93 vm -01 rikkoo h4-polttimoita..?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

93 vm -01 rikkoo h4-polttimoita..?

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa. Reilun puolen vuoden sisällä olen vaihtanut 3kpl h4 polttimoita, kuskin puolelle 1kpl & apukuskille 2kpl. Polttimot ovat olleet eri merkkisiä.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 vm -01 rikkoo h4-polttimoita..?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

ysikolmonen kirjoitti:Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa. Reilun puolen vuoden sisällä olen vaihtanut 3kpl h4 polttimoita, kuskin puolelle 1kpl & apukuskille 2kpl. Polttimot ovat olleet eri merkkisiä.
Mulla oli jossain vaiheessa Philips Vision Plus polttimoja, ja niitä meni läjä. Valitin Philipsille ja sain sieltä laatikon ko polttimoja paluupostina. Nekin meni varmaan vuodessa. Siirryin Philips Long Life polttimoihin ja niitä meni varmaan 2-4 kpl vuodessa. Autolla ajetteiin n. 50 000km vuodessa.

Minusta tuo kuvaamasi määrä polttimoita ei ole vielä paha. Patisi jos olet ajanut autolla ko aikana todella vähän. Silloin vika saattaa olla esim. laturissa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Itseasiassa mulla on ihan samaa vikaa. Edellisessä 9-3:ssa ei polttimoita mennyt, mutta nyt menee kokoajan. Tuntuu että ei edes siten että molemmat yhtäaikaa vaan eroa voi olla puolien välillä paljon. Kaveri joka ajaa diesel 9-3:lla todella paljon sanoi että menee kahdet vuodessa, siinä missä mulla neljät?!?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Mina olen ajanut saappaallani 50tkm kolmen vuoden aikana enka ole viela polttimoita vaihtanut. Sama juttu toisen autoni kanssa. Kummalliselta kuulostaa tuollainen monta kertaa vuodessa toistuva polttimoiden vaihtaminen.

Kannattaisiko mitata latausjannite?
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ja kannattaa vaihtaa molemmat samalla vaikka vain toinen palanut.
Saab 900 2.0t Cab -97
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itse totesin että 9-3:ssa ei kannata käyttää mitään +%%% polttimoita, nämä kestävät päivistä viikkoihin, ei sen enempää. Parhaan kestävyyden olen saannut "vanhoilla" polttimoilla jossa ei ole mitään erikoista valotehonlisäystä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Juuri vaihdoin 9-3:een oikealle puolelle H4:n, joka yllättäen kesti lähemmäs puoli vuotta, vaikka oli PHILIPS VISION tjsp. Näitä on kyllä mennyt nopeamminkin. Ostin tilalle tuiki tavallisen OSRAMIN polttimon.

Latausjännite oli tyhjäkäynnillä 14,1 V, eli aika korkea. Vanhassa OG-satkussa noi %-lamput kestää hyvin.
Viimeksi muokannut rr, Pe Elo 11, 2006 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Siirryin itsekin ns. peruspolttimoihin ja vielä niihin, joissa lukee LongLife ja jokin tunnettu merkki. Nyt on Hellan polttimot olleet kiinni 30tkm. VisionPlussat kesti minullakin kolkissa vain puoli vuotta hajoten molemmat samalla viikolla. Ohut hehkulanka ei ole niin pitkäkäinen, sanottiin kun kyselin syytä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

asiasta on ollut aiemminkin juttua, ja joku osasi kerto, että vika piilee jossain auton huonossa jännitteensäätäjässä tms. oiskohan niin, että ilmastoiduissa noita lammpuja menee tiheämmin kuin muissa. NO hyvänä puolena on se, että lampun vaihto alkaa käydä rutiinilla...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 93 vm -01 rikkoo h4-polttimoita..?

Viesti Kirjoittaja patse »

ysikolmonen kirjoitti:Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa. Reilun puolen vuoden sisällä olen vaihtanut 3kpl h4 polttimoita, kuskin puolelle 1kpl & apukuskille 2kpl. Polttimot ovat olleet eri merkkisiä.
Eikös tuo vielä sovi "toleranssiin" :wink: . Mulla ainakin on mennyt suht nopeasti kummatkin peräkkäin pimeäksi ja sulle sattunut vielä apparin puolelle huonolaatuinen lamppu jonka olet vaihtanut.

Ja tosta laturista/säätimestä vielä. Alkoi ajovalot +kartturinvalo pumppaamaan (himmenee-kirkastuu-himmenee-kirkastuu-) parin minuutin välein tuossa yhdellä ajolenkillä, mutta nyt ei mielestäni tee sitä enää. Tuollaista satunnaista pumppaamistahan ne tekee silloin tällöin, mutta ei mitään tuollaista diskovalo touhua ole ollut aikaisemmin :?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti:oiskohan niin, että ilmastoiduissa noita lammpuja menee tiheämmin kuin muissa.
Ei kai? Ei kai se ilmastointi siihen vaikuta? Miten voisikaan?

BTW; minulla on kylla ilmastointikin, eika lamppuja kulu. Vai kompensoisiko kattoluukku ilmastoinnin negatiivisen vaikutuksen? :wink:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ilmastointi voisi vaikuttaa siten että se pistää flektrin pyörittämään useammin joten jännite vaihtelee. Olen myös huomannut että peruslamput kestää tosiaan pidempään. Latausjännite on kyllä tasainen, mutta kun ilmastointi lähtee käyntiin niin valot himmenee.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

jthing kirjoitti:Latausjännite on kyllä tasainen, mutta kun ilmastointi lähtee käyntiin niin valot himmenee.
Itse en ole moista kylla huomannut. Ehka niin voi jossain autossa kayda.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: 93 vm -01 rikkoo h4-polttimoita..?

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

ysikolmonen kirjoitti:Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa. Reilun puolen vuoden sisällä olen vaihtanut 3kpl h4 polttimoita, kuskin puolelle 1kpl & apukuskille 2kpl. Polttimot ovat olleet eri merkkisiä.
He. Mulla ollut 9-3 pari vuotta ja reilut 30 tkm. Kolmesti olen H4:t vaihtanut, joka on mun mielestä aika usein verrattuna esim. aiempiin muunmerkkisiin autoihin.

Edellisellä kerralla lamppuja varaosaliikkeessä ostaessani minulla oli kädessäni parinkympin parihintaan olevat "+30%"-lamput. Myyjä sanoi, että sun saappiin välttää nuo himmeemmät "longlaiffit", jotka palaa pitempään. Niinpä niillä on nähty ja näytty maaliskuusta asti, ja hintakin oli puolta pienempi. Katotaan kauanko vielä kestää.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jäipä tosiaan sanomatta että noin 30000km oon nyt ajanut ja 3-4 paria mennyt.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Vastaa Viestiin