Ruostunut pohjasta puhki

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Polttoaineensuodattimen vaihdon yhteydessä jouduin kohtaamaan sen karun tosiasian, että pohja oli ruostunut puhki oikean takajalkatilan kohdalta, eikä katsastusmieskään sanonut paria viikkoa aikaisemmin mitään.

Pohjamassa (9-3 -00 ja ruostesuojattu -01 tai -02) oli hieman kuprulla tuosta kohtaa ja kun sitä vähän koputteli ja paineli, niin peltihän oli ihan pehmeää. Eniten ihmetyttää se, että tuo kohta on vähän muuta pohjaa korkeammalla, eikä näyttänyt siltä että siihen olisi mikään edes ottanut kiinni. Kyseisessä kohdassa tuntui olevan kaksi peltiä päällekäin joten ainahan sinne väliin jostain kosteutta pääsee.

Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hyvinhän tuo on kestänyt sitten. Itsellä oli ng900, tapahtumahetkellä 8 vuotta vanha ja 200 ajettu. Helmoissa ovien alatiivistelistojen alla läpireikiä.
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mikko83 kirjoitti:Polttoaineensuodattimen vaihdon yhteydessä jouduin kohtaamaan sen karun tosiasian, että pohja oli ruostunut puhki oikean takajalkatilan kohdalta, eikä katsastusmieskään sanonut paria viikkoa aikaisemmin mitään.

Pohjamassa (9-3 -00 ja ruostesuojattu -01 tai -02) oli hieman kuprulla tuosta kohtaa ja kun sitä vähän koputteli ja paineli, niin peltihän oli ihan pehmeää. Eniten ihmetyttää se, että tuo kohta on vähän muuta pohjaa korkeammalla, eikä näyttänyt siltä että siihen olisi mikään edes ottanut kiinni. Kyseisessä kohdassa tuntui olevan kaksi peltiä päällekäin joten ainahan sinne väliin jostain kosteutta pääsee.

Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Katsoppa onko läpi myös vasemmalta puolen. Mulla paikattiin juuri molemmat takajalkatilat, molemmissa sormen mentävä reikä, symmetrisesti samalla kohdalla vesireikien etupuolella, mulla ajettu "vasta" 220tkm. Ihmeteltiin korjaajan kanssa myös tuota reijän paikkaa, kun on tosiaan muuta pohjaa korkeammalla. Eli luulisi että ei voi johtua esim jalkatilassa mahdollisesti olleesta kosteudesta. Muuten ruostetta ei pohjasta löytynyt, kuin noista reikien reunoista.

Tultiin korjaajan kanssa siihen tulokseen, autolla olisi ajettu paljon hiekkateitä ja eturenkaiden "kivisuihku" osuisi näihin kohtiin ja kuluttaisi suoja-aineet pois ja näin pääsisi ruostumaan. Tiedä sitten mikä on totuus, nyt on reijät kuitenkin paikattu. Kyllä nuo reijät aika yllätyksenä meikäläisellekin tuli, autossa ei muuten ruostetta näy missään, paitsi vetokoukussa.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Baas1
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 09, 2009 09:52

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja Baas1 »

Aika outo tuo ruostuminen. Minulla on toinen, siis oma 9-5 mennyt jo kohta 250 000, eikä ole missään ruostejälkiä. Pojan 9-3 :ssa ei myöskään ja mennyt yli 200 000 km. Jos autoon on sattunut jotain sen historian aikana? Nimittäin sekä 9-5 ja 9-3 mallit eivät ruostu lainkaan kuten vanhat ysitonnarit.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja 900i »

Oman kokemuksen mukaan sitä ei monikaan huomaa sitä ruostumista. Se alkuperänen pvc vai mikä pinnote se onkaan niin piilottaa ruosteen aika tehokkaasti. Kunnes jonain päivänä peltiä ei enää ole. Monasti huomaa vasta kun se pinnoite ei enää pysy kiinni pohjassa ja alla täys tuho. Omastani kävin läpi nuo koritulppien ympäristön ja jokaisen kohdalla sitä ruostetta vaan oli. Onneksi pinta sellaista vain jonka sai hiomalla pois.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja rr »

Mikko83 kirjoitti:Onhan kulkupeli jo kohta kymmenen vuotta vanha ja kilometrejäkin on 391 tkm, mutta harmittaa se silti. Onko ruostuminen kuinka yleistä tässä mallissa?
Oman TiD -99 perusteella sanoisin että ei, mutta olen nähnyt muutamia ruosteisiakin yksilöitä.

Minusta nämä nykysaabit ei ruostu lainkaan, kun muistelee 70-80 luvun malleja. Niiden ruostumisen saattoi lähes kuulla :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ite oon hitsannu NG900 pohjia, etujalkotilassa vesireikien kohdalla mätää...

takapyöränkaarien etuosassa reikiä...

Etutolppien yläpäät ruostunut/revennyt irti...

takaluukun alareuna hapero...

aikalailla ikä alkaa NG900 painaa...

9-3 ruostuu huomattavasti huonommin. mutta yhtä kolkkiakin jo ensiapuhoitoon on kyselty kun pukkaa alkavia kukkia näkyä... vm. -99
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 943
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Aika vähällä ruosteella oma coupe satku selvinnyt (-95)
Kuskin ovessa pari kukkaa muhimassa maalin alla, bensatankin luukussa jonkin verran, sekä takaluukussa pientä kukan alkua. Helmat 99% ruosteettomat.

Pitääkin joku päivä käydä katsastamassa noi vedenpoistoreiät jossain, mutta ainakin katsastusmies kehui pohjan hyvää kuntoa saabiksi...
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruostunut pohjasta puhki

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Baas1 kirjoitti:Aika outo tuo ruostuminen. Minulla on toinen, siis oma 9-5 mennyt jo kohta 250 000, eikä ole missään ruostejälkiä. Pojan 9-3 :ssa ei myöskään ja mennyt yli 200 000 km. Jos autoon on sattunut jotain sen historian aikana? Nimittäin sekä 9-5 ja 9-3 mallit eivät ruostu lainkaan kuten vanhat ysitonnarit.
Auto on ollut samassa perheessä miltei uudesta lähtien ja historia erittäin tarkasti tiedossa. Mitään sellaista ei ole sattunut mikä tähän olisi johtanut. Muuten auto on pelleiltään ruosteeton tai ainakaan missään muualla ruostetta ei ole esiintynty (ruostesuojattu hyvissä ajoin).

900i kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan sitä ei monikaan huomaa sitä ruostumista. Se alkuperänen pvc vai mikä pinnote se onkaan niin piilottaa ruosteen aika tehokkaasti. Kunnes jonain päivänä peltiä ei enää ole. Monasti huomaa vasta kun se pinnoite ei enää pysy kiinni pohjassa ja alla täys tuho. Omastani kävin läpi nuo koritulppien ympäristön ja jokaisen kohdalla sitä ruostetta vaan oli. Onneksi pinta sellaista vain jonka sai hiomalla pois.
Juurikin tuo PVC/akryyli, mitä nyt onkaan, on aika petollinen. Itselläni on lisäksi vielä "ylimääräinen" pohjamassa. Ruostunut kohta ei nopeasti katsomalla juurikaan erottunut muusta pohjasta, koska pohjamassa oli täysin ehjä tuolta alueelta. Mielenkiinnon herätti kuitenkin pohjamassan pieni kupruilu, ja pelti oli sen alla jo aivan mätää. Kannattaa siis käydä tilaisuuden tullen koputtelemassa auton pohjaa.
Vastaa Viestiin