Jäykempi aktuaattori

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

Hei Juhokare.

Mitkä sun peruspaineet eli ppt olikaan, kun auto pohjoisempana kuin Parkano? Kunh, jos, vaikka mulla rupee vappumaan ahot, kun aina ohitan parkanon. Mikähän mahtanee olla?
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tänä aamuna oli perusahdot tippuneet syystä tai toisesta. Johtuen luultavasti aktusta tai hukkaportin tangosta. Säädin kierroksen kireämmälle, jolloin saatiin takaisin ne 0,5 baarin peruspaineet 2 mm esijännityksellä. Eli peruspaineet siinä 0,5 bar. :wink: Johtuu aktun jäykkyydestä, joka on ostettu Rikulta PCS:stä. Se taitaa olla hieman jäykemmällä jousella kuin J-P:n Maptunilta. No, kiristin paineet 0,45->0,50 takaisin. Ja sitten tehomittaukseen.

Menin Nikuselle ja oli kuulemma dyno rikki. Sanoin, että olisi kyllä todella mukava saada mitattua tuo auto, kun on sitä odotettu ja nyt kohdillaan. Sitten sainkin Jäälistä ajan IHME KUMMA heti 15 minuutin päähän. Sinne sitten ja mittaamaan. Palvelu oli asiallista ja auto iskussa. Laitteisto 6 vuotta vanha ja samanlainen Boschin penkki kuin Nikusella Limingantullissa kuulemma. Liekkö penkin malli FLA-203 Software 4.1 G.

Tulokseksi saatiin vääntöä 3520 rmp:n kohdalla 411 Nm ja tehoja 5820 rpm:n kohdalla 176 kW. Laitteisto on kalibroitu ja kunnossa oleva - ainakin omistajan mukaan! :wink: Pyörältä irtoaa 150,6 kW. Tuo vääntöpiikki oli hieman normaalia suurempi, koska peruspaineet oli ehkä se kierroksen liian kireällä. Eli varmemmat vääntöarvot ovat ainakin siellä 375-400 Nm kohdilla, mutta nyt mitattiin nuo.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kuvia löytyy mittauksesta - tällä hetkellä ne arvokkaat käppyrät siellä:

http://juhokare.1g.fi/kuvat/Saabismi/Te ... 19.5.2006/

...videokin tulossa... luultavammin, jos saa mahtumaan ja tietokoneet pelaa
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ei millään pahalla, mutta ElmOScanilla mittasin nuo samat arvot eilen, kun laittaa arvot kohdilleen! Sillähän EI saa prikulleen, mutta käyrän toleranssin keskeltä arvioi, niin sitten saa varsin hyvän tuloksen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos tuo Forgen aktuaattori kuinka arvokas T5:lla varustettuun Garrettiin (ng900, onkohan GT25 tjmsp?)?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olikohan hinta siellä FMAC900-aktulla noin 180-190 euroa ja PCS:stä hommasin. Mielestäni on kyllä hyvin pelannut. Meni jonkun viikon ennen kuin aktu kalibroitui kohdalleen ja sopivaan säätöön. Peruspaineet lienee edelleen siellä vähän päälle 0,4 baarin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

juhokare kirjoitti:Olikohan hinta siellä FMAC900-aktulla noin 180-190 euroa ja PCS:stä hommasin. Mielestäni on kyllä hyvin pelannut. Meni jonkun viikon ennen kuin aktu kalibroitui kohdalleen ja sopivaan säätöön. Peruspaineet lienee edelleen siellä vähän päälle 0,4 baarin.
Entäs eikö T5:een voisi laittaa jonkin tosi jäykän aktuaattorin jolla saisi peruspaineet jotain 0.7-0.9 bar ja joka jaksaisi pitää paineet kunnolla?

Aika kalliilta kuulostaa näin äkkiseltään tuo aktuaattori, pitääpä koettaa etsiä käytettyä Ruotsista.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ng900aero kirjoitti: Entäs eikö T5:een voisi laittaa jonkin tosi jäykän aktuaattorin jolla saisi peruspaineet jotain 0.7-0.9 bar ja joka jaksaisi pitää paineet kunnolla?
Joo, voi toki, mulla on 1 bar PP: lla, ja löytyy aku jossa PP 1,5 bar :)
Pro Turbo: sta ostin ton 1,5 bar, makso muistaakseni tarjouksessa 50-70€, oli pienemmälläkin PP olevia...

EDIT:

Löytyy vieläkin...tankoa modaamallahan käy mihin vaan, ei paha rasti.


pieni erä hukkaportin ohjauskelloja

* painealueet 0,8 ->1,5 bar
* 59 €


http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

93t sport kirjoitti: Joo, voi toki, mulla on 1 bar PP: lla, ja löytyy aku jossa PP 1,5 bar :)
Pro Turbo: sta ostin ton 1,5 bar, makso muistaakseni tarjouksessa 50-70€, oli pienemmälläkin PP olevia...

EDIT:

Löytyy vieläkin...tankoa modaamallahan käy mihin vaan, ei paha rasti.


pieni erä hukkaportin ohjauskelloja

* painealueet 0,8 ->1,5 bar
* 59 €


http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
Tuo 0.8bar voisi olla aika sopiva PP, mutta mites tuo piskuinen GT25 jaksaa painaa ahtoja ahtaalla vakio-DP:llä esim. steg3:n softan kanssa, meneekö ahdin heti punaiseksi? :D
T5-tonnarissa vastaava viritys tuntui ainakin toimivan ihan ok. Näin talven tullessa taitaa riittää vakio-IC:kin edes jollain tavalla.

Korkeampi PP varmaan säästäisi myös kytkintä kun Sensonicin ei tarvitsisi luistattaa niin paljoa kuin vakiona ;)

Edit: niitä halpoja aktuaattoreita ei enää ollut kuin yli 1barin versioina :(
Vastaa Viestiin