Toimiiko turboahdin aina kunnossa olevassa koneessa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Windy City
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 14:49
Paikkakunta: Vaasa

Toimiiko turboahdin aina kunnossa olevassa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Windy City »

Tuli ostettua ensimmäinen Saab ja en ole koskaan ajellut turboahdinkoneella ja kysynkin nytten, että pitäiskö turboahtimen toimia aina kun antaa syöttöä? Tuntuis että se toimii miten satttuu. Vinkkejä.

Kiitos
Saab 9-3 2.0t SE 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se kunnossa ollessaan toimii aina kun painat tarpeeksi kaasua, kuormituksesta kiinni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

asenna ahtopainemittari, niin näät millon toimi ja millon ei...

imusarjaan vapaaseen letkulähtöön tai t-haaralla letkun väliin letku ja siitä mittariin, niin näät millon ahtaa ja millon on alipaineella......
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Siis turbohan toimii aina. Turbon siipi (turbiini) pyörii ja ahtaa sitä kovempaa mitä kovempaa vauhtia pakokaasu porhaltaa turbon läpi. Eli riippuu lähinnä kaasupolkimen asennosta :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:Siis turbohan toimii aina. Turbon siipi (turbiini) pyörii ja ahtaa sitä kovempaa mitä kovempaa vauhtia pakokaasu porhaltaa turbon läpi. Eli riippuu lähinnä kaasupolkimen asennosta :)
Siis ihan tyhmyyttäni kysyn? Eikös mutka tule mukaan vasta tietyissä kierroksissa tai ainakin siltä se tuntuu. Kun koneessa on 1000-2000 kierrosta niin se on laiskempi kuin vapari? Mutta kun alkaa tulee t mukaan niin sitten mennään? Tällänen tuntuma mulla on nyt ekan pikku t:n kanssa ja vapareita on ollut ihan riittämiin 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No joo, riippuen turbon koosta, siipien profiilista ja raskaudesta eri turbot "heräävät" vähän eri kuormalla.

Kun turbo alkaa pyörimään sopivilla kierroksilla ja ahtamaan ilmaa se tavallaan ruokkii itse itseään. Ts. kun koneeseen tulee kierroksia, niin turbo ahtaa ja kun turbo ahtaa niin tulee lisää kierroksia. Siksi siis "turbopotku" - tunne, että turbo alkaa toimimaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin