Sähkövikaako?
Sähkövikaako?
Moi.
Onkohan kukaan törmännyt tuollaisen NG 900:n kanssa sellaiseen ongelmaan että auto saattaa sammua kesken ajon, ja mittariston valot palavat himmeästi. Silloin kun valot palavat himmeästi, auto ei käynnisty. Hetken aikaa kun odottelee, valot palaavat kirkkaaksi ja auto käynnistyy nikottelematta.
Oireet viittaisivat sähkövikaan, mutta mistähän tuota kannattaisi alkaa etsimään?
Onkohan kukaan törmännyt tuollaisen NG 900:n kanssa sellaiseen ongelmaan että auto saattaa sammua kesken ajon, ja mittariston valot palavat himmeästi. Silloin kun valot palavat himmeästi, auto ei käynnisty. Hetken aikaa kun odottelee, valot palaavat kirkkaaksi ja auto käynnistyy nikottelematta.
Oireet viittaisivat sähkövikaan, mutta mistähän tuota kannattaisi alkaa etsimään?
Re: Sähkövikaako?
Akku vaikuttaisi olevan ok. Nuo isoimmat maadoitukset ajattelin käydä läpi kun auto kuitenkin viimetalven seissyt liikkeen pihassa. Laturia mietin itsekkin, mutta en oikein saa päähäni miten se tuon aiheuttaisi?Mimmi kirjoitti:Akku?
Maadoitusvika?
Laturi?
Re: Sähkövikaako?
Ei lataa akkua kuin hetkittäin, jolloin jännite laskee liian alas ja kaikki sähkökäyttöiset härpäkkeet sammuvat samoin kuin moottori. Laturin palatessa takaisin kuvioihin sähkötkin toimivat.tmm2k kirjoitti:Akku vaikuttaisi olevan ok. Nuo isoimmat maadoitukset ajattelin käydä läpi kun auto kuitenkin viimetalven seissyt liikkeen pihassa. Laturia mietin itsekkin, mutta en oikein saa päähäni miten se tuon aiheuttaisi?Mimmi kirjoitti:Akku?
Maadoitusvika?
Laturi?
Re: Sähkövikaako?
Kuten "Mimmi" tuossa jo mainitsikin maadoituksesta.
Tutki kaikki maadoitus pisteet ja johdot jotka ovat koneesta koriin. Tämä oli tavallinen häiriö 80 luvun lopulla ja 90 luvun alussa joka aiheutti tuota sammuilua 900:sissa ja 9000:sissa, auto saattoi sammua ajaessa hetkeksi ja myös käynnistyä samalla hengenvedolla.
Tutki kaikki maadoitus pisteet ja johdot jotka ovat koneesta koriin. Tämä oli tavallinen häiriö 80 luvun lopulla ja 90 luvun alussa joka aiheutti tuota sammuilua 900:sissa ja 9000:sissa, auto saattoi sammua ajaessa hetkeksi ja myös käynnistyä samalla hengenvedolla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Sähkövikaako?
Tuossa pirssiä tutkiskelin ja konehuoneessa noita maadoituksia ei montaa taida ollakkaan... Laturi antaa tasaisesti yli 14V niinkuin kuuluukin.
Se unohtui mainita että mittaristo ei kaikistellen herää kunnolla vaikka vain virrat kääntää päälle, ja kojetaulun alla / sisällä rele nakuttaa.
Silloin kun valot himmeänä starttaaminen tunnostaa laiskemmalta, kun taas kirkkaat, ei mitään ongelmaa. Voisikohan ongelma olla virtalukon pohjassa? Kuinka tuosta saa virtalukon purettua, kun en ainakaan heti huomanut tekniikkaa keskikonsolia auki käyttäessäni?
Mitä releitä tuolla kojetaulun sisällä majailee? Ja ennenkaikkea.... eihän saabin mittariston kautta hoideta mitään elintärkeitä maadoituksia, niinkuin joissain volvon malleissa?
Se unohtui mainita että mittaristo ei kaikistellen herää kunnolla vaikka vain virrat kääntää päälle, ja kojetaulun alla / sisällä rele nakuttaa.
Silloin kun valot himmeänä starttaaminen tunnostaa laiskemmalta, kun taas kirkkaat, ei mitään ongelmaa. Voisikohan ongelma olla virtalukon pohjassa? Kuinka tuosta saa virtalukon purettua, kun en ainakaan heti huomanut tekniikkaa keskikonsolia auki käyttäessäni?
Mitä releitä tuolla kojetaulun sisällä majailee? Ja ennenkaikkea.... eihän saabin mittariston kautta hoideta mitään elintärkeitä maadoituksia, niinkuin joissain volvon malleissa?
Re: Sähkövikaako?
Kampiakselin anturikin (givare) voi aiheuttaa sähköhäiriöitä!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Sähkövikaako?
Tarkista takakontista kuskin puolella, verhoilun alla oleva maadoituspiste (lähes takavalojen alapuolella). Tuon saa kohtuu pienellä vaivalla esille.
Omassa ng900:ssa tuo meni pellistä läpi kun sitä hieman heilutteli. Tuosta aiheutui käyntihäiriöitä, takavalojen sekoilua ja mittarivalot himmeni ja kirkastui epätasaisin väliajoin. Käyntihäiriöt katosivat kun käänsi valokatkaisijan O-asentoon.
Omassa ng900:ssa tuo meni pellistä läpi kun sitä hieman heilutteli. Tuosta aiheutui käyntihäiriöitä, takavalojen sekoilua ja mittarivalot himmeni ja kirkastui epätasaisin väliajoin. Käyntihäiriöt katosivat kun käänsi valokatkaisijan O-asentoon.
Re: Sähkövikaako?
Kiitoksia vastauksista. Taidan seuraavaksi kokeilla tuota asentoanturia... nyt kun kelit aika lämpimähköt alkoi häviämään tyhjäkäyntikin



Re: Sähkövikaako?
tmm2k kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Taidan seuraavaksi kokeilla tuota asentoanturia... nyt kun kelit aika lämpimähköt alkoi häviämään tyhjäkäyntikin![]()
no jo on onkelmallista

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sähkövikaako?
Onse vähän.... mut oli vähän löytö niin kait tuota kehtaa vähän ropata ( -95, 292tkm ja 700e )Rene-Rane kirjoitti:
no jo on onkelmallista

Re: Sähkövikaako?
tmm2k kirjoitti:Onse vähän.... mut oli vähän löytö niin kait tuota kehtaa vähän ropata ( -95, 292tkm ja 700e )Rene-Rane kirjoitti:
no jo on onkelmallista
no juu

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Sähkövikaako?
Mjoo... asentoanturi vaihdettu ja silti tuo yhtäkkinen sammuminen ja sen jälkeinen käyntiinlähtöongelma vaivaa...
Taitaa nyt käydä kohta niin että saba vaihtuu japanilaiseen tai saksalaiseen

Taitaa nyt käydä kohta niin että saba vaihtuu japanilaiseen tai saksalaiseen

Re: Sähkövikaako?
Niin mitäs releitä tuolla mittariston / ratin ympäristössä oikein on? Tunnostaa että ainakin yksi niistä räpättää turhaankin.... auto tällä hetkellä siinä tilassa että varoitusvalot himmeällä, eikä lähde käyntiin.
Ongelman nimittäin saa demottua kääntämällä virrat päälle erittäin varovasti. Eikä poistu kuin muutaman starttikerran jälkeen.
Huono maadoitus tietenkin voi aiheuttaa tuon releen hakkaamisen... onko mittariston luona maadoituspisteitä?
Ongelman nimittäin saa demottua kääntämällä virrat päälle erittäin varovasti. Eikä poistu kuin muutaman starttikerran jälkeen.
Huono maadoitus tietenkin voi aiheuttaa tuon releen hakkaamisen... onko mittariston luona maadoituspisteitä?
Re: Sähkövikaako?
Yön hämärinä tunteina kerkiää ajattelemaan ja tutkimaan asioita.... ajattelin tuossa että kyllähän auto ajossa sammuu, ja valot syttyy paneeliin jos polttoaineen saanti estyy.
Siksipä siis hiippailimme vaimon kanssa parkkikselle ja eikun meikku asfaltille pötkölleen, ja vaimo virtoja rumppaamaan. Ainoa hurina lähti venttiilistä pellin alla ( nimeä en just nyt muista ), mutta polttoainepumppu tankissa ei inahtanutkaan.
Eli vaihtoehdoiksi taitaa nyt jäädä se rele, joka ilmeisestikin tuo jonka rutinasta aiemmin itsekkin rutisin. Tai itse pumppu.
Siksipä siis hiippailimme vaimon kanssa parkkikselle ja eikun meikku asfaltille pötkölleen, ja vaimo virtoja rumppaamaan. Ainoa hurina lähti venttiilistä pellin alla ( nimeä en just nyt muista ), mutta polttoainepumppu tankissa ei inahtanutkaan.
Eli vaihtoehdoiksi taitaa nyt jäädä se rele, joka ilmeisestikin tuo jonka rutinasta aiemmin itsekkin rutisin. Tai itse pumppu.
Re: Sähkövikaako?
suoraan virtaa pumpulle jossei heräää niin on rikki
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007