Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kaks-Seiska kirjoitti:(Näin käy kuulemma helposti, jos kovalla pakkasella pukataan lasille liian kuumaa ilmaa)
Tuosta en mene takuuseen, koska ilman tulo lasille on kumminkin sen verran hidasta ja "pehmeää", että vaikka kuinka kuumaa olisi, niin näinköhän lasia halkaisisi.. Sensijaan pakkasessa ollutta autoa kun rupeaa pesemään kuumalla vedellä, niin sen kanssa saa olla kyllä varovainen. Sama toisinpäin; auringossa seissyttä autoa ei kannata kylmällä vedellä kovin nopeasti hölvätä.

Aiheeseen..
Kirjoitin tästä aiemminkin samaan ketjuun mutta uusitaan paremmalla kokemuksella:

Tuossa oon miettiny sabin kehittelijöiden aivoituksia ja tullut siihen tulokseen tuon oman ilmastointihomman kanssa, että joku fiksu on tajunnut, että jään sulattamiseen tuulilasilta tarvitaan paljon lämpöä ja vähemmän puhallustehoa, kun taas huurteen nopeaan poistoon kova puhallusteho, mutta lämmöstä ei niin väliä.

Omassa yksilössä ainakin ensimmäisellä "huurteenposto" napin painalluksella puhallusteho nousee suurimpaan asetukseensa, oli moottori lämmin tai ei. Eli poistaa huurteen nopeasti, niinkun on tarkoitettu. Olen kokeillut huurteenpoistoa aivan kylmällä koneella, vähän lämminneellä ja normaalilämpöisellä koneella ja tehnyt sellaisen huomion, että jos kone ei ole tarpeeksi lämmin (en tiedä tarkkaa lukemaa) huurteenpoisto puhaltaa jääkylmää ilmaa lasille, vaikka automaatti toiminto antaisi jo kuumaa ilmaa.

Nappia taas kun painaa toisen kerran, eli tuo (nimeän sen sulatustoiminnoksi) "sulatus" on valittu, niin lasille tulee mahdollisimman kuumaa ilmaa, mutta pienellä teholla koneen ollessa vielä kylmä. Tällä toiminnolla ikkunalle tulee kokoajan kuumaa ja puhallusteho nousee koneen lämpenemisen myötä ja sulattaa kyllä ikkunat nopeasti.

Tuosta uskaltaisinkin mennä veikkaamaan, että ei sinne ihan vahingossa ole tuonlaista toimintoa lipsautettu, eikä siellä säätömoottoritkaan varmaan jumissa ole. Itse kun tuon toiminnon huomasin, niin tulee aina talvella valittua liikenteen lähtiessä tuo "sulatus" aiemman huurteenpoiston(kylmä!!!) sijaan. :)

Kertokaapa omia kokemuksia aiheesta. Onko muilla samanlaisia huomioita? Etenkin ketjun aloittanut niko_s: kokeile tuplapainallusta ja kerro onko reaktio sama kun mun sabissa.
9-3 SE 2.0l -99
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kyllä minä edelleen olen sitä mieltä, että kyseessä on vika (tai ominaisuus, jos Saab-lasein katsoo) :)

Eikös lasille napin toiseen kertaan painaminen tarkoita sitä, että huurteenpoisto-ominaisuus ohitetaan, ja ilma on vain suunnattuna tuulilasille, eli toimisi niin kuin naamalle-jalkoihin -napit? Sammuukos tuolloin takalasin lämmitinkin, joka muuten huurteenpoistoasennossa on päällä? Tämän toiminnanhan voisi tarkastaa manuaalista, lie siellä kuvattuna.

Ja toisaalta kyllä -25 pakkasessa huurteenpoisto ilman lämmitystä on aika huonoa verrattuna siihen, että lasille puhallettaisiin lämmintä. Ja minulla siis tulee huurtenpoistoasennossa lasillekin lämmintä niin paljon, kuin koneella on antaa, jos pakkaslukemat ovat siedettävät.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kyllä siellä ohjekirjassa jotain tuosta 2 painalluksesta sanottiin. Oli muistaakseni otsakkeen "käynnistys kylmällä" alla. Eli ihan tarkoituksella se on tehty, että kylmällä puhaltaisi mahd. lämmintä lasille ja huurteen poisto onkin sitten ihan oma toimintonsa. Tuon ilmastoinninhan saa ohjelmoitua monella eri tapaa, joten sieltä voisi lähteä hakemaan vastauksia tuon kapistuksen käyttäytymiseen kylmällä ja lämpimällä. Omassa ilmastoinnissa oletuksena oli, että käyttö tapahtuu kylmällä kelillä. (ACC: LO TEMP A/C CTRL) Ja takalasin lämmitys aina automaattisesti päällä kelin vaatiessa: (ACC: AUTO RDEFR CTRL) Näin ainakin manuaalista nuo ymmärsin.
9-3 SE 2.0l -99
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Kukahan tuon ilmastoinnin ohjelmointia osaisi tonkia täällä Pirkanmaalla? Tai ylipäätään selittää, että mitä optioita tuolla on ohjelmoitavissa. Mullahan ei yhtenä aamuna lasille tullut lämmintä huurteenpostoasennossa, vaikka moottorin lämmöt olivat 90:ssä.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja tetammi »

niko_s kirjoitti:Kukahan tuon ilmastoinnin ohjelmointia osaisi tonkia täällä Pirkanmaalla? Tai ylipäätään selittää, että mitä optioita tuolla on ohjelmoitavissa. Mullahan ei yhtenä aamuna lasille tullut lämmintä huurteenpostoasennossa, vaikka moottorin lämmöt olivat 90:ssä.
Eikös ne siellä käyttöohjekirjassa ole? Omasta kolkista oli ohjelmoitu auto ja peilinlämmitykset pois ja näppäilemällä ne palautin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää

Viesti Kirjoittaja niko_s »

tetammi kirjoitti:Eikös ne siellä käyttöohjekirjassa ole?
Ah, mä luulin, että ovat jotain tech-juttuja... :mrgreen:
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
Vastaa Viestiin