Renkaiden ikä / suosituksia
Renkaiden ikä / suosituksia
Rupesin tutkimaan nykysiä renkaita, kun ne tuntuivat epätavallisen liukkailta (tosin kelikin oli melko huono). Renkaat ovat Goodyear Ultragrip nastat, tosi hyvän näköiset päältä päin. Kaikki nastat on tallella ja pintaakin n. 7 milliä. Mutta pitoa ei vain ole, eikä se johdu ainoastaan turbosta jarrupitokin on huono.
Renkaan kyljessä on koodi 2104 eli ilmeisesti viikko 21 2004 on valmistusaika. Kovettuuko gummit tuossa ajassa, niin että pito häviää?
Onko noista Ultragripeistä kokemuksia? Toimiiko ne uutenakaan?
Nuo renkaat tuli auton mukana, kun ostin sen vuosi sitten.
Varmaan menee noi renkaat vaihtoon, onko suosituksia? Miten on esim Hakkapelitta 5 nastojen kestävyys? Olen vielä vähän kahden vaiheella, että ostanko kitkat vai nastat.
Renkaan kyljessä on koodi 2104 eli ilmeisesti viikko 21 2004 on valmistusaika. Kovettuuko gummit tuossa ajassa, niin että pito häviää?
Onko noista Ultragripeistä kokemuksia? Toimiiko ne uutenakaan?
Nuo renkaat tuli auton mukana, kun ostin sen vuosi sitten.
Varmaan menee noi renkaat vaihtoon, onko suosituksia? Miten on esim Hakkapelitta 5 nastojen kestävyys? Olen vielä vähän kahden vaiheella, että ostanko kitkat vai nastat.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Mulla on Nokian Hakkapeliitta 4, ja ne onpi muistaakseni valmistettu jollakin viikolla vuonna 2003. Nastaa löytyy ja kuviotakin on. Ainut vika niissä on ettei ole yhtään pitoa. Nyt mennään mutkissa aina hallitussa nelipyörä luisussa, ja liikkeelle valoista lähdetään sitten joskus.
Renkaat tuli auton mukana, kun ostin sen syksyllä. Ensi talveksi on pakko laittaa uudet nakit alle.
Vanhassa autossa oli gislavedin nort frost 4 (tarkkaa kirjoitusasua en muista). Niissä kohtalainen pito säilyi pari talvea.
Olen kuullut puhetta ettei renkaissa tahdo pito säilyä kuin pari vuotta, tiedä häntä.
Tuolta se vain tuntuu. Toisaalta ihan hyvä vaan että tulee uusittua renkaat säännöllisesti, kun pito loppuu. Säilyypähän turvellisempana ajelu.
Renkaat tuli auton mukana, kun ostin sen syksyllä. Ensi talveksi on pakko laittaa uudet nakit alle.
Vanhassa autossa oli gislavedin nort frost 4 (tarkkaa kirjoitusasua en muista). Niissä kohtalainen pito säilyi pari talvea.
Olen kuullut puhetta ettei renkaissa tahdo pito säilyä kuin pari vuotta, tiedä häntä.
Tuolta se vain tuntuu. Toisaalta ihan hyvä vaan että tulee uusittua renkaat säännöllisesti, kun pito loppuu. Säilyypähän turvellisempana ajelu.
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Omaan kolkkiini ostin kesällä talven ajetut Contin Viking Contact 3:t Hakkapeliitta4:ten jälkeen enkä ole jäänyt yhtään kaipaamaan nastojen rapinaa.
Tämän "talven" aikana ehtinyt kokemaan niillä jo parit pahimman pään kelit, eli mustan superliukkaan asvaltin ja eilisen lumimyrskyn jossa tuulen hieroma ajoura oli todella liukas kaasulla kokeillessa, mutta normaalisti 85km/h ajaminen ei ole vielä kummallakaan kelillä saanut rattia puristamaan. Meno on rentoa kuin kesäkelillä, vaikka hermoja voisikin kiristää 65-75kmh köröttelijät.
Ainoa ero minkä on huomannut on liukkaaseen risteykseen jarruttaminen. Absit herkästi alkaa naputtamaan hieman jopa yllättäen ja liukkaus hieman päässyt pari kertaa yllättämään petollisessa alamäkiristeyksessa. Pysännyt kuitenkin eikä mitään vakavampaa ole meinannut päästä edes käymään, hieman vaan sydän pompsahtanut.
Liekö ero enemmän siitä, että nastat raapivat jo ennen kuin jarrut ovat menossa lukkoon ja näin neuvovat olemaan painamatta enemmän jarrua, vai siitä faktasta että kitka ei tietyn tyyppiseen jäähän pure niin hyvin nasta. Varmaankin molempien yhteisvaikutus.
Joka tapauksesta. Melko pian raapimattomiin renkaisiin tottuu ja absien raksutus ei enään ole kovin yleistä, vaikka olisi miten liukasta.
Seuraavatkin talvirenkaani tulevat olemaan kitkat, niin kauan ainakin kun näillä lakeuksilla asutaan ja ajellaan fiksusti ennakoivalla tavalla.
2004 valmisetut renkaat tuskin ovat ikänsä puolesta vielä kelvottoman liukkaat.
Vetopitohan on aina huono ja joka vaihteella, riippumatta onko nasta vai kitka
Tämän "talven" aikana ehtinyt kokemaan niillä jo parit pahimman pään kelit, eli mustan superliukkaan asvaltin ja eilisen lumimyrskyn jossa tuulen hieroma ajoura oli todella liukas kaasulla kokeillessa, mutta normaalisti 85km/h ajaminen ei ole vielä kummallakaan kelillä saanut rattia puristamaan. Meno on rentoa kuin kesäkelillä, vaikka hermoja voisikin kiristää 65-75kmh köröttelijät.
Ainoa ero minkä on huomannut on liukkaaseen risteykseen jarruttaminen. Absit herkästi alkaa naputtamaan hieman jopa yllättäen ja liukkaus hieman päässyt pari kertaa yllättämään petollisessa alamäkiristeyksessa. Pysännyt kuitenkin eikä mitään vakavampaa ole meinannut päästä edes käymään, hieman vaan sydän pompsahtanut.
Liekö ero enemmän siitä, että nastat raapivat jo ennen kuin jarrut ovat menossa lukkoon ja näin neuvovat olemaan painamatta enemmän jarrua, vai siitä faktasta että kitka ei tietyn tyyppiseen jäähän pure niin hyvin nasta. Varmaankin molempien yhteisvaikutus.
Joka tapauksesta. Melko pian raapimattomiin renkaisiin tottuu ja absien raksutus ei enään ole kovin yleistä, vaikka olisi miten liukasta.
Seuraavatkin talvirenkaani tulevat olemaan kitkat, niin kauan ainakin kun näillä lakeuksilla asutaan ja ajellaan fiksusti ennakoivalla tavalla.
2004 valmisetut renkaat tuskin ovat ikänsä puolesta vielä kelvottoman liukkaat.
Vetopitohan on aina huono ja joka vaihteella, riippumatta onko nasta vai kitka
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Aijai, kylläpä tekis mieli kitkarenkaita taas itselläkin. Kunhan noi nykyset nastat vetelee viimeisiään, ja joudun uudet renkaat ostamaan, niin Saabi saa varmasti kitkat talven iloksi.Tomsson kirjoitti:Omaan kolkkiini ostin kesällä talven ajetut Contin Viking Contact 3:t Hakkapeliitta4:ten jälkeen enkä ole jäänyt yhtään kaipaamaan nastojen rapinaa.
Tämän "talven" aikana ehtinyt kokemaan niillä jo parit pahimman pään kelit, eli mustan superliukkaan asvaltin ja eilisen lumimyrskyn jossa tuulen hieroma ajoura oli todella liukas kaasulla kokeillessa, mutta normaalisti 85km/h ajaminen ei ole vielä kummallakaan kelillä saanut rattia puristamaan. Meno on rentoa kuin kesäkelillä, vaikka hermoja voisikin kiristää 65-75kmh köröttelijät.
Ennakoivalla ajotyylillä voi välttää 99% tilanteista, joista nastoista on oikeasti hyötyä.
No nimenomaan noi äkki- ja nopeat jarrutukset on mun mielestä ainoa tilanne, missä nastarenkaista on olennaisesti sellaista hyötyä, mitä ei voi kitkojen kanssa ajotavalla kompensoida.Tomsson kirjoitti:Ainoa ero minkä on huomannut on liukkaaseen risteykseen jarruttaminen. Absit herkästi alkaa naputtamaan hieman jopa yllättäen ja liukkaus hieman päässyt pari kertaa yllättämään petollisessa alamäkiristeyksessa. Pysännyt kuitenkin eikä mitään vakavampaa ole meinannut päästä edes käymään, hieman vaan sydän pompsahtanut.
Onkos niitten absien naputtamisesta sitten jotain haittaa? Näin äkkiseltäänhän vois ajatella, että se on nimenomaan hyvä juttu. Absit kun pitää huolen siitä, että jarruteho pysyy optimaalisena, mikä kitkoilla on tärkeää, kun ei ole nastoja, millä raahautua tietä pitkin sormet ristissä, jos jarrutus menee pitkäksi.
No kitka ei sen ihmeemmin jäähän pure. Pehmeämpi kumi kyllä tarttuu kesärengasta paremmin kiinni, jos jään päällä/pinnassa on edes jotain, mihin tarttua. Ne talvet, kun olen kitkoilla ajanut, niin olen ajotyylissä omaksunut tavan olettaa, että kitkat ei pidä jäällä yhtään ja lähinnä arvailla, olisko edessä potentiaalisesti kirkasta jäätä ja hiljentää varmuuden vuoksi, jos siltä tuntuu. Ja silloin, kun olen jäähän osunut, niin ei siinä loivia kaarroksia kummempia manööverejä kannata kitkoilla yrittää.Tomsson kirjoitti:Liekö ero enemmän siitä, että nastat raapivat jo ennen kuin jarrut ovat menossa lukkoon ja näin neuvovat olemaan painamatta enemmän jarrua, vai siitä faktasta että kitka ei tietyn tyyppiseen jäähän pure niin hyvin nasta. Varmaankin molempien yhteisvaikutus.
Toinen juttu sitten on, että kovaa, liukasta jäätä on tosin vähän ja harvoin. Erittäin jäisellä tielläkin voi yleensä jarruttaa/kiihdyttää lumisen polanteen päällä, johon kitkat puolestaan nappaa kiinni kuin tervattu koukku. (Paitsi Etelä-Suomen suolahelvetissä, jossa polanteita ei ole kuin korkeintaan asuinalueiden pienimmillä teillä ja maaseudulla. Noh, vielä vähemmän nastoilla on suolamärällä tiellä käyttöä.)
Tuota ei kyllä kannata kysyä rengaskauppiaaltaTomsson kirjoitti: 2004 valmisetut renkaat tuskin ovat ikänsä puolesta vielä kelvottoman liukkaat.
Tai ehkä renkailla on siinä tapauksessa merkittävä rooli, jos ajotapa talvella on sama kuin kesällä...
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Kyllähän se paras pito tuntuu olevan poissa ensinmäisen talven jälkeen. Mulla on alla Nokian Hakkapeliitta Q Kitkat. vissiinkin kolmatta talvea nyt alla eikä meno ole vieläkään mitenkään vaaralliseksi muuttunut. Pelkästään positiivista sanottavaa. Kulku on vakaata ja ovat todella hiljaset. Uskoisin että vielä noilla seuraavankin talven pääsee. Ainakin lumella pito on vielä todella purevaa. Väittäisin että neljä talvea ainakin pärjää vallan loistavasti jos 10 000 kilometriä ajaa talvessa.
Lisätään vielä sen verran että tonnarissa on vuoden 2007 goodyear nastat ja pito on paaljon heikompi. Paitsi jäällä.
Lisätään vielä sen verran että tonnarissa on vuoden 2007 goodyear nastat ja pito on paaljon heikompi. Paitsi jäällä.
#3272
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Sain aiheeseen liittyen vinkin: liuotinpesuainetta renkaille. Perusteluna oli se, että suola ja piki tekee renkaan pinnasta liukkaan jolloin lamelli ei toimi. Omat renkaani kyllä kiiltivät kuin kissan munat, joten ruiskuttelin liuotinta niille, annoin vaikuttaa jonkin aikaa (n. puoli tuntia) ja lähdin ajamaan. Renkaat ovat nyt mattapintaisemmat, mutta pidosta en osaa sanoa, kun ei ole ollut sellaisia kelejä.
BTW: lähti aika paljon mustaa, noista kulutuspinnoista...
Palaan pitoasioihin, kunhan on taas kelejä
BTW: lähti aika paljon mustaa, noista kulutuspinnoista...
Palaan pitoasioihin, kunhan on taas kelejä
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
En tiedä, mutta Nokian renkaiden testiradalla nokialla renkaita testataan 93 SAABEILLA!
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
Taas tuli liukkaat ja pääsi renkaat testiin, eipä ollut mainittavaa apua liuottimsta.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24019
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Renkaiden ikä / suosituksia
legenda kertoo pussihousukaudella käytetty löpöä vanhojen renkaiden pehmittämiseksi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659