Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Käytin Saappia tänään katsastuksessa ja leima tuli rekisteriotteeseen. Kotia päin ajeltuani huomasin, että moottorin vikailmoitusvalo paloi. Tätä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin! Epäilykseni viasta kohdistuvat tuon bypass-venttiilin puoleen. Missähän kohtaa moottoritilaa venttaali sijaitsee ja voiko sen kunnossaolon jotenkin tarkistaa :?: Auto toimii vielä moitteettomasti,toistaiseksi :?
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onko jokin syy epäillä juuri bypassia?
Tämä sijaitsee moottorin edessä (jäähdyttäjän ja moottorin välissä), musta pyöreä osa johon tulee kaksi suhteellisen paksua letkua ja yksi ohut.
Toimivuuden tarkistamiseen löytyy apua vaikka tuosta topicista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=96832

Minulla kun bypassi aiheutti vikavalon vilkuttamista niin vika löytyi sen ohuen letkun toisesta päästä, eli letku oli irronnut ohjausventtiilistä joka löytyy tuulilasin edestä, about suoralla linjalla itse bypassista katsottuna.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Kiitos tiedoistasi "Nappe". Käytin tuossa akun miinusjohtoa irti ja kas kehveliä "häiriövalo"sammui. Oiskohan Saappi ottanut vähän nokkiinsa katsastusmiehen toimenpiteistä :?: Seurailenpa tilannetta :wink:
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Nappe kirjoitti: Minulla kun bypassi aiheutti vikavalon vilkuttamista niin vika löytyi sen ohuen letkun toisesta päästä, eli letku oli irronnut ohjausventtiilistä joka löytyy tuulilasin edestä, about suoralla linjalla itse bypassista katsottuna.
Mulla oli ihan sama juttu T7:ssa pääsiäisenä. Ahtopaineet ei nousseet kuin puoleen väliin vihreää aluetta ja vikavalo paloi jatkuvasti. Letku hapertunut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

ekark1 kirjoitti:Kiitos tiedoistasi "Nappe". Käytin tuossa akun miinusjohtoa irti ja kas kehveliä "häiriövalo"sammui. Oiskohan Saappi ottanut vähän nokkiinsa katsastusmiehen toimenpiteistä :?: Seurailenpa tilannetta :wink:
Juu, silleen vikakoodit yleensä lähtee :lol:
Toki tämä ei varsinaista vikaa korjaa, mutta on hyvin mahdollista että kyseessä oli joku hetkellinen häiriö. Jos vikavalo syttyy uudestaan niin suosittelisin vikakoodin lukemista vaikka OBD-lukijalla, ja tämän kautta sen syyllisen löytäminen on huomattavasti helpompaa kun arvaamalla :wink:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
vst9-3/01
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 09:16

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja vst9-3/01 »

Hei!

Minulla kävi samoin (9-3, vm. 2001) nyt helmikuussa -10.

Olin varannut määräaikaishuollon autolleni perjantaille, kun torstaina alkoi check engine-valo palamaan :D Hauska sattuma. Huollossa ilmoittivat, että vika tulee ilmeisesti ahtopaineventtiilistä. Mutta vikailmoitukset nollattiin, valo ei enää palanut ja jatkoin ajelua. Kului pari päivää ja taas valo syttyi. Sitten meninkin Saabin merkkihuoltoon ja siellä vaihdatin tuon venttiilin. Vaihto sujui odottaessa ja koko homma maksoi reilusti alle satasen. Osa oli noin 30 €, työ 30 € ja vikakoodien luku noin 20 €.

En tiedä missä se venttiili sijaitsee, mutta tuossa hieman tietoa siitä mitä sen vaihto tulisi maksaa.

Ja ajaessa en tosiaan huomannut oikeastaan mitenkään tuota "vikaa". Joskus kiihdytyksen jälkeen, kun laitoin kytkimen pohjaan ja vaihdoin vaihdetta, kuului hieman epämääräistä huminaa moottoritilasta/jostain pakokammiosta tms. Se oli luultavasti sen venttiilin vika. Eli ahtopaineet "karkasivat" tms. Mutta tehohäviötä en huomannut, kun en ihan täyskaasukiihdytyksiä tehnyt.
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Missä sijaitsee bypass-venttiili?

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Niinhän se juuttaan häiriövalo palasi takaisin häiritsemään mielenrauhaani. Vika selvitettiin tänään merkkikorjaamolla (40€). Ilmamassamittari paskana :evil: Uuden hinta "vaivaiset 250€". Huomenna pitäisi tulla "vähän" käytetty Mäntykorvelta Kokkolasta postipakettina satasen hintaan. Toivottavasti on hintansa väärti :?
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Vastaa Viestiin