
9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti
9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti
Lieneeköhän tuossa jotain tukkoisuutta tai huollon tarvetta, kun pukkaa savua välistä aika reippaasti eberin pakoputkesta. Samanlaisen tupsauksen päästi kesälläkin, kun ei ollut käytetty talven jälkeen 

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Ainakin mun Webaston sielunelämän saa selville testerillä. Katselin vieressä kun seoksia säädettiin piuha portissa ja toinen Webaston pakoputkessa. Asentaja kertoi, että säädöt kannattaa laittaa kohdalleen ihan vehkeen kestävyyden takia.
Ja viimeisenä vinkkinä kertoi, että käytä vähän aikaa parin viikon välein kesällä ja talvella kelistä riippumatta. Muuten saattaapi hajota vehje.
Ja viimeisenä vinkkinä kertoi, että käytä vähän aikaa parin viikon välein kesällä ja talvella kelistä riippumatta. Muuten saattaapi hajota vehje.
En ehtinyt viedä eberiä huoltoon (auto aina menossa), vaan otin irti ja avasin; Ainakin hehkutulppa oli jossain vaiheessa kärähtänyt, mutta sen uusiminen ei saanut laitetta vielä toimimaan kunnolla. Pitänee vielä luettaa ne vikakoodit.
Eberin rakenne on yksinkertaisempi kuin wc-pöntön, joten jos ruuvari pysyy kädessä, voi itsekin kurkkia mitä laite on syönyt.
Tiivisteet tosin joutuu ehkä uusimaan (19,90 e) ja minä jouduin investoimaan hehkutulppaan, joka eberin varaosana maksoi 53 euroa! Mahtais jostain irrota halvemmallakin (BERU 0 100 226 228 8V).
Palopuhaltimen moottorin tulisi pyöriä mahdollisimman hyvin ja ainakin tässä yksilössä se oli jo täynnä hiilistä irronnutta pölyä, jonka poistin. Laakeritkin olivat kankeahkot, joten herkistin niitä CRC:llä.
Niin, autolla voi muuten vallan mainiosti ajaa ilmankin eberiä, kun vain yhdistää 22 mm putkella vesiletkut, tulppaa polttoaineletkun ja poistaa eberin sulakkeen (15A). Näin ei tarvitse seisottaa autoa huollossa, kun voi viedä pelkän eberin sinne. Meinasivat, jotta saavat vikakoodit näinkin ulos sieltä. Vien laitteen eberin valtuutetulle korjaamolle, en SAABin hultoon.
Eberin irrotukseen tarvitsee 10mm ja 8mm avaimet sekä akuankkapihdit vesiletkujen klemmareihin. Aikaa menee noin 15 minuuttia. Ohitus onnistuu yhden 60 - 70mm pitkän halk. 22mm putken avulla.

Eberin rakenne on yksinkertaisempi kuin wc-pöntön, joten jos ruuvari pysyy kädessä, voi itsekin kurkkia mitä laite on syönyt.
Tiivisteet tosin joutuu ehkä uusimaan (19,90 e) ja minä jouduin investoimaan hehkutulppaan, joka eberin varaosana maksoi 53 euroa! Mahtais jostain irrota halvemmallakin (BERU 0 100 226 228 8V).
Palopuhaltimen moottorin tulisi pyöriä mahdollisimman hyvin ja ainakin tässä yksilössä se oli jo täynnä hiilistä irronnutta pölyä, jonka poistin. Laakeritkin olivat kankeahkot, joten herkistin niitä CRC:llä.
Niin, autolla voi muuten vallan mainiosti ajaa ilmankin eberiä, kun vain yhdistää 22 mm putkella vesiletkut, tulppaa polttoaineletkun ja poistaa eberin sulakkeen (15A). Näin ei tarvitse seisottaa autoa huollossa, kun voi viedä pelkän eberin sinne. Meinasivat, jotta saavat vikakoodit näinkin ulos sieltä. Vien laitteen eberin valtuutetulle korjaamolle, en SAABin hultoon.
Eberin irrotukseen tarvitsee 10mm ja 8mm avaimet sekä akuankkapihdit vesiletkujen klemmareihin. Aikaa menee noin 15 minuuttia. Ohitus onnistuu yhden 60 - 70mm pitkän halk. 22mm putken avulla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06
Kannattaa samalla tarkistaa eberin polttoaineletkut, sillä pienen pienet ilmakuplat putkessa aiheuttaa kovasti savua... pari eberiä on korjaantunut putken liitosta tiukkaamalla... ilma tulee usein juuri putkessa olevasta liitoskohdasta, jossa ainakin minun saabissa on läpinäkyvä muoviletku, josta ilmakuplatkin helposti havaitsee...
ja takaisin asentaessa kannattaa eberin nestetila ilmata huolella... sillä "ilmatasku" juuri nesteen lämpötila-anturin kohdalla saa vehkeen sammumaan heti käynnistymisen jälkeen... vika koodina ylikuumeneminen... "muutaman kerran kone lämpimäksi ja eberin paluu vesiletku auki", näillä keinoin savutus hävisi... ja taas tarkenee..
ja takaisin asentaessa kannattaa eberin nestetila ilmata huolella... sillä "ilmatasku" juuri nesteen lämpötila-anturin kohdalla saa vehkeen sammumaan heti käynnistymisen jälkeen... vika koodina ylikuumeneminen... "muutaman kerran kone lämpimäksi ja eberin paluu vesiletku auki", näillä keinoin savutus hävisi... ja taas tarkenee..
Ollut laite kasattuna jo pidemmän aikaa ja autossa kiinni, mutta savutteli vielä tossa aiemmin aika lailla. Ajeltu sittemmin ilman eberiä. Tänään kokeiltiin saada vikakoodeja eberistä huollossa, mutta ei saatu mitään, ei tosin maksanutkaan käynti paljoa.
Testailin tässä sitten iltasella, kylmä auto ja -17 pakkasta; Hyvin pelitti taas eberi
20 min jälkeen alkoi olla sisätilakin plussan puolella ja savutus väheni ratkaisevasti. Kovin suuria remppoja ei kannata tuohon eberiin tehdä, kun saa uuden varaosana reilulla 600 eurolla. Esim. jos puhaltimen moottori finaalissa, maksaapi asennettuna ainakin kolmisen sataa
Testailin tässä sitten iltasella, kylmä auto ja -17 pakkasta; Hyvin pelitti taas eberi

20 min jälkeen alkoi olla sisätilakin plussan puolella ja savutus väheni ratkaisevasti. Kovin suuria remppoja ei kannata tuohon eberiin tehdä, kun saa uuden varaosana reilulla 600 eurolla. Esim. jos puhaltimen moottori finaalissa, maksaapi asennettuna ainakin kolmisen sataa

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mites tuo ilmaaminen tapahtuu? Minulla vikana juuri tuo, eli syttyy hyvin ja ei savuta, mutta sammuu heti käynnistyksen jälkeen?9-3Nokivasara kirjoitti:
ja takaisin asentaessa kannattaa eberin nestetila ilmata huolella... sillä "ilmatasku" juuri nesteen lämpötila-anturin kohdalla saa vehkeen sammumaan heti käynnistymisen jälkeen... vika koodina ylikuumeneminen... "muutaman kerran kone lämpimäksi ja eberin paluu vesiletku auki", näillä keinoin savutus hävisi... ja taas tarkenee..
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 9-3 TiD eberi savuttaa runsaasti
Savuttaa täälläkin.. voiko olla mahdollista, että eberistä lähtee savut (ja sankat sellaiset) vaikka on ulkona +14 lämmintä ja kojelaudassa ei eberin merkkivalo ole palanut..? Täytyy kiristellä nuo liitokset minunkin jos eberistä savut johtuvat! Keväällä kun lämmitin käynnistyi starttauksen jälkeen oli kyllä katkua ilmassa, mutta ei havaittavaa käryä.. siis silloin kun mittarin lämpötila oli alle 10 plussalla ja merkkivalo paloi kojetaulussa.
Nolottaa kun on nyt 4-kertaa 2-kk:n aikana päästänyt sellaiset pölläytykset että koko mäki häviää.. ja aina kuumalla koneella, ei kuluta öljyä, kiihtyy ja vetää ok. Eikä savuta muuten ollenkaan..

Nolottaa kun on nyt 4-kertaa 2-kk:n aikana päästänyt sellaiset pölläytykset että koko mäki häviää.. ja aina kuumalla koneella, ei kuluta öljyä, kiihtyy ja vetää ok. Eikä savuta muuten ollenkaan..


93 sedan 1.8T vm.2005