Apua: 2,2 DTI vinkuu. Lopputulos: turbo vaihdettu.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Opel Vectra kirjoitti:muuttuvageometrinen --> muuttuvasiipinen, ilmeisesti tuo on se oikea termi??
Taisi olla jossain mainittu "juuttuvasiipinen" :D

Mahtaako oikea termi olla: Säädettävillä johdinsiivillä varustettu tjsp :?

Itse siipipyörän siivet eivät säädy mitenkään.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joopa. Vaan dieselissäpä ei ole bypassia eikä dumppia eikä sen koommin kaasuläppääkään. Vika lienee siis jossain muussa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

jcarlson kirjoitti:Joopa. Vaan dieselissäpä ei ole bypassia eikä dumppia eikä sen koommin kaasuläppääkään. Vika lienee siis jossain muussa.
Tosi on, ei ole ainakaan tässä vanhemmassa mallissa. :)
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Harmi, että tuosta DTI:stä ei löydy bypassia, kalvoja yms. pientä rikkimenevää. Olin jo hetken riemuissani, kun luin peinun viestiä ja ajattelin, että sieltä voi sittenkin olla hajalla jotain "halpaa" ja pientä ja mielelläni olisin ne korjauttanut. :lol:

No, asennoidun koko ajan siihen, että pahin mahdollinen siellä viiraa eli reilun tonnin paukku on jossain vaiheessa edessä. :cry:

Eli tulevaisuuden varalle seuraavia ajatuksia:
Mites luulette/arvaatte kauanko tuon rikkinäisen turbon kanssa voi elää ennen kuin tehot katoaa ja maailma peittyy savuun? Mun ajot on lähinnä moottoritieajoa eli ensin 5 min pyrähdys taajamassa, sitten kiihdytys rampilta suht tasaiseen matkanopeuteen (kesäisin 130 - 140 km/h, jolloin kierrokset 2550 - 2750r/min; talvisin 110 - 120 km/h, jolloin kierrokset alle 2500 r/min) ja lopuksi toinen muutaman minuutin pyrähdys ja pieni jäähdyttely ja moottorin sammutus. Ei liene kovin rasittavaa turbolle :?: , ehkäpä jopa liian rauhallista ajoa varsinkin noille jumiutuville turbon siiville (toki joskus tulee vedätettyä ja kiihdyteltyä). Tuo korjaamon ukko arvioi, että joitakin kymmeniä tuhansia saattaa vielä kestää. Kauanko te olette itse ajaneet tai olette kuulleet ajetun pikkuvikaisella ahtimella?

Kun tuo sitten aikanaan alkaa savuttamaan, niin kannattaako se turbo vaihtaa samantien (tietenkin heti kun tehot häviää). Mitäs haittaa siitä savutuksesta on on moottorille, imusarja suttantuu pahasti? Kannattaako samalla avata imusarja ja puhdistaa kaikki aikaisemmat kikkareet, jotka sinne on kertynyt ja opetella kenkimään autoa niin, että karstaa syntyy vähemmän?

Edelleen kaunis kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja mikäli jollekin tulee vielä jokin muu epäilys kuin itse ahtimen rikkoontuminen, niin toivottavasti ilmoittaa epäilyksistään...
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ahtovuoto siellä todennäköisesti on. Käy nyt ASIANTUNTEVASSA paikassa elikkä et missään metro-autossa tarkistuttamassa ahtovuodot. Jos turbon säätömekanismi jumittaisi niin ahdot nousisi liian korkealle ja menisi vikatilaan = ei ahtoja...ei tehoja.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

peinu kirjoitti:Ymmärtääkseni dieselikoneet huohottavat varsin voimakkaasti, joten imuilman sekaan joutuu myös öljy-/polttoainehöyryjä jotka likaavat myös illmamassamittaria, pakokaasutakaisinkierrätysjärjestelmää, alipaineletkuja ja siis myös bypassia.
Diesel koneet on kylläkin vähemmän huohottavia, ja tarkkoja tuosta puristus paineesta -> dieselin syttyvyydelle olennaista.

Eli männän ohi puhallusta dieselissä (siis kunnossa olevassa) on vähemmän kuin bensa koneessa. Eli esim. männän renkaiden päittäis välin asettaminen ja männän toleranssit on tiukemmat kuin bensa koneelle (puristus suhde esim. diesel 25:1 vs. bensa 10:1).

