Venttiilikopan tiiviste

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja janino »

Olisi tarkoitus kiristää kansi, tai ainakin tarkistaa kireys. Onko syytä hommata uusi tiiviste venttiilikoppaan kun sen kerta joutuu avaamaan? Onko tietoa mikä on kannen pulttien kanta?ilmeisesti torx mutta kuinka iso? Onko jotain erikoisempia työkaluja mitä tuossa tarvitsisi?
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venttiilikopan tiiviste

Viesti Kirjoittaja jus »

janino kirjoitti:Onko tietoa mikä on kannen pulttien kanta?ilmeisesti torx mutta kuinka iso? Onko jotain erikoisempia työkaluja mitä tuossa tarvitsisi?
Pultin kanta on Torx E16. Torx-hylsyn lisäksi tarvitset momenttiavaimen ja ehkä tiivisteliimaa jos laitat vanhalla tiivisteellä kopan takaisin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5561#25561
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mä oon kiristänyt 3-4 kertaa ja sama tiiviste pelittää hyvin, se on vaffaa kumia :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janino »

Kiitoksia vastauksista. Pitää vielä varmistaa, että pitääkö akku kytkeä irti, ennen kun ottaa DI boxin irti.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

janino kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Pitää vielä varmistaa, että pitääkö akku kytkeä irti, ennen kun ottaa DI boxin irti.
Aina olen kytkenyt akun irti, varmuuden vuoksi.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Luin jostain muualta että pultit avataan yksi kerrallaan, kiristetään 60Nm:iin ja sen jälkeen loppukiristys kääntämällä pulttia 90 astetta. No, kuulostaa simppeliltä mutta: Pitääkö koneen olla aivan kylmä kun homma tehdään, vai saako olla "taskulämmin"? Ja entä se 90 astetta - riittääkö noin silmämääräinen suorakulma vai pitääkö olla joku erikoistyökalu jolla saa just 90,000 astetta? :?

Huomasin juuri että kone on vähän hikoillut kansipahvin kohdalta jakopään puolelta. Tarkoittaako se että kansi on löystynyt/pahvi entinen?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lumikki kirjoitti:Luin jostain muualta että pultit avataan yksi kerrallaan, kiristetään 60Nm:iin ja sen jälkeen loppukiristys kääntämällä pulttia 90 astetta. No, kuulostaa simppeliltä mutta: Pitääkö koneen olla aivan kylmä kun homma tehdään, vai saako olla "taskulämmin"? Ja entä se 90 astetta - riittääkö noin silmämääräinen suorakulma vai pitääkö olla joku erikoistyökalu jolla saa just 90,000 astetta? :?

Huomasin juuri että kone on vähän hikoillut kansipahvin kohdalta jakopään puolelta. Tarkoittaako se että kansi on löystynyt/pahvi entinen?
ensin 40 sitten 60 ja lopuksi 90 astetta. Silmämääräinen 90 astetta riittää, mulla nuo pultiti eivät menneet kuin 85 astetta. TUo ng900 ei kyllä oireillut millään tavalla ennen kiristystä eikä edes "hikoillutkaan" kummastakaan päädystään, eli en osaa sanoa auttaako tuollaisessa tapauksessa jossa jo selvästi vuotaa tiivisteen välistä.
Kannattaa kokeilla.
Ja kylmälle koneelle, ei edes taskulämpöiselle.
Huomioi kiristysjärjestys.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Montako noita kannen pultteja itse asiassa on? :oops:

Ja järjestyksestä: Onko sillä oikeesti tässä tapauksessa väliä, kun siis vaan yksi kerrallaan kiristys tarkistetaan? Meinaan, silloin kun kantta laitetaan paikalleen niin järjestys on tietty oltava, mutta jos ajattelee että kaikki pultit vaikka olis jo oikeessa tiukkuudessa niin onko mitään väliä järjestyksellä jos yksi kerrallaan löysää ja uudelleen kiristää :?:

Taas sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. :P
Mikä on siis se oikea järjestys... :wink:
janino
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 10:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janino »

Tuli kiristys homma tehtyä tossa viikonloppuna, ei ollut kova homma. Mulla oli ohjeena seuraava http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
mistä käy ilmi kaikki oleellinen, kun muistaa vielä olla varovainen irrottaessa sitä muovista haaroitusosaa venttiilikopasta. Sen pitäisi lähteä vetämällä suoraan ulos ja samaan aikaan kun pyörittelee niin pitäisi saada ehjänä, ainakin itseltä onnistui.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Paljonkos tohon sitten tulee newttoneita noin edes suurinpiirtein, kun kiristetään tuo ohjeen mukainen 60Nm + 90 astetta?

Jos nyt ketä sitten askarruttaa, että onkohan oma kansi kunnolla kiinni, niin turha niitä on lähteä uudelleen löysäämään ja kiristämään jos vaan haluaa tarkistaa että pultit jo on kiinni?

Toimivassa koneessa mahdollista liikakireyttä ei varmaankaan kannata murehtia?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

NG900T kirjoitti:Paljonkos tohon sitten tulee newttoneita noin edes suurinpiirtein, kun kiristetään tuo ohjeen mukainen 60Nm + 90 astetta?

Jos nyt ketä sitten askarruttaa, että onkohan oma kansi kunnolla kiinni, niin turha niitä on lähteä uudelleen löysäämään ja kiristämään jos vaan haluaa tarkistaa että pultit jo on kiinni?

Toimivassa koneessa mahdollista liikakireyttä ei varmaankaan kannata murehtia?
Ei taida löytyä yksiselitteistä vastausta tuohon, parempi ne on löysätä yksitellen ja kiristää uudelleen, silloin ovat kaikki tasakireydessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin