Sähkövikaako?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Moi.

Onkohan kukaan törmännyt tuollaisen NG 900:n kanssa sellaiseen ongelmaan että auto saattaa sammua kesken ajon, ja mittariston valot palavat himmeästi. Silloin kun valot palavat himmeästi, auto ei käynnisty. Hetken aikaa kun odottelee, valot palaavat kirkkaaksi ja auto käynnistyy nikottelematta.

Oireet viittaisivat sähkövikaan, mutta mistähän tuota kannattaisi alkaa etsimään?
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Mimmi kirjoitti:Akku?
Maadoitusvika?
Laturi?
Akku vaikuttaisi olevan ok. Nuo isoimmat maadoitukset ajattelin käydä läpi kun auto kuitenkin viimetalven seissyt liikkeen pihassa. Laturia mietin itsekkin, mutta en oikein saa päähäni miten se tuon aiheuttaisi?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

tmm2k kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Akku?
Maadoitusvika?
Laturi?
Akku vaikuttaisi olevan ok. Nuo isoimmat maadoitukset ajattelin käydä läpi kun auto kuitenkin viimetalven seissyt liikkeen pihassa. Laturia mietin itsekkin, mutta en oikein saa päähäni miten se tuon aiheuttaisi?
Ei lataa akkua kuin hetkittäin, jolloin jännite laskee liian alas ja kaikki sähkökäyttöiset härpäkkeet sammuvat samoin kuin moottori. Laturin palatessa takaisin kuvioihin sähkötkin toimivat.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kuten "Mimmi" tuossa jo mainitsikin maadoituksesta.

Tutki kaikki maadoitus pisteet ja johdot jotka ovat koneesta koriin. Tämä oli tavallinen häiriö 80 luvun lopulla ja 90 luvun alussa joka aiheutti tuota sammuilua 900:sissa ja 9000:sissa, auto saattoi sammua ajaessa hetkeksi ja myös käynnistyä samalla hengenvedolla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Tuossa pirssiä tutkiskelin ja konehuoneessa noita maadoituksia ei montaa taida ollakkaan... Laturi antaa tasaisesti yli 14V niinkuin kuuluukin.

Se unohtui mainita että mittaristo ei kaikistellen herää kunnolla vaikka vain virrat kääntää päälle, ja kojetaulun alla / sisällä rele nakuttaa.

Silloin kun valot himmeänä starttaaminen tunnostaa laiskemmalta, kun taas kirkkaat, ei mitään ongelmaa. Voisikohan ongelma olla virtalukon pohjassa? Kuinka tuosta saa virtalukon purettua, kun en ainakaan heti huomanut tekniikkaa keskikonsolia auki käyttäessäni?

Mitä releitä tuolla kojetaulun sisällä majailee? Ja ennenkaikkea.... eihän saabin mittariston kautta hoideta mitään elintärkeitä maadoituksia, niinkuin joissain volvon malleissa?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kampiakselin anturikin (givare) voi aiheuttaa sähköhäiriöitä!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
T0
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Heinä 14, 2005 14:48

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja T0 »

Tarkista takakontista kuskin puolella, verhoilun alla oleva maadoituspiste (lähes takavalojen alapuolella). Tuon saa kohtuu pienellä vaivalla esille.
Omassa ng900:ssa tuo meni pellistä läpi kun sitä hieman heilutteli. Tuosta aiheutui käyntihäiriöitä, takavalojen sekoilua ja mittarivalot himmeni ja kirkastui epätasaisin väliajoin. Käyntihäiriöt katosivat kun käänsi valokatkaisijan O-asentoon.
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Kiitoksia vastauksista. Taidan seuraavaksi kokeilla tuota asentoanturia... nyt kun kelit aika lämpimähköt alkoi häviämään tyhjäkäyntikin :arrow: :cry:
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tmm2k kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Taidan seuraavaksi kokeilla tuota asentoanturia... nyt kun kelit aika lämpimähköt alkoi häviämään tyhjäkäyntikin :arrow: :cry:

no jo on onkelmallista :(
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Rene-Rane kirjoitti:
no jo on onkelmallista :(
Onse vähän.... mut oli vähän löytö niin kait tuota kehtaa vähän ropata ( -95, 292tkm ja 700e ) :D
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tmm2k kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:
no jo on onkelmallista :(
Onse vähän.... mut oli vähän löytö niin kait tuota kehtaa vähän ropata ( -95, 292tkm ja 700e ) :D

no juu :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Mjoo... asentoanturi vaihdettu ja silti tuo yhtäkkinen sammuminen ja sen jälkeinen käyntiinlähtöongelma vaivaa... :evil:

Taitaa nyt käydä kohta niin että saba vaihtuu japanilaiseen tai saksalaiseen :?
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Niin mitäs releitä tuolla mittariston / ratin ympäristössä oikein on? Tunnostaa että ainakin yksi niistä räpättää turhaankin.... auto tällä hetkellä siinä tilassa että varoitusvalot himmeällä, eikä lähde käyntiin.

Ongelman nimittäin saa demottua kääntämällä virrat päälle erittäin varovasti. Eikä poistu kuin muutaman starttikerran jälkeen.

Huono maadoitus tietenkin voi aiheuttaa tuon releen hakkaamisen... onko mittariston luona maadoituspisteitä?
tmm2k
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 09:51

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja tmm2k »

Yön hämärinä tunteina kerkiää ajattelemaan ja tutkimaan asioita.... ajattelin tuossa että kyllähän auto ajossa sammuu, ja valot syttyy paneeliin jos polttoaineen saanti estyy.

Siksipä siis hiippailimme vaimon kanssa parkkikselle ja eikun meikku asfaltille pötkölleen, ja vaimo virtoja rumppaamaan. Ainoa hurina lähti venttiilistä pellin alla ( nimeä en just nyt muista ), mutta polttoainepumppu tankissa ei inahtanutkaan.

Eli vaihtoehdoiksi taitaa nyt jäädä se rele, joka ilmeisestikin tuo jonka rutinasta aiemmin itsekkin rutisin. Tai itse pumppu.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Sähkövikaako?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

suoraan virtaa pumpulle jossei heräää niin on rikki
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin