Alustasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omasta mielestä turhaa hommaa. En siis ole lyhentänyt. Edessä oli viimeviikolla hieman enemmän korkeutta renkaan yläosasta lokarin alareunaan kuin takana, kun katsastuskonttorilla raapustivat konit otteeseen.
Eiköhän toi mainittu asia ole enemmän ulkonäköseikka.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Omassa ex-kolkissa oli Viggenin jouset sekä jäykempi takavakaaja, mielestäni aika sopiva. Ei madaltanut kauheasti (10-15mm?) mutta näytti tyylikkäältä ja ajokäytös parani merkittävästi, sekä paikat pysyi hampaissa.

Tämä siis tällainen lähes "pussihousukommentti"....:D
Kannatusjäsen
#3382
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Työkaverin autossa jousen rälläköinti johti hylsyyn katsastuksessa, joten ei liene suositeltavaa.
Saabiton Saabisti
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja saabracing »

on se typerännäköinen kun keulii auto, h&r jousilla vähän parempi, mutta keulii vähän silti.

optinen näköseikka, minun mielipide on, että konin jousia kannattaa hieman lyhentää edestä, jotta saa renkaan ja kaaren välin hyvännäköiseksi.

ajettavuus ei kärsi yhtään. ja jos tekee siististi ja maalaa päät, niin ei vaikuta katsastukseen...
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Paljonko on ollut rahdit tuolta Larkspeediltä kotiovelle?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Keväällä kun tilasin, olivat rahdit £32.50 - ei tosin kotiovelle, vaan rahtifirman asiamiehelle = lähi-Siwa :D
Saabiton Saabisti
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Osaatko saabracing antaa neuvoa, että paljonko noista jousista uskaltaisi katkaista pois?
Tuo ulkonäköseikka juuri mietityttää. Ei kovin tyylikkäältä näytä, jos keula on selvästi korkeampi.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja rassaus »

alajpa kirjoitti:Osaatko saabracing antaa neuvoa, että paljonko noista jousista uskaltaisi katkaista pois?
Tuo ulkonäköseikka juuri mietityttää. Ei kovin tyylikkäältä näytä, jos keula on selvästi korkeampi.

Laittakaapa kuvia omista madalluksistanne koni sport kitin kanssa ja vaihtoehtoisesti h&r kanssa...tietäisi minkä satsin tilaa :mrgreen:
....tai löytyyhän noita garaget.orgista ku jaksaa vain selailla
Viimeksi muokannut rassaus, Ma Syys 27, 2010 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
Janne_
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 20:10
Paikkakunta: Merikarvia

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja Janne_ »

Mistä madallusjousia/sarjoja ng900:siin ja käykö esim vectran sarjat? linkkejä saa laittaa ja halpaa pitäisi olla.
Saab NG900 96' 2.0t
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Minä en huomannu mitään käytännön eroa 9-3:ssa Konin ja H&R jousien välillä. Etujouset ovat Tüv -lappujenkin mukaan vastaavat.

Kuvassa vasemmalla H&R, sininen on Koni ja oikealla Aeron orkkis.
http://helkkarin.kuvat.fi/kuvat/9-3%20A ... maller.jpg

Yleensähän henkilöautoissa kori muotoillaan niin, että takana lokarin kaari on hieman alempana, kuin edessä. Tästä syystä renkaan ja lokarin kaaren väli saa olla takana muutaman millin pienempi, kuin edessä. Auton pohjalevy on silti hieman etukenossa. Mikäli autossa on reilusti kuormaa, keulimisefektiä alkaa esiintyä Saabissa progressiivisten ja muutenkin löysien takajousien takia. Löysillä takajousilla kait haetaan turvallista aliohjaavaa ajokäytöstä, jotta ei jouduttaisi tilanteeseen, jossa kokemattoman kuljettajan tarvitsisi osata oikaista sivuluisuja vedättämällä.

Omassa autossa Aeron orkkikset 10v vanhat Sachsin sportti-iskaritkin toimivat madallusjousien kanssa vallan mainiosti. Uudet Konit ovat toki himpun jämäkämmät. Suurin plussa Koneille siitä, että auton omaan makuuni löysää takajousitusta saa rauhoitettua säätämällä takapään Konit "kireälle". Se menee jo ylivaimentamiseksi, mutta eipähän auto keinu..
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: Alustasarja

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Tässä h&r+bilstein
http://emdia.fi/~gnarlie/20100924_004.jpg

huono kuva mut ei nyt parempaakaan oo. Oikeen tasaselle kun ajaa niin on
kyllä perä keulaa korkeemmalla. Muutenkin sopiva madallus.
Vastaa Viestiin