MFT 0063 öljy on viimeisintä huutoa.. Tai oikeammin.. (katso myös linkki)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
ng900/og9-3:ssa on ollut aikojen saatossa kolmea eri öljyä tehtaalta lähtiessä aikojen saatossa, eli
* 94-97½ mineraali-moottoriöljyä.
** 97½-n.-01..02 Saab syntetic manual transmission oil 8748733 (ruskea)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf (9000&ng900&og9-3)
*** 01..02 -> Saab syntetic manual transmission oil 0063, joka nyt GM pakkauksessa 9120541 koodilla (punainen)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Saabin mukaan vanhoissa laatikoissa voidaan käyttää uudempia öljyjä, mutta silloin pitää tehdä tuo alla mainittu huuhtelu.
Niissä on oikeasti eroa muidenkin kuin minun mielestä

. Ainakin vaihtamisen suhteen.
aski siis pitää huuhdella litralla uutta öljyä puhtaaksi enne lopullista täyttöä, koska erilaisia öljyjä ei saa sekoittaa keskenään vaahtoamisen takia.
Pikaohjeet:
- Auton keula pukeille (mielellään kohtuu vaakatsoon, niin öljymäärä tulee oikein ja vanhat valuvat pois..)
- tarkista että ylemmät (ylin tai keskimmäinen) proput aukeavat
- Vanhat öljyt pois alapropusta ja alaproppu kiinni.
- Litra sisään uutta öljyä sivu tai yläpropusta & proppu kiinni.
- Pyöräytys huuhteluöljyillä (muutama minuutti pukilla "ajoa" riittänee sekoittamaan öljynjämät..)
- Huuhteluöljyt pois alapropusta ja tulppa takaisin kiinni.
- 1.8l uuutta öljyä laatikkoon joko ylä tai sivupropusta. Sivuproppu on tarkistusta varten. Jos sivuproppu on auki/täytät siitä, niin ylitäytön vaaraa ei ole, koska yli 1.8l menevät tulevat ulos.
Tarvittavia työkaluja.
- jäteöljyastia
- esim 1/2 litran öljyprässi letkulla helpottamaan täyttöä (varsinkin sivuaukosta, jota itse suosin, kun täyttö tulee aina oikeaan rajaan ja ei tarvitse avata putkien&letkujen alla piilossa olevaa yläproppua)
- Pukit&tunkki
- kuskinpuolen eturenkaan irroitukseen tarvittavat työkalut
- 8mm kuusiokolo (pitkiä jatkoja ylä tai(ja) sivuproppuun, joka avataan renkastilasta vetoakselin vierestä
- 8mm kuusiokolo, joka on "jatkoton", että pääsee avaamaan alaproppun apurungon ja vaihdelaatikon välistä. (esim 8mm kuusiokolo kärki (sarjasta, joita väännetään 10mm "hylsyllä, mutta nyt pitää vääntää lenkillä, kun 10mm hylsy&väännin ei mahdu, kun ottavat apurunkoon).
- Ruuvilukitetta saab suosittelee proppuihin.
- proput saattavat olla tiukassa, joten esim alapropun kohdalla voi joutua 10mm lenkkiä (tai modifoitua L avainta) naputtelemaan vasaralla..
Enkä taaskaan ota vastuuta ohjeistani, mutta näin olen jokusen kerran useammasta ng900:sesta öljyt vaihdellut..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.