Ruostunut pohjasta puhki
Ruostunut pohjasta puhki
Polttoaineensuodattimen vaihdon yhteydessä jouduin kohtaamaan sen karun tosiasian, että pohja oli ruostunut puhki oikean takajalkatilan kohdalta, eikä katsastusmieskään sanonut paria viikkoa aikaisemmin mitään.
Pohjamassa (9-3 -00 ja ruostesuojattu -01 tai -02) oli hieman kuprulla tuosta kohtaa ja kun sitä vähän koputteli ja paineli, niin peltihän oli ihan pehmeää. Eniten ihmetyttää se, että tuo kohta on vähän muuta pohjaa korkeammalla, eikä näyttänyt siltä että siihen olisi mikään edes ottanut kiinni. Kyseisessä kohdassa tuntui olevan kaksi peltiä päällekäin joten ainahan sinne väliin jostain kosteutta pääsee.
Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Pohjamassa (9-3 -00 ja ruostesuojattu -01 tai -02) oli hieman kuprulla tuosta kohtaa ja kun sitä vähän koputteli ja paineli, niin peltihän oli ihan pehmeää. Eniten ihmetyttää se, että tuo kohta on vähän muuta pohjaa korkeammalla, eikä näyttänyt siltä että siihen olisi mikään edes ottanut kiinni. Kyseisessä kohdassa tuntui olevan kaksi peltiä päällekäin joten ainahan sinne väliin jostain kosteutta pääsee.
Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Hyvinhän tuo on kestänyt sitten. Itsellä oli ng900, tapahtumahetkellä 8 vuotta vanha ja 200 ajettu. Helmoissa ovien alatiivistelistojen alla läpireikiä.
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Katsoppa onko läpi myös vasemmalta puolen. Mulla paikattiin juuri molemmat takajalkatilat, molemmissa sormen mentävä reikä, symmetrisesti samalla kohdalla vesireikien etupuolella, mulla ajettu "vasta" 220tkm. Ihmeteltiin korjaajan kanssa myös tuota reijän paikkaa, kun on tosiaan muuta pohjaa korkeammalla. Eli luulisi että ei voi johtua esim jalkatilassa mahdollisesti olleesta kosteudesta. Muuten ruostetta ei pohjasta löytynyt, kuin noista reikien reunoista.Mikko83 kirjoitti:Polttoaineensuodattimen vaihdon yhteydessä jouduin kohtaamaan sen karun tosiasian, että pohja oli ruostunut puhki oikean takajalkatilan kohdalta, eikä katsastusmieskään sanonut paria viikkoa aikaisemmin mitään.
Pohjamassa (9-3 -00 ja ruostesuojattu -01 tai -02) oli hieman kuprulla tuosta kohtaa ja kun sitä vähän koputteli ja paineli, niin peltihän oli ihan pehmeää. Eniten ihmetyttää se, että tuo kohta on vähän muuta pohjaa korkeammalla, eikä näyttänyt siltä että siihen olisi mikään edes ottanut kiinni. Kyseisessä kohdassa tuntui olevan kaksi peltiä päällekäin joten ainahan sinne väliin jostain kosteutta pääsee.
Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Tultiin korjaajan kanssa siihen tulokseen, autolla olisi ajettu paljon hiekkateitä ja eturenkaiden "kivisuihku" osuisi näihin kohtiin ja kuluttaisi suoja-aineet pois ja näin pääsisi ruostumaan. Tiedä sitten mikä on totuus, nyt on reijät kuitenkin paikattu. Kyllä nuo reijät aika yllätyksenä meikäläisellekin tuli, autossa ei muuten ruostetta näy missään, paitsi vetokoukussa.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Aika outo tuo ruostuminen. Minulla on toinen, siis oma 9-5 mennyt jo kohta 250 000, eikä ole missään ruostejälkiä. Pojan 9-3 :ssa ei myöskään ja mennyt yli 200 000 km. Jos autoon on sattunut jotain sen historian aikana? Nimittäin sekä 9-5 ja 9-3 mallit eivät ruostu lainkaan kuten vanhat ysitonnarit.
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Oman kokemuksen mukaan sitä ei monikaan huomaa sitä ruostumista. Se alkuperänen pvc vai mikä pinnote se onkaan niin piilottaa ruosteen aika tehokkaasti. Kunnes jonain päivänä peltiä ei enää ole. Monasti huomaa vasta kun se pinnoite ei enää pysy kiinni pohjassa ja alla täys tuho. Omastani kävin läpi nuo koritulppien ympäristön ja jokaisen kohdalla sitä ruostetta vaan oli. Onneksi pinta sellaista vain jonka sai hiomalla pois.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Oman TiD -99 perusteella sanoisin että ei, mutta olen nähnyt muutamia ruosteisiakin yksilöitä.Mikko83 kirjoitti:Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Minusta nämä nykysaabit ei ruostu lainkaan, kun muistelee 70-80 luvun malleja. Niiden ruostumisen saattoi lähes kuulla

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Ite oon hitsannu NG900 pohjia, etujalkotilassa vesireikien kohdalla mätää...
takapyöränkaarien etuosassa reikiä...
Etutolppien yläpäät ruostunut/revennyt irti...
takaluukun alareuna hapero...
aikalailla ikä alkaa NG900 painaa...
9-3 ruostuu huomattavasti huonommin. mutta yhtä kolkkiakin jo ensiapuhoitoon on kyselty kun pukkaa alkavia kukkia näkyä... vm. -99
takapyöränkaarien etuosassa reikiä...
Etutolppien yläpäät ruostunut/revennyt irti...
takaluukun alareuna hapero...
aikalailla ikä alkaa NG900 painaa...
9-3 ruostuu huomattavasti huonommin. mutta yhtä kolkkiakin jo ensiapuhoitoon on kyselty kun pukkaa alkavia kukkia näkyä... vm. -99
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Aika vähällä ruosteella oma coupe satku selvinnyt (-95)
Kuskin ovessa pari kukkaa muhimassa maalin alla, bensatankin luukussa jonkin verran, sekä takaluukussa pientä kukan alkua. Helmat 99% ruosteettomat.
Pitääkin joku päivä käydä katsastamassa noi vedenpoistoreiät jossain, mutta ainakin katsastusmies kehui pohjan hyvää kuntoa saabiksi...
Kuskin ovessa pari kukkaa muhimassa maalin alla, bensatankin luukussa jonkin verran, sekä takaluukussa pientä kukan alkua. Helmat 99% ruosteettomat.
Pitääkin joku päivä käydä katsastamassa noi vedenpoistoreiät jossain, mutta ainakin katsastusmies kehui pohjan hyvää kuntoa saabiksi...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Ruostunut pohjasta puhki
Auto on ollut samassa perheessä miltei uudesta lähtien ja historia erittäin tarkasti tiedossa. Mitään sellaista ei ole sattunut mikä tähän olisi johtanut. Muuten auto on pelleiltään ruosteeton tai ainakaan missään muualla ruostetta ei ole esiintynty (ruostesuojattu hyvissä ajoin).Baas1 kirjoitti:Aika outo tuo ruostuminen. Minulla on toinen, siis oma 9-5 mennyt jo kohta 250 000, eikä ole missään ruostejälkiä. Pojan 9-3 :ssa ei myöskään ja mennyt yli 200 000 km. Jos autoon on sattunut jotain sen historian aikana? Nimittäin sekä 9-5 ja 9-3 mallit eivät ruostu lainkaan kuten vanhat ysitonnarit.
Juurikin tuo PVC/akryyli, mitä nyt onkaan, on aika petollinen. Itselläni on lisäksi vielä "ylimääräinen" pohjamassa. Ruostunut kohta ei nopeasti katsomalla juurikaan erottunut muusta pohjasta, koska pohjamassa oli täysin ehjä tuolta alueelta. Mielenkiinnon herätti kuitenkin pohjamassan pieni kupruilu, ja pelti oli sen alla jo aivan mätää. Kannattaa siis käydä tilaisuuden tullen koputtelemassa auton pohjaa.900i kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan sitä ei monikaan huomaa sitä ruostumista. Se alkuperänen pvc vai mikä pinnote se onkaan niin piilottaa ruosteen aika tehokkaasti. Kunnes jonain päivänä peltiä ei enää ole. Monasti huomaa vasta kun se pinnoite ei enää pysy kiinni pohjassa ja alla täys tuho. Omastani kävin läpi nuo koritulppien ympäristön ja jokaisen kohdalla sitä ruostetta vaan oli. Onneksi pinta sellaista vain jonka sai hiomalla pois.