä :)

Mites noissa toimii tuo yhdistelmä, kun kaasullehan on sekä vaijeri, että moottori? Mietin vaan, että jos kiihdyttäessä vaijeri pakottaa läpän vähintään tiettyyn asentoon, ja silloin ei oireile, mutta sitten tasakaasulla, jos se kaasuläpän moottori takertelee ja yrittää siellä puuttua peliin, silloin tosiaan kaasuläppäkotelo voisi olla järkevä syy. Tosin cruisella pelitti eilen hyvin, voihan se toki olla että se on takerrellut kahden kuukauden ajamattomuuden jälkeen, ja vielä nuo adaptaatiotkin vaikuttaa sen toimintaan.
'01 9-3 2.0 turbo
Numba
"Hirsch"
Viestit: 769
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Numba »

shamrock kirjoitti:
La Tammi 18, 2025 08:33
Täällä on ollut myös tosi tuulisia kelejä, ja puuskittaista tuulta ... kaiken kaikkiaan vaan jokin tuntui "oudolta", mutta se nyt ei ole ihmekään.
Tämä minullekin tuli mieleen, mutta ajattelin kertankin olla hiljaa :wink:
No, tuulten rauhotuttua tuonkin vaikutus selviää
Monikossa
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Sulla laahaa jarru/t.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 676
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Monikossa kirjoitti:
La Tammi 18, 2025 13:57
Sulla laahaa jarru/t.
Ei laahaa. Kyllä mä sen tunnen että auto rullaa ihan nätisti, eikä mekaanisesti mikään estä kulkua.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 676
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Numba kirjoitti:
La Tammi 18, 2025 12:34
shamrock kirjoitti:
La Tammi 18, 2025 08:33
Täällä on ollut myös tosi tuulisia kelejä, ja puuskittaista tuulta ... kaiken kaikkiaan vaan jokin tuntui "oudolta", mutta se nyt ei ole ihmekään.
Tämä minullekin tuli mieleen, mutta ajattelin kertankin olla hiljaa :wink:
No, tuulten rauhotuttua tuonkin vaikutus selviää
No sellaista se on kun on alla Saabbi, joka on hiljainen ja hyvä ajaa. Kun et sitä tuulta kuule, etkä tunne, niin mahdoton yhdistää asioita :) Kuten jo alusta sanoin, niin tää saattaa olla vain sitä mun oman persdynon häiriötä, oon muutenkin sellainen että aistin tosi äkkiä jos autossa joku muuttuu, ja nyt oli vielä uudet renkaatkin tauon jälkeen alla. Itse kun kaiken korjaan, niin mä ehkä liiankin herkästi noita kummallisuuksia noteeraan. Tosin, on se vaisto monet kerrat pelastanutkin, ja korjauksista on selvinnyt halvalla ennenkuin tulee kalliita seuraamuksia.
'01 9-3 2.0 turbo
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla oli vioittuneen kaasuläppäkotelon ensioireet juurikin tuollaista pintakaasulla hermostuneisuutta, tosin tuossa allekirjoituksen NG9-3:ssa. Myöhemmin sitten CE-valoa ja vikakoodeja.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Monikossa
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-3 B205E 2001 veto aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Testerillä näät realiajassa kaasuläpän avautumisen hummaako samaan tahtiin nykimisen kanssa jos vika kotelossa.
Vastaa Viestiin