Mutta tuo ahto vika kyllä kuulostais ilmavuodolta turbon ja "kaasuläpän" välillä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Diesel koneet on kylläkin vähemmän huohottavia, ja tarkkoja tuosta puristus paineesta -> dieselin syttyvyydelle olennaista.
Kaikkee sitä oppii kun soittaa poppii!

Mistähän mahtaa sitten johtua, että joka toinen riisseleitä koskeva aihe johtaa ennen pitkää ilmamassamittarin/letkujen putsaamiseen?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

peinu kirjoitti:
Diesel koneet on kylläkin vähemmän huohottavia, ja tarkkoja tuosta puristus paineesta -> dieselin syttyvyydelle olennaista.
Kaikkee sitä oppii kun soittaa poppii!

Mistähän mahtaa sitten johtua, että joka toinen riisseleitä koskeva aihe johtaa ennen pitkää ilmamassamittarin/letkujen putsaamiseen?
Totta on, tuota on tullut pähkäiltyä. Ja samaa oli minunkin TDI paskatissa (-98 mallinen) mutta ainakin ic:stä valutettu tökötti oli suurimmaksi osaksi moottori öljyä. 2 kertaa puhdistin tuon järjestelmän itse ja kerran 28tkm kohdalla se tehtiin liikkessä katin vaihdon yhteydessä. Moottori öljy lähde oli joko tuo huohotus järjestelmän toimivuus vika tai sitten puhallin. Epäilen molempien yhteisvaikutusta. EGR:n tuottama sonta oli jo tuossa katti rempassa nähtävissä kun putsasivat samalla imu sarjaa... otin samantien EGR:n pois toiminnasta. Ja samalla parani tuo TDI:n liikkelle lähtö vääntökin. (anteeksi OT!)

Tuo huohottaminen on muuten aika ristiriitainen sana... toiset ymmärtää sen sylinterin vuotamisen aiheuttamaksi ja toiset sitten liikkuvien massojen aihettamaksi ilman liikkeeksi. Kunnossa olevassa koneessa n.10-15% huohotuksesta on tuota sylinterin vuotamista ja loppu tuota muuta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Maikki kirjoitti:Ahtovuoto siellä todennäköisesti on. Käy nyt ASIANTUNTEVASSA paikassa elikkä et missään metro-autossa tarkistuttamassa ahtovuodot. Jos turbon säätömekanismi jumittaisi niin ahdot nousisi liian korkealle ja menisi vikatilaan = ei ahtoja...ei tehoja.
Juu, kävin LänsiAuton lisäksi myös Hämeen Dieselissä ja siellä korjaamon kaveri ajeli autolla ja kuunteli ääntä ajaessa eli se kuuluu hyvin kun on veto päällä (sitä ei oikein saa hyvin esille paikallaan kaasuttaessa, kun ahdot ei ilmeisesti nouse silloin?). Samainen kaveri koitti, että akselissa ei ole välystä (ei ollut). Epäilynä/diagnoosina on siis, että jokin siipi on vääntynyt (jonkin roskan tms. kikkaareen mentyä ahtimeen) ja aiheuttaa epänormaalin pyörteen ja äänen. Siivet kuulemma aukeavat normaalisti. Mitään vuotoja ei ole tutkittu, mutta myös Tammer Dieselissä epäiltiin samaa vaivaa kun kerroin oireista/äänistä.
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Opel Vectra kirjoitti:
Maikki kirjoitti:Ahtovuoto siellä todennäköisesti on. Käy nyt ASIANTUNTEVASSA paikassa elikkä et missään metro-autossa tarkistuttamassa ahtovuodot. Jos turbon säätömekanismi jumittaisi niin ahdot nousisi liian korkealle ja menisi vikatilaan = ei ahtoja...ei tehoja.
Juu, kävin LänsiAuton lisäksi myös Hämeen Dieselissä ja siellä korjaamon kaveri ajeli autolla ja kuunteli ääntä ajaessa eli se kuuluu hyvin kun on veto päällä (sitä ei oikein saa hyvin esille paikallaan kaasuttaessa, kun ahdot ei ilmeisesti nouse silloin?). Samainen kaveri koitti, että akselissa ei ole välystä (ei ollut). Epäilynä/diagnoosina on siis, että jokin siipi on vääntynyt (jonkin roskan tms. kikkaareen mentyä ahtimeen) ja aiheuttaa epänormaalin pyörteen ja äänen. Siivet kuulemma aukeavat normaalisti. Mitään vuotoja ei ole tutkittu, mutta myös Tammer Dieselissä epäiltiin samaa vaivaa kun kerroin oireista/äänistä.
Jos kyseessä on imu siipi niin vaihto on kohtuullinen homma ja samalla kannattaa vaihdattaa laakerit etc... (sarja maksaa n.100e) jos kyseessä on pako siipi niin sitten on hieman kallimpi operaatio muttei kuitenkaan yli 500e.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

V-M kirjoitti:
Opel Vectra kirjoitti:
Maikki kirjoitti:Ahtovuoto siellä todennäköisesti on. Käy nyt ASIANTUNTEVASSA paikassa elikkä et missään metro-autossa tarkistuttamassa ahtovuodot. Jos turbon säätömekanismi jumittaisi niin ahdot nousisi liian korkealle ja menisi vikatilaan = ei ahtoja...ei tehoja.
Juu, kävin LänsiAuton lisäksi myös Hämeen Dieselissä ja siellä korjaamon kaveri ajeli autolla ja kuunteli ääntä ajaessa eli se kuuluu hyvin kun on veto päällä (sitä ei oikein saa hyvin esille paikallaan kaasuttaessa, kun ahdot ei ilmeisesti nouse silloin?). Samainen kaveri koitti, että akselissa ei ole välystä (ei ollut). Epäilynä/diagnoosina on siis, että jokin siipi on vääntynyt (jonkin roskan tms. kikkaareen mentyä ahtimeen) ja aiheuttaa epänormaalin pyörteen ja äänen. Siivet kuulemma aukeavat normaalisti. Mitään vuotoja ei ole tutkittu, mutta myös Tammer Dieselissä epäiltiin samaa vaivaa kun kerroin oireista/äänistä.
Jos kyseessä on imu siipi niin vaihto on kohtuullinen homma ja samalla kannattaa vaihdattaa laakerit etc... (sarja maksaa n.100e) jos kyseessä on pako siipi niin sitten on hieman kallimpi operaatio muttei kuitenkaan yli 500e.

V-M
TammerDieselissä ja HämeenDieselissä sanoivat mulle, että tuota muuttuvasiipistä ei voi korjata vaan se pitää vaihtaa/laittaa "korjaussarja" (koko sisusta, vain vanhat kuoret jää), joka maksaa 1000e + työt. Jumankauta, nehän yrittää vissiin kusta meikäläistä linssiin oiken kunnolla! 8O :twisted: :evil:

Laitatko mulle yhteystiedot johonkin liikkeeseen, jossa saisin korjattua tuon ahtimen? Kiitos!
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kerta se on menossa vaihtoon niin kovaa ajoa vaan. IC kyllä kerää irtoavat pikkuosat. :D

T. Pasi
99T-museopeli
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Opel Vectra kirjoitti:
V-M kirjoitti:
Opel Vectra kirjoitti: Juu, kävin LänsiAuton lisäksi myös Hämeen Dieselissä ja siellä korjaamon kaveri ajeli autolla ja kuunteli ääntä ajaessa eli se kuuluu hyvin kun on veto päällä (sitä ei oikein saa hyvin esille paikallaan kaasuttaessa, kun ahdot ei ilmeisesti nouse silloin?). Samainen kaveri koitti, että akselissa ei ole välystä (ei ollut). Epäilynä/diagnoosina on siis, että jokin siipi on vääntynyt (jonkin roskan tms. kikkaareen mentyä ahtimeen) ja aiheuttaa epänormaalin pyörteen ja äänen. Siivet kuulemma aukeavat normaalisti. Mitään vuotoja ei ole tutkittu, mutta myös Tammer Dieselissä epäiltiin samaa vaivaa kun kerroin oireista/äänistä.
Jos kyseessä on imu siipi niin vaihto on kohtuullinen homma ja samalla kannattaa vaihdattaa laakerit etc... (sarja maksaa n.100e) jos kyseessä on pako siipi niin sitten on hieman kallimpi operaatio muttei kuitenkaan yli 500e.

V-M
TammerDieselissä ja HämeenDieselissä sanoivat mulle, että tuota muuttuvasiipistä ei voi korjata vaan se pitää vaihtaa/laittaa "korjaussarja" (koko sisusta, vain vanhat kuoret jää), joka maksaa 1000e + työt. Jumankauta, nehän yrittää vissiin kusta meikäläistä linssiin oiken kunnolla! 8O :twisted: :evil:

Laitatko mulle yhteystiedot johonkin liikkeeseen, jossa saisin korjattua tuon ahtimen? Kiitos!
Nuo mainitsemani hinnat on toki tavallisen puhaltimen osia, mutta jos tekee ihan kevyen korjauksen eli vaihtaa rikkontuneen osan ja kuluvat osat niin ei se voi nousta uuden ahtimen hintaan (tai toki voi mutta ei kannata maksaa). Mutta laitan muutaman nimen joilta asiaa kannattaa tarkistaa. Kannattaa huomioda että jo irrottamalla itse se puhallin sieltä säästää hinnassa jo ihan mukavasti (veloittavat siitäkin ihan mukavasti).

Mutta kuulostaa tuo 1000e +työt kyllä aika varmistelemalla tehdyltä tarjoukselta (kustannushan ei saa ylittää tarjousta enempää kuin 10-15% ellei asiakkaan kanssa ole muuta sovittu).

Jos siellä on esim. imu siipi kääntynyt niin ite olen muutamaan kkk tekemään dieselin puhaltimeen tehnyt sellaisen "harakiri" korjauksen että olen kääntänyt siiven takaisin normi asentoon ja kulkineet on tomineet sen jälkeen kivutta.

Mikään firmahan sellaista ei voi tehdä koska takuuta sellaiselle ei voi antaa ymmärrettävistä syistä ja ihan perusteethan siihen löytyy toki. Mutta siitä huolimatta sekin on ollut toimiva juttu. Kyseessä on ollut imu puollelle tullut jäänpala joka on sitten osunut imu siipeen (kohtuullisen yleistä ainakin Ranskan pullissa).

Toki ymmärrän että on monenlaisia auton omistajia toiset ottavat riskin (tietoisen/tiedostamattoman) ja niitä jotka laittavat vain merkkiliikkeen merkkiosan merkkiliikkessä asennettuna. Niiden ero on kustannus maksuhetkellä (ensinmainittu saattaa tulla maksamaan enemmän ajansaatossa tai sitten ei).

(anteeksi jälleen OT ja huono kirjoitusasu)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

peinu kirjoitti:Mistähän mahtaa sitten johtua, että joka toinen riisseleitä koskeva aihe johtaa ennen pitkää ilmamassamittarin/letkujen putsaamiseen?
VAG -palstan mukaan juuri BOSCHin MAF-antureita menee joissain malleissa todella tiheään ja samaa tautia on näissä VP44 pumpulla toteutetuissa Opelin 2,2 TiD koneissa. Anturi ei hajoa yhtäkkiä, vaan auton tehot hiipuvat vähitellen, eikä sitä heti huomaa. BOSCH ilmeisesti taitaa 'kulutus'elektroniikan tekemisen :lol:

Volkkaristit ovat hokanneet, jotta Pierburgin anturi menee tiettyjen BOSCHin mallien tilalle suoraan, on halvempi ja kestää pitempään.

Öljy, mitä puskee cooleriin, on turbon akselin ja sen tiivisteen välistä tihkuvaa. Samalla tavalla turbo on tihkutellut öljyä myös edellisissä 900T8, 900T16, 99t8 ja 99t8ic -kulkineissani. Taitaa olla ominaisuus, eikä vika.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

V-M kirjoitti:otin samantien EGR:n pois toiminnasta. Ja samalla parani tuo TDI:n liikkelle lähtö vääntökin. (anteeksi OT!)
Pikainen off-topikki tähän väliin, että miten teit tuon EGR:n rampauttamisen? Polttaako esim. jotain häiriövaloa sen takia nyt?
Vastaa Viestiin