Mistä ihmeestä johtuu kiihdytysaikojen suurehko ero?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mistä ihmeestä johtuu kiihdytysaikojen suurehko ero?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli olen aina testaillut moottoriosien lisäilyjen jälkeen vitosvaihteella kiihdyttämistä 80->120 ja yleensä vedän ainakin 13,5 sekunttiin ja tällöinhän myllyssä pitäisi olla tehoja Hirschin sivujen perusteella 185 hv. Mutta eilenkin lykkäsin 11 sekunttin. 8O Ensin tunnin ajon alkaessa liikahti sinne 13,5 sekunnin tiennoille ja lämpötilan oli tietokoneen mukaan 9 astetta, mutta puolen tunnin päästä kokeilin uudestaan ja lämpötilan oli 14 astetta pääsin alle 12 sekunnin! Paljonkohan lie ollut sillon tehoja??

Kun käytin silloin talvella Tekun dynossa, tehoja oli vain 162 hv ja vääntöä oli hyvin 258 Nm, vaikka luulen, että ahtoja oli käytössä jotain 0,5 baaria puoleen tai toiseen. Vaikka muka dunoukko sanoi, että ahtoja oli se 0,7 baaria - hmm uskoisiko... No, kuitenkin auto oli silloin löysän oloinen.

No, nyt kesän aikana on vaihdettu uusi DI, uudet laturinhihnapyörät ja hihna ja mankkavena, jonka avulla sain ahtojen seilailun kuriin. Ja vielä viime torstaina aurauskulmat tarkistettiin ja säädettiin, jotka olivat päin honkia, ja sitten uudet kesärenkaiden gumit laitettiin. Ja sitten on vielä toukokuussa asennettu AutoGauge ja ilmeisesti hyvin pelaava, että näkee luotettavammin ahot ja eikä tarvitsisi olla epävarmuuksissa. Niiin ja vaihdettiin eilen myös uusi haitariosa pakoputkeen, jollon kakos-vaihteella ilmennyt nykiminen loppui kokonaan ja kokonaisuudessa auton käyttäytyminen on YHTÄ hyvää kuin isännän 81 000 km ajettussa 154 hv Sport Coupessa!!!! 8)

Eli nyt on mielenkiintoista ja ihmetyttää, MIKSI auto vitosvaihteen kiihdyttämisessä on niinkin suurta eroa kuin on?? Välillä kiihtyy vain normaalit 13,5 sekunttiin ja toisinaan 11 sekunttiin eli aika-alue on jopa 2,5 sekunttia eli aikaisen paljon. :? Voika ilman tilanne vaikuttaa noinkin paljon, mutta tiedän, että jonkun verran se kyllä vaikuttaa??

Mikä olisi ihanteellinen lämpötilanne ja muutenkin ilman tilanne, jos vaikka käyttäisi dynossa uudestaan, ja toivoisin, että saisin silloin nuo huippukiihtyvyydet????
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...jatkoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja kiitoksia PALJON ProCar Servicelle!! :D Tavaroiden toimittamisessa ei todellakaan mennyt kauan aikaa ja osat ovat pelanneet loistavasti! Ystävällinen palvelu kaikkinensa ja hinnat halvimmasta päästä tai halvimmat kait mitä Suomen maassa on! :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, välijäähdytin kyllä voisi ehkä olla tekijä, kun ottaa huomioon, että auto on 10 vuotta vanha ajettu n. 260 000 km. Mutta ihmetyttää, että eikö kiihdytysaikojen pitäisi tämän mukaan olla ajon alussa pienempiä kuin ajon loppupuolella? Minulla siis viime viikolla ajon alussa ja yleensäkin on nyt ollut ajat normaaleja, mutta ajon kestäessä kauemmin ajat ovat pienentyneet. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Jep, kun tuolla tykittelee naula päässä ja turbiinipesä alkaa edelleen lämpeemään/punottamaan niin tokihan sillä on vaikutusta kompurapuolen imuilman lämpöihin, ja NG:n coolerin jäähdytyskapasiteetti on mitä on...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Japso »

juhokare kirjoitti:Joo, välijäähdytin kyllä voisi ehkä olla tekijä, kun ottaa huomioon, että auto on 10 vuotta vanha ajettu n. 260 000 km. Mutta ihmetyttää, että eikö kiihdytysaikojen pitäisi tämän mukaan olla ajon alussa pienempiä kuin ajon loppupuolella? Minulla siis viime viikolla ajon alussa ja yleensäkin on nyt ollut ajat normaaleja, mutta ajon kestäessä kauemmin ajat ovat pienentyneet. :?
Nuo parin ensimmäisen vedon huonommat ajat voisi selittyä esim. kaupunkiajossa kuumentuneella konehuoneella. Maantiellä ilmavirran jäähdyttäessä moottoritilaa alkaa ajat paranemaan paremman täytöksen myötä. Tosin taas tarpeeksi pitkään hehkuttaessa aikojen pitäisi käydä huononemaan pienellä coolerilla. Olikohan se n. 1hv/aste, mitä lämpötila vaikuttaa.
Foxbody turbo
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sanokaapa te viisaammat, että mikä sitten olisi optimaallisin lämpötila vakiosaabbaalleni?? :) Jotain tuota luokkaa sen olen laskenut olevan, eli 1 hv / 1 aste.

Joo, tuo tapahtui tehojen nousu, kun lähdin kotoa vanhempieni luota, joilla on maatila ja lähdin ajelemaan maantietä pitkin jossa nopeusrajoitus on 100. Ja sitten puolen tunnin päästä, kun olin jo selvästi Oulua lähempänä, olin edelleenkin 100 rajoitteisella maatiellä ja kokeilin taasen aikoja ja niistä leikkautui pois se yli 2 sekunttia. Ja toisella kerralla, kun olin siellä lähempänä Oulua, niin lämpötila oli noussut 9 asteesta sinne 14 asteeseen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Paras ilmahan on silloin kun on muutama aste lämmintä +4-6 astetta ja usvaa ja sen kyllä huomaa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ihan sellanen huomio, että T7:ssa ero ei ole kovin kummonen, noin 4hp
0-30C välillä. Toinen seikka on sitten kuinka monta vetoa auto kestää, jos lämmintä on +30C tai yli.
T5:ssa ero on huomattavasti suurempi. Olettamalla kosteus vakioksi täytyy 20Deg c lämpötilaeron kompensoimiseksi ahtaa noin 0.1bar enemmän jotta saavutettaisiin sama ilmamassavirta 30deg C lämpötilassa verrattuna 10deg C. Ilmamassahan se ratkaisee tehot ei ahtopaine...
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mistä johtuu, että T5:n on lämpötilaherkempi kuin T7? Sille on varmasti ihan hyvä teoreettinen syy....
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Vigge »

juhokare kirjoitti:Mistä johtuu, että T5:n on lämpötilaherkempi kuin T7? Sille on varmasti ihan hyvä teoreettinen syy....
T5=speed density, eli pyrkii tiettyyn ahtopaineeseen. Nyt kun lämpötila muuttuu niin paineistettu ilmamassavirta ei ole enää sama.
T7 pyrkii sen sijaan saavuttamaan tietyn ilmamassavirran MAFin läpi jolloin lämpötilariippuvuutta ei ole. Tietysti lämpötilalla on vaikutus koska korkeammassa lämpötilassa tarvitaan suurempi ahtoapaine jotta haluttu ilmamassavirta saavutetaa. Ilmamassavirtaa pystytään pitämään vakio tiettyyn rajaan asti, jolloin vastaan tulee koneen nakutus tai ahtimen tuotto.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin