E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Nostetaampas tätäkin aihetta :wink:

Itse olen ajellut nyt noin 3000 km tuolla e85 tärpätillä. Autona og 9-3 2.3i vapari. Ainoat muutokset, mitä oon tehny niin isommat suuttimet ja etanolia kestävä bensapumppu/pumpun letkut.

Auto tuntuu pelaavan muuten hyvin mutta. Kylmä käynnistys. Eli lähtee tietyssä lämpötilassa vasta toisella avaimen pyörätyksellä käyntiin. Noin +20c niin lähtee hyvin. taasen 16-18c. lähtee vasta toisella. Itse tulkitsen tämän niin että, tuo motronikki antaa isompien suuttimien takia liikaa lisärikastusta. Olisiko kellään jonkinlaista vinkkiä tuohon? Itsellä tulee mieleen että, laittaisi jonkun vastuksen/potentiometrin moottorin lämpöanturiin? sehän täytyisi sitten olla jonkun napin takana että olisi käytössä vaan kylmästartissa ja että, lämpömittari näyttäis oikein. No entäs kun lämpötila on pakkasen puolella. Riittääkö potikoissa säätövara että, sitä pystyy säätämään myös kylmemmällä ilmalla. vai virittelenkö suutintukkiin toiset ryyppysuuttimet+varatankki peräkonttiin ja siihen bensaa :lol:
kylmäkäynnistykseen vinkkejä kellään?
Viimeksi muokannut kalle, Pe Heinä 20, 2012 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Vai oisko sittenkin niin, että tuo lisärikastus ei riitä? eli ryypyn ajaksi pitäs saada rikkaampaa seosta.--> vastusta isommaksi anturiin? :roll: tällähetkellä 0280 156 021 suuttimet paikallaan. alkuperäiset on 0280 150 432...
9-3 ss -03
Sotkamo
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nuo suuttimet on siis reilun 20% isommat eli aika hyvään suