Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Tässä on 220tkm mittarissa, pikkuhiljaa alkaa iän aiheuttamaa oireilua tulemaan. Näin syksyllä on alkanut aamun kylmillä savuttamaan harmaata(ennen kuin kone lämpenee kunnolla); lisäksi syksyt on aikaa että öljyä kuluu jonkun verran (n. 1l / 7000 tkm). Muita nesteitä ei kulu, ja olenkin ajatellut savuttamisen johtuvan joko huohotuksesta tai tarkemmin sen takaiskujen huonosta kunnosta. Päivitystä en ole tehnyt, koska kyseenalaistan sen tarpeellisuuden omalla ajomäärällä (100 km työajoa arkipäivisin). Tai sitten vaan laiskuus vaivaa :oops:

Öljyt hukkuvat sitten joko tuohon edelliseen syyhyn, tai mehii kampiakselin stefasta päivittäisen lämpötilagradientin seurauksena (etenkin kesällä kuluu öljyä selvästi vähemmän tai ei ollenkaan). Vähän on kosteana tuo koneen kylki kampiakselin seudulta, mutta ei häiritsevästi. Kannen tiivisteen uskovan olevan kunnossa, koska se tarkistettiin vajaa vuosi sitten jälkikiristyksen yhteydessä.

Sitten kysymyksiin.
- Mitä maksaa takaiskut; saako niitä muualta kuin merkkiliikkeestä? Hirvittää vähän tuo vaihtaminen, koska huohotusletkut näyttävät haperoilta. Kannattaisiko päivittää koko huohotus siis samalla, onko nuo letkut yhtä huonoja kuin miltä näyttävät?

- Haynes neuvoo poistamaan moottorin tukikumin (ja tukemaan moottoria), jos meinaa tuon stefan vaihtaa. En ole tarkistanut lääniä - miten tarpeellista tuo on, ja miten moottorin tuenta kannattaa käytännössä tehdä? Jäi hieman epäselväksi myös ohje, että kampiakseli pitäisi pultin poistamista varten kiilata vauhtipyörän puolelta (automaatti) ?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aika pienellä menee jos pääset litralla öljyä 7 000 000 km, ja muita nesteitä ei kulu, (eikö edes bensaa?), mä haluun kanssa tollaisen :saab: .:in :!:

Sori... Oli ihan pakko :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Menee pyhällä hengellä :lol:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Kokeileppa tehdä koneelle "Forte-pesu", ym. siihen liittyvät toimenpiteet ja katso, vieläkö aamutoimet savuttaa. "Etsi" -toiminnolla pitäisi löytyä ohjeita.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

STP:t on kertaalleen tumpattu sisään, mutta eipä tuo tuntunut paljon vaikuttavan. Nyt on tietysti taas kymppitonni tulossa täyteen edellisestä öljynvaihdosta, voisi mielenkiinnosta kokeilla miten öljyn "puhtaus" vaikuttaa savuihin.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Wille
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 13, 2010 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja Wille »

Savutusongelmaa ilmeni minunkin saabissani eilen :? Auto on siis 207tkm ajettu 9-3 jossa maptunin joku stage, putkisto vaihdettu ja k&n vapaavirtaussuodatin.

No joka tapauksessa, eilen kun laitoin auton käyntiin, tuli putkesta melkoinen savupilvi ja palanut öljy haisi. Tätä ennen auto oli seisonut parkissa muutaman päivän. Käytin autoa hetken paikallaan kunnes savutus loppui ja lähdin kouluun. Parin tunnin päästä kun lähdin koululta, auto savutti taas käynnistyttyään.

Kävin illalla ajamassa vähän pidemmän lenkin ja tein kunnon kiihdytyksiä jne. ja tehot ovat kyllä tallessa. Nyt kävin äsken laittamassa auton käyntiin eikä savuttanut yhtään. Ennen pidemmälle lenkille lähtöä auto savutti taas käynnistyksen yhteydessä.

Irrottelin myös huohotusletkuja ja puhaltelin niihin. Ilma tuntuisi kulkevan nuolien osoittamiin suuntiin joten takaiskut vaikuttavat olevan kunnossa.

Onko muuten normaalia, että kuuluu kova pulputus kun puhaltaa siihen paksuun kannesta lähtevään letkuun ja tulppaa samalla sen paksusta letkusta lähtevän ohuen letkulähdön? Se paksu letku menee ilmeisesti sinne öljyloukkoon?

Onko kellään valistunutta arvausta mistä moinen käytös saattaa johtua?
Saab 9-3 2.0t -01
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Kampiakselin stefan vaihto, huohotukset takaiskut

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Kuulostaa siltä että huohotinpäivitystä ei ole tehty?
Onko venttiilikopasta lähtevässä letkussa T-haaraa josta lähtee saman kokoinen letku? Kyllä se letku menee öljyloukulle jossa taitaa nyt olla öljyä jonkun verran.

PS. Asun muuten myös lappeenrannassa, jos tarvitset apua. Puh. 0viisi0 3317198
Pikselikorjausta 9-3
Vastaa Viestiin