Tuli ostettua ensimmäinen Saab ja en ole koskaan ajellut turboahdinkoneella ja kysynkin nytten, että pitäiskö turboahtimen toimia aina kun antaa syöttöä? Tuntuis että se toimii miten satttuu. Vinkkejä.
Kiitos
Toimiiko turboahdin aina kunnossa olevassa koneessa?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 14:49
- Paikkakunta: Vaasa
Toimiiko turboahdin aina kunnossa olevassa koneessa?
Saab 9-3 2.0t SE 1998
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Siis turbohan toimii aina. Turbon siipi (turbiini) pyörii ja ahtaa sitä kovempaa mitä kovempaa vauhtia pakokaasu porhaltaa turbon läpi. Eli riippuu lähinnä kaasupolkimen asennosta 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Siis ihan tyhmyyttäni kysyn? Eikös mutka tule mukaan vasta tietyissä kierroksissa tai ainakin siltä se tuntuu. Kun koneessa on 1000-2000 kierrosta niin se on laiskempi kuin vapari? Mutta kun alkaa tulee t mukaan niin sitten mennään? Tällänen tuntuma mulla on nyt ekan pikku t:n kanssa ja vapareita on ollut ihan riittämiinpeinu kirjoitti:Siis turbohan toimii aina. Turbon siipi (turbiini) pyörii ja ahtaa sitä kovempaa mitä kovempaa vauhtia pakokaasu porhaltaa turbon läpi. Eli riippuu lähinnä kaasupolkimen asennosta

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
No joo, riippuen turbon koosta, siipien profiilista ja raskaudesta eri turbot "heräävät" vähän eri kuormalla.
Kun turbo alkaa pyörimään sopivilla kierroksilla ja ahtamaan ilmaa se tavallaan ruokkii itse itseään. Ts. kun koneeseen tulee kierroksia, niin turbo ahtaa ja kun turbo ahtaa niin tulee lisää kierroksia. Siksi siis "turbopotku" - tunne, että turbo alkaa toimimaan.
Kun turbo alkaa pyörimään sopivilla kierroksilla ja ahtamaan ilmaa se tavallaan ruokkii itse itseään. Ts. kun koneeseen tulee kierroksia, niin turbo ahtaa ja kun turbo ahtaa niin tulee lisää kierroksia. Siksi siis "turbopotku" - tunne, että turbo alkaa toimimaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11