9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti

Viesti Kirjoittaja rr »

Lieneeköhän tuossa jotain tukkoisuutta tai huollon tarvetta, kun pukkaa savua välistä aika reippaasti eberin pakoputkesta. Samanlaisen tupsauksen päästi kesälläkin, kun ei ollut käytetty talven jälkeen 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ainakin mun Webaston sielunelämän saa selville testerillä. Katselin vieressä kun seoksia säädettiin piuha portissa ja toinen Webaston pakoputkessa. Asentaja kertoi, että säädöt kannattaa laittaa kohdalleen ihan vehkeen kestävyyden takia.
Ja viimeisenä vinkkinä kertoi, että käytä vähän aikaa parin viikon välein kesällä ja talvella kelistä riippumatta. Muuten saattaapi hajota vehje.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

En ehtinyt viedä eberiä huoltoon (auto aina menossa), vaan otin irti ja avasin; Ainakin hehkutulppa oli jossain vaiheessa kärähtänyt, mutta sen uusiminen ei saanut laitetta vielä toimimaan kunnolla. Pitänee vielä luettaa ne vikakoodit. 8O

Eberin rakenne on yksinkertaisempi kuin wc-pöntön, joten jos ruuvari pysyy kädessä, voi itsekin kurkkia mitä laite on syönyt.

Tiivisteet tosin joutuu ehkä uusimaan (19,90 e) ja minä jouduin investoimaan hehkutulppaan, joka eberin varaosana maksoi 53 euroa! Mahtais jostain irrota halvemmallakin (BERU 0 100 226 228 8V).

Palopuhaltimen moottorin tulisi pyöriä mahdollisimman hyvin ja ainakin tässä yksilössä se oli jo täynnä hiilistä irronnutta pölyä, jonka poistin. Laakeritkin olivat kankeahkot, joten herkistin niitä CRC:llä.

Niin, autolla voi muuten vallan mainiosti ajaa ilmankin eberiä, kun vain yhdistää 22 mm putkella vesiletkut, tulppaa polttoaineletkun ja poistaa eberin sulakkeen (15A). Näin ei tarvitse seisottaa autoa huollossa, kun voi viedä pelkän eberin sinne. Meinasivat, jotta saavat vikakoodit näinkin ulos sieltä. Vien laitteen eberin valtuutetulle korjaamolle, en SAABin hultoon.

Eberin irrotukseen tarvitsee 10mm ja 8mm avaimet sekä akuankkapihdit vesiletkujen klemmareihin. Aikaa menee noin 15 minuuttia. Ohitus onnistuu yhden 60 - 70mm pitkän halk. 22mm putken avulla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06

Viesti Kirjoittaja 9-3Nokivasara »

Kannattaa samalla tarkistaa eberin polttoaineletkut, sillä pienen pienet ilmakuplat putkessa aiheuttaa kovasti savua... pari eberiä on korjaantunut putken liitosta tiukkaamalla... ilma tulee usein juuri putkessa olevasta liitoskohdasta, jossa ainakin minun saabissa on läpinäkyvä muoviletku, josta ilmakuplatkin helposti havaitsee...

ja takaisin asentaessa kannattaa eberin nestetila ilmata huolella... sillä "ilmatasku" juuri nesteen lämpötila-anturin kohdalla saa vehkeen sammumaan heti käynnistymisen jälkeen... vika koodina ylikuumeneminen... "muutaman kerran kone lämpimäksi ja eberin paluu vesiletku auki", näillä keinoin savutus hävisi... ja taas tarkenee..
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ollut laite kasattuna jo pidemmän aikaa ja autossa kiinni, mutta savutteli vielä tossa aiemmin aika lailla. Ajeltu sittemmin ilman eberiä. Tänään kokeiltiin saada vikakoodeja eberistä huollossa, mutta ei saatu mitään, ei tosin maksanutkaan käynti paljoa.

Testailin tässä sitten iltasella, kylmä auto ja -17 pakkasta; Hyvin pelitti taas eberi :D

20 min jälkeen alkoi olla sisätilakin plussan puolella ja savutus väheni ratkaisevasti. Kovin suuria remppoja ei kannata tuohon eberiin tehdä, kun saa uuden varaosana reilulla 600 eurolla. Esim. jos puhaltimen moottori finaalissa, maksaapi asennettuna ainakin kolmisen sataa 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

9-3Nokivasara kirjoitti:
ja takaisin asentaessa kannattaa eberin nestetila ilmata huolella... sillä "ilmatasku" juuri nesteen lämpötila-anturin kohdalla saa vehkeen sammumaan heti käynnistymisen jälkeen... vika koodina ylikuumeneminen... "muutaman kerran kone lämpimäksi ja eberin paluu vesiletku auki", näillä keinoin savutus hävisi... ja taas tarkenee..
Mites tuo ilmaaminen tapahtuu? Minulla vikana juuri tuo, eli syttyy hyvin ja ei savuta, mutta sammuu heti käynnistyksen jälkeen?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

eberi

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Vikahan voi olla myös liekkitunnistimessa tai kiertovesipumpussa jolloin laittaa ylikuumenimisen vuoksi "hätäsammutuksen" päälle.
90saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 20:24
Paikkakunta: liperi

Re: 9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti

Viesti Kirjoittaja 90saab »

Savuttaa täälläkin.. voiko olla mahdollista, että eberistä lähtee savut (ja sankat sellaiset) vaikka on ulkona +14 lämmintä ja kojelaudassa ei eberin merkkivalo ole palanut..? Täytyy kiristellä nuo liitokset minunkin jos eberistä savut johtuvat! Keväällä kun lämmitin käynnistyi starttauksen jälkeen oli kyllä katkua ilmassa, mutta ei havaittavaa käryä.. siis silloin kun mittarin lämpötila oli alle 10 plussalla ja merkkivalo paloi kojetaulussa.
Nolottaa kun on nyt 4-kertaa 2-kk:n aikana päästänyt sellaiset pölläytykset että koko mäki häviää.. ja aina kuumalla koneella, ei kuluta öljyä, kiihtyy ja vetää ok. Eikä savuta muuten ollenkaan..
:saab: :oops:
93 sedan 1.8T vm.2005
Vastaa Viestiin