Venttiilikopan tiiviste
Venttiilikopan tiiviste
Olisi tarkoitus kiristää kansi, tai ainakin tarkistaa kireys. Onko syytä hommata uusi tiiviste venttiilikoppaan kun sen kerta joutuu avaamaan? Onko tietoa mikä on kannen pulttien kanta?ilmeisesti torx mutta kuinka iso? Onko jotain erikoisempia työkaluja mitä tuossa tarvitsisi?
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Re: Venttiilikopan tiiviste
Pultin kanta on Torx E16. Torx-hylsyn lisäksi tarvitset momenttiavaimen ja ehkä tiivisteliimaa jos laitat vanhalla tiivisteellä kopan takaisin.janino kirjoitti:Onko tietoa mikä on kannen pulttien kanta?ilmeisesti torx mutta kuinka iso? Onko jotain erikoisempia työkaluja mitä tuossa tarvitsisi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5561#25561
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Luin jostain muualta että pultit avataan yksi kerrallaan, kiristetään 60Nm:iin ja sen jälkeen loppukiristys kääntämällä pulttia 90 astetta. No, kuulostaa simppeliltä mutta: Pitääkö koneen olla aivan kylmä kun homma tehdään, vai saako olla "taskulämmin"? Ja entä se 90 astetta - riittääkö noin silmämääräinen suorakulma vai pitääkö olla joku erikoistyökalu jolla saa just 90,000 astetta?
Huomasin juuri että kone on vähän hikoillut kansipahvin kohdalta jakopään puolelta. Tarkoittaako se että kansi on löystynyt/pahvi entinen?

Huomasin juuri että kone on vähän hikoillut kansipahvin kohdalta jakopään puolelta. Tarkoittaako se että kansi on löystynyt/pahvi entinen?
ensin 40 sitten 60 ja lopuksi 90 astetta. Silmämääräinen 90 astetta riittää, mulla nuo pultiti eivät menneet kuin 85 astetta. TUo ng900 ei kyllä oireillut millään tavalla ennen kiristystä eikä edes "hikoillutkaan" kummastakaan päädystään, eli en osaa sanoa auttaako tuollaisessa tapauksessa jossa jo selvästi vuotaa tiivisteen välistä.lumikki kirjoitti:Luin jostain muualta että pultit avataan yksi kerrallaan, kiristetään 60Nm:iin ja sen jälkeen loppukiristys kääntämällä pulttia 90 astetta. No, kuulostaa simppeliltä mutta: Pitääkö koneen olla aivan kylmä kun homma tehdään, vai saako olla "taskulämmin"? Ja entä se 90 astetta - riittääkö noin silmämääräinen suorakulma vai pitääkö olla joku erikoistyökalu jolla saa just 90,000 astetta?![]()
Huomasin juuri että kone on vähän hikoillut kansipahvin kohdalta jakopään puolelta. Tarkoittaako se että kansi on löystynyt/pahvi entinen?
Kannattaa kokeilla.
Ja kylmälle koneelle, ei edes taskulämpöiselle.
Huomioi kiristysjärjestys.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Montako noita kannen pultteja itse asiassa on?
Ja järjestyksestä: Onko sillä oikeesti tässä tapauksessa väliä, kun siis vaan yksi kerrallaan kiristys tarkistetaan? Meinaan, silloin kun kantta laitetaan paikalleen niin järjestys on tietty oltava, mutta jos ajattelee että kaikki pultit vaikka olis jo oikeessa tiukkuudessa niin onko mitään väliä järjestyksellä jos yksi kerrallaan löysää ja uudelleen kiristää
Taas sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.
Mikä on siis se oikea järjestys...

Ja järjestyksestä: Onko sillä oikeesti tässä tapauksessa väliä, kun siis vaan yksi kerrallaan kiristys tarkistetaan? Meinaan, silloin kun kantta laitetaan paikalleen niin järjestys on tietty oltava, mutta jos ajattelee että kaikki pultit vaikka olis jo oikeessa tiukkuudessa niin onko mitään väliä järjestyksellä jos yksi kerrallaan löysää ja uudelleen kiristää

Taas sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.

Mikä on siis se oikea järjestys...

Tuli kiristys homma tehtyä tossa viikonloppuna, ei ollut kova homma. Mulla oli ohjeena seuraava http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
mistä käy ilmi kaikki oleellinen, kun muistaa vielä olla varovainen irrottaessa sitä muovista haaroitusosaa venttiilikopasta. Sen pitäisi lähteä vetämällä suoraan ulos ja samaan aikaan kun pyörittelee niin pitäisi saada ehjänä, ainakin itseltä onnistui.
mistä käy ilmi kaikki oleellinen, kun muistaa vielä olla varovainen irrottaessa sitä muovista haaroitusosaa venttiilikopasta. Sen pitäisi lähteä vetämällä suoraan ulos ja samaan aikaan kun pyörittelee niin pitäisi saada ehjänä, ainakin itseltä onnistui.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Paljonkos tohon sitten tulee newttoneita noin edes suurinpiirtein, kun kiristetään tuo ohjeen mukainen 60Nm + 90 astetta?
Jos nyt ketä sitten askarruttaa, että onkohan oma kansi kunnolla kiinni, niin turha niitä on lähteä uudelleen löysäämään ja kiristämään jos vaan haluaa tarkistaa että pultit jo on kiinni?
Toimivassa koneessa mahdollista liikakireyttä ei varmaankaan kannata murehtia?
Jos nyt ketä sitten askarruttaa, että onkohan oma kansi kunnolla kiinni, niin turha niitä on lähteä uudelleen löysäämään ja kiristämään jos vaan haluaa tarkistaa että pultit jo on kiinni?
Toimivassa koneessa mahdollista liikakireyttä ei varmaankaan kannata murehtia?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Ei taida löytyä yksiselitteistä vastausta tuohon, parempi ne on löysätä yksitellen ja kiristää uudelleen, silloin ovat kaikki tasakireydessä.NG900T kirjoitti:Paljonkos tohon sitten tulee newttoneita noin edes suurinpiirtein, kun kiristetään tuo ohjeen mukainen 60Nm + 90 astetta?
Jos nyt ketä sitten askarruttaa, että onkohan oma kansi kunnolla kiinni, niin turha niitä on lähteä uudelleen löysäämään ja kiristämään jos vaan haluaa tarkistaa että pultit jo on kiinni?
Toimivassa koneessa mahdollista liikakireyttä ei varmaankaan kannata murehtia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98