Harmi, että tuosta DTI:stä ei löydy bypassia, kalvoja yms. pientä rikkimenevää. Olin jo hetken riemuissani, kun luin peinun viestiä ja ajattelin, että sieltä voi sittenkin olla hajalla jotain "halpaa" ja pientä ja mielelläni olisin ne korjauttanut.
No, asennoidun koko ajan siihen, että pahin mahdollinen siellä viiraa eli reilun tonnin paukku on jossain vaiheessa edessä.
Eli tulevaisuuden varalle seuraavia ajatuksia:
Mites luulette/arvaatte kauanko tuon rikkinäisen turbon kanssa voi elää ennen kuin tehot katoaa ja maailma peittyy savuun? Mun ajot on lähinnä moottoritieajoa eli ensin 5 min pyrähdys taajamassa, sitten kiihdytys rampilta suht tasaiseen matkanopeuteen (kesäisin 130 - 140 km/h, jolloin kierrokset 2550 - 2750r/min; talvisin 110 - 120 km/h, jolloin kierrokset alle 2500 r/min) ja lopuksi toinen muutaman minuutin pyrähdys ja pieni jäähdyttely ja moottorin sammutus. Ei liene kovin rasittavaa turbolle

, ehkäpä jopa liian rauhallista ajoa varsinkin noille jumiutuville turbon siiville (toki joskus tulee vedätettyä ja kiihdyteltyä). Tuo korjaamon ukko arvioi, että joitakin kymmeniä tuhansia saattaa vielä kestää. Kauanko te olette itse ajaneet tai olette kuulleet ajetun pikkuvikaisella ahtimella?
Kun tuo sitten aikanaan alkaa savuttamaan, niin kannattaako se turbo vaihtaa samantien (tietenkin heti kun tehot häviää). Mitäs haittaa siitä savutuksesta on on moottorille, imusarja suttantuu pahasti? Kannattaako samalla avata imusarja ja puhdistaa kaikki aikaisemmat kikkareet, jotka sinne on kertynyt ja opetella kenkimään autoa niin, että karstaa syntyy vähemmän?
Edelleen kaunis kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja mikäli jollekin tulee vielä jokin muu epäilys kuin itse ahtimen rikkoontuminen, niin toivottavasti ilmoittaa epäilyksistään...