Jäykempi aktuaattori
Tänä aamuna oli perusahdot tippuneet syystä tai toisesta. Johtuen luultavasti aktusta tai hukkaportin tangosta. Säädin kierroksen kireämmälle, jolloin saatiin takaisin ne 0,5 baarin peruspaineet 2 mm esijännityksellä. Eli peruspaineet siinä 0,5 bar.
Johtuu aktun jäykkyydestä, joka on ostettu Rikulta PCS:stä. Se taitaa olla hieman jäykemmällä jousella kuin J-P:n Maptunilta. No, kiristin paineet 0,45->0,50 takaisin. Ja sitten tehomittaukseen.
Menin Nikuselle ja oli kuulemma dyno rikki. Sanoin, että olisi kyllä todella mukava saada mitattua tuo auto, kun on sitä odotettu ja nyt kohdillaan. Sitten sainkin Jäälistä ajan IHME KUMMA heti 15 minuutin päähän. Sinne sitten ja mittaamaan. Palvelu oli asiallista ja auto iskussa. Laitteisto 6 vuotta vanha ja samanlainen Boschin penkki kuin Nikusella Limingantullissa kuulemma. Liekkö penkin malli FLA-203 Software 4.1 G.
Tulokseksi saatiin vääntöä 3520 rmp:n kohdalla 411 Nm ja tehoja 5820 rpm:n kohdalla 176 kW. Laitteisto on kalibroitu ja kunnossa oleva - ainakin omistajan mukaan!
Pyörältä irtoaa 150,6 kW. Tuo vääntöpiikki oli hieman normaalia suurempi, koska peruspaineet oli ehkä se kierroksen liian kireällä. Eli varmemmat vääntöarvot ovat ainakin siellä 375-400 Nm kohdilla, mutta nyt mitattiin nuo.

Menin Nikuselle ja oli kuulemma dyno rikki. Sanoin, että olisi kyllä todella mukava saada mitattua tuo auto, kun on sitä odotettu ja nyt kohdillaan. Sitten sainkin Jäälistä ajan IHME KUMMA heti 15 minuutin päähän. Sinne sitten ja mittaamaan. Palvelu oli asiallista ja auto iskussa. Laitteisto 6 vuotta vanha ja samanlainen Boschin penkki kuin Nikusella Limingantullissa kuulemma. Liekkö penkin malli FLA-203 Software 4.1 G.
Tulokseksi saatiin vääntöä 3520 rmp:n kohdalla 411 Nm ja tehoja 5820 rpm:n kohdalla 176 kW. Laitteisto on kalibroitu ja kunnossa oleva - ainakin omistajan mukaan!

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kuvia löytyy mittauksesta - tällä hetkellä ne arvokkaat käppyrät siellä:
http://juhokare.1g.fi/kuvat/Saabismi/Te ... 19.5.2006/
...videokin tulossa... luultavammin, jos saa mahtumaan ja tietokoneet pelaa
http://juhokare.1g.fi/kuvat/Saabismi/Te ... 19.5.2006/
...videokin tulossa... luultavammin, jos saa mahtumaan ja tietokoneet pelaa
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ei millään pahalla, mutta ElmOScanilla mittasin nuo samat arvot eilen, kun laittaa arvot kohdilleen! Sillähän EI saa prikulleen, mutta käyrän toleranssin keskeltä arvioi, niin sitten saa varsin hyvän tuloksen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Olikohan hinta siellä FMAC900-aktulla noin 180-190 euroa ja PCS:stä hommasin. Mielestäni on kyllä hyvin pelannut. Meni jonkun viikon ennen kuin aktu kalibroitui kohdalleen ja sopivaan säätöön. Peruspaineet lienee edelleen siellä vähän päälle 0,4 baarin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Entäs eikö T5:een voisi laittaa jonkin tosi jäykän aktuaattorin jolla saisi peruspaineet jotain 0.7-0.9 bar ja joka jaksaisi pitää paineet kunnolla?juhokare kirjoitti:Olikohan hinta siellä FMAC900-aktulla noin 180-190 euroa ja PCS:stä hommasin. Mielestäni on kyllä hyvin pelannut. Meni jonkun viikon ennen kuin aktu kalibroitui kohdalleen ja sopivaan säätöön. Peruspaineet lienee edelleen siellä vähän päälle 0,4 baarin.
Aika kalliilta kuulostaa näin äkkiseltään tuo aktuaattori, pitääpä koettaa etsiä käytettyä Ruotsista.
Joo, voi toki, mulla on 1 bar PP: lla, ja löytyy aku jossa PP 1,5 barng900aero kirjoitti: Entäs eikö T5:een voisi laittaa jonkin tosi jäykän aktuaattorin jolla saisi peruspaineet jotain 0.7-0.9 bar ja joka jaksaisi pitää paineet kunnolla?

Pro Turbo: sta ostin ton 1,5 bar, makso muistaakseni tarjouksessa 50-70€, oli pienemmälläkin PP olevia...
EDIT:
Löytyy vieläkin...tankoa modaamallahan käy mihin vaan, ei paha rasti.
pieni erä hukkaportin ohjauskelloja
* painealueet 0,8 ->1,5 bar
* 59 €
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Tuo 0.8bar voisi olla aika sopiva PP, mutta mites tuo piskuinen GT25 jaksaa painaa ahtoja ahtaalla vakio-DP:llä esim. steg3:n softan kanssa, meneekö ahdin heti punaiseksi?93t sport kirjoitti: Joo, voi toki, mulla on 1 bar PP: lla, ja löytyy aku jossa PP 1,5 bar
Pro Turbo: sta ostin ton 1,5 bar, makso muistaakseni tarjouksessa 50-70€, oli pienemmälläkin PP olevia...
EDIT:
Löytyy vieläkin...tankoa modaamallahan käy mihin vaan, ei paha rasti.
pieni erä hukkaportin ohjauskelloja
* painealueet 0,8 ->1,5 bar
* 59 €
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm

T5-tonnarissa vastaava viritys tuntui ainakin toimivan ihan ok. Näin talven tullessa taitaa riittää vakio-IC:kin edes jollain tavalla.
Korkeampi PP varmaan säästäisi myös kytkintä kun Sensonicin ei tarvitsisi luistattaa niin paljoa kuin vakiona

Edit: niitä halpoja aktuaattoreita ei enää ollut kuin yli 1barin versioina
