On se hyvä!
-
Saabisti -77
- "Hölösuu"
- Viestit: 1100
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
On se hyvä!
Saab 9-3 185hv turbo vm 2000. On se vaan hyvä peli ajella ja muutenkin kaikin puolin kaikki toimii ku unelma! Pari viikkoo sitten sain hankittua perheeseen eellä mainitun menopelin, n. 3000 kilometrii on kertyny mittariin ostohetken jälkeen lisää. (ostettaessa 51tkm ja rapiat). Kaikin puolin tyytyväinen olen autoon.
Tietysti näin vähän kokemuksen jälkeen vasta, mut kuiteski. Sytkäkasetti ongelmiin varauduin etukäteen hankkimalla kyseisen kassun, turhan tyyris mun mielestä! (291€) Länsiautossa.
Saapi ny nähä kolahtaako kehu omaan nilkkaan vikojen muodos 
Ja yhtään huonoa ei tee jos jossain välissä tarkistaa ja puhdistaa huohotusjärjestelmän esim. viimeistään 90/110tkm huollon paikkeilla, kun ilmeisesti on Trionic7 / B205 koneella. Omassa ainakin oli sakkaa putkissa ja letkuissa. HAKU-toiminnolla löytyy sitten paljon kaikkea nippeli tietoa sekä ongelmia 
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
MFT 0063 öljy on viimeisintä huutoa.. Tai oikeammin.. (katso myös linkki)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15

ng900/og9-3:ssa on ollut aikojen saatossa kolmea eri öljyä tehtaalta lähtiessä aikojen saatossa, eli
* 94-97½ mineraali-moottoriöljyä.
** 97½-n.-01..02 Saab syntetic manual transmission oil 8748733 (ruskea)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf (9000&ng900&og9-3)
*** 01..02 -> Saab syntetic manual transmission oil 0063, joka nyt GM pakkauksessa 9120541 koodilla (punainen)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Saabin mukaan vanhoissa laatikoissa voidaan käyttää uudempia öljyjä, mutta silloin pitää tehdä tuo alla mainittu huuhtelu.
Niissä on oikeasti eroa muidenkin kuin minun mielestä
. Ainakin vaihtamisen suhteen.
aski siis pitää huuhdella litralla uutta öljyä puhtaaksi enne lopullista täyttöä, koska erilaisia öljyjä ei saa sekoittaa keskenään vaahtoamisen takia.
Pikaohjeet:
- Auton keula pukeille (mielellään kohtuu vaakatsoon, niin öljymäärä tulee oikein ja vanhat valuvat pois..)
- tarkista että ylemmät (ylin tai keskimmäinen) proput aukeavat
- Vanhat öljyt pois alapropusta ja alaproppu kiinni.
- Litra sisään uutta öljyä sivu tai yläpropusta & proppu kiinni.
- Pyöräytys huuhteluöljyillä (muutama minuutti pukilla "ajoa" riittänee sekoittamaan öljynjämät..)
- Huuhteluöljyt pois alapropusta ja tulppa takaisin kiinni.
- 1.8l uuutta öljyä laatikkoon joko ylä tai sivupropusta. Sivuproppu on tarkistusta varten. Jos sivuproppu on auki/täytät siitä, niin ylitäytön vaaraa ei ole, koska yli 1.8l menevät tulevat ulos.
Tarvittavia työkaluja.
- jäteöljyastia
- esim 1/2 litran öljyprässi letkulla helpottamaan täyttöä (varsinkin sivuaukosta, jota itse suosin, kun täyttö tulee aina oikeaan rajaan ja ei tarvitse avata putkien&letkujen alla piilossa olevaa yläproppua)
- Pukit&tunkki
- kuskinpuolen eturenkaan irroitukseen tarvittavat työkalut
- 8mm kuusiokolo (pitkiä jatkoja ylä tai(ja) sivuproppuun, joka avataan renkastilasta vetoakselin vierestä
- 8mm kuusiokolo, joka on "jatkoton", että pääsee avaamaan alaproppun apurungon ja vaihdelaatikon välistä. (esim 8mm kuusiokolo kärki (sarjasta, joita väännetään 10mm "hylsyllä, mutta nyt pitää vääntää lenkillä, kun 10mm hylsy&väännin ei mahdu, kun ottavat apurunkoon).
- Ruuvilukitetta saab suosittelee proppuihin.
- proput saattavat olla tiukassa, joten esim alapropun kohdalla voi joutua 10mm lenkkiä (tai modifoitua L avainta) naputtelemaan vasaralla..
Enkä taaskaan ota vastuuta ohjeistani, mutta näin olen jokusen kerran useammasta ng900:sesta öljyt vaihdellut..
Hook
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15

ng900/og9-3:ssa on ollut aikojen saatossa kolmea eri öljyä tehtaalta lähtiessä aikojen saatossa, eli
* 94-97½ mineraali-moottoriöljyä.
** 97½-n.-01..02 Saab syntetic manual transmission oil 8748733 (ruskea)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf (9000&ng900&og9-3)
*** 01..02 -> Saab syntetic manual transmission oil 0063, joka nyt GM pakkauksessa 9120541 koodilla (punainen)
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Saabin mukaan vanhoissa laatikoissa voidaan käyttää uudempia öljyjä, mutta silloin pitää tehdä tuo alla mainittu huuhtelu.
Niissä on oikeasti eroa muidenkin kuin minun mielestä
aski siis pitää huuhdella litralla uutta öljyä puhtaaksi enne lopullista täyttöä, koska erilaisia öljyjä ei saa sekoittaa keskenään vaahtoamisen takia.
Pikaohjeet:
- Auton keula pukeille (mielellään kohtuu vaakatsoon, niin öljymäärä tulee oikein ja vanhat valuvat pois..)
- tarkista että ylemmät (ylin tai keskimmäinen) proput aukeavat
- Vanhat öljyt pois alapropusta ja alaproppu kiinni.
- Litra sisään uutta öljyä sivu tai yläpropusta & proppu kiinni.
- Pyöräytys huuhteluöljyillä (muutama minuutti pukilla "ajoa" riittänee sekoittamaan öljynjämät..)
- Huuhteluöljyt pois alapropusta ja tulppa takaisin kiinni.
- 1.8l uuutta öljyä laatikkoon joko ylä tai sivupropusta. Sivuproppu on tarkistusta varten. Jos sivuproppu on auki/täytät siitä, niin ylitäytön vaaraa ei ole, koska yli 1.8l menevät tulevat ulos.
Tarvittavia työkaluja.
- jäteöljyastia
- esim 1/2 litran öljyprässi letkulla helpottamaan täyttöä (varsinkin sivuaukosta, jota itse suosin, kun täyttö tulee aina oikeaan rajaan ja ei tarvitse avata putkien&letkujen alla piilossa olevaa yläproppua)
- Pukit&tunkki
- kuskinpuolen eturenkaan irroitukseen tarvittavat työkalut
- 8mm kuusiokolo (pitkiä jatkoja ylä tai(ja) sivuproppuun, joka avataan renkastilasta vetoakselin vierestä
- 8mm kuusiokolo, joka on "jatkoton", että pääsee avaamaan alaproppun apurungon ja vaihdelaatikon välistä. (esim 8mm kuusiokolo kärki (sarjasta, joita väännetään 10mm "hylsyllä, mutta nyt pitää vääntää lenkillä, kun 10mm hylsy&väännin ei mahdu, kun ottavat apurunkoon).
- Ruuvilukitetta saab suosittelee proppuihin.
- proput saattavat olla tiukassa, joten esim alapropun kohdalla voi joutua 10mm lenkkiä (tai modifoitua L avainta) naputtelemaan vasaralla..
Enkä taaskaan ota vastuuta ohjeistani, mutta näin olen jokusen kerran useammasta ng900:sesta öljyt vaihdellut..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: On se hyvä!
Se ollut paljon korjaamolla, kun ei ole kerennyt enempää kilometrejä keräämäänSaabisti -77 kirjoitti:Saab 9-3 185hv turbo vm 2000. (ostettaessa 51tkm ja rapiat).
96 M75 i12 5-speed 