Tomsson kirjoitti:Omaan kolkkiini ostin kesällä talven ajetut Contin Viking Contact 3:t Hakkapeliitta4:ten jälkeen enkä ole jäänyt yhtään kaipaamaan nastojen rapinaa.
Tämän "talven" aikana ehtinyt kokemaan niillä jo parit pahimman pään kelit, eli mustan superliukkaan asvaltin ja eilisen lumimyrskyn jossa tuulen hieroma ajoura oli todella liukas kaasulla kokeillessa, mutta normaalisti 85km/h ajaminen ei ole vielä kummallakaan kelillä saanut rattia puristamaan. Meno on rentoa kuin kesäkelillä, vaikka hermoja voisikin kiristää 65-75kmh köröttelijät.
Aijai, kylläpä tekis mieli kitkarenkaita taas itselläkin. Kunhan noi nykyset nastat vetelee viimeisiään, ja joudun uudet renkaat ostamaan, niin Saabi saa varmasti kitkat talven iloksi.
Ennakoivalla ajotyylillä voi välttää 99% tilanteista, joista nastoista on oikeasti hyötyä.
Tomsson kirjoitti:Ainoa ero minkä on huomannut on liukkaaseen risteykseen jarruttaminen. Absit herkästi alkaa naputtamaan hieman jopa yllättäen ja liukkaus hieman päässyt pari kertaa yllättämään petollisessa alamäkiristeyksessa. Pysännyt kuitenkin eikä mitään vakavampaa ole meinannut päästä edes käymään, hieman vaan sydän pompsahtanut.
No nimenomaan noi äkki- ja nopeat jarrutukset on mun mielestä ainoa tilanne, missä nastarenkaista on olennaisesti sellaista hyötyä, mitä ei voi kitkojen kanssa ajotavalla kompensoida.
Onkos niitten absien naputtamisesta sitten jotain haittaa? Näin äkkiseltäänhän vois ajatella, että se on nimenomaan hyvä juttu. Absit kun pitää huolen siitä, että jarruteho pysyy optimaalisena, mikä kitkoilla on tärkeää, kun ei ole nastoja, millä raahautua tietä pitkin sormet ristissä, jos jarrutus menee pitkäksi.
Tomsson kirjoitti:Liekö ero enemmän siitä, että nastat raapivat jo ennen kuin jarrut ovat menossa lukkoon ja näin neuvovat olemaan painamatta enemmän jarrua, vai siitä faktasta että kitka ei tietyn tyyppiseen jäähän pure niin hyvin nasta. Varmaankin molempien yhteisvaikutus.
No kitka ei sen ihmeemmin jäähän pure. Pehmeämpi kumi kyllä tarttuu kesärengasta paremmin kiinni, jos jään päällä/pinnassa on edes jotain, mihin tarttua. Ne talvet, kun olen kitkoilla ajanut, niin olen ajotyylissä omaksunut tavan olettaa, että kitkat ei pidä jäällä yhtään ja lähinnä arvailla, olisko edessä potentiaalisesti kirkasta jäätä ja hiljentää varmuuden vuoksi, jos siltä tuntuu. Ja silloin, kun olen jäähän osunut, niin ei siinä loivia kaarroksia kummempia manööverejä kannata kitkoilla yrittää.
Toinen juttu sitten on, että kovaa, liukasta jäätä on tosin vähän ja harvoin. Erittäin jäisellä tielläkin voi yleensä jarruttaa/kiihdyttää lumisen polanteen päällä, johon kitkat puolestaan nappaa kiinni kuin tervattu koukku. (Paitsi Etelä-Suomen suolahelvetissä, jossa polanteita ei ole kuin korkeintaan asuinalueiden pienimmillä teillä ja maaseudulla. Noh, vielä vähemmän nastoilla on suolamärällä tiellä käyttöä.)
Tomsson kirjoitti:
2004 valmisetut renkaat tuskin ovat ikänsä puolesta vielä kelvottoman liukkaat.
Tuota ei kyllä kannata kysyä rengaskauppiaalta
Tai ehkä renkailla on siinä tapauksessa merkittävä rooli, jos ajotapa talvella on sama kuin kesällä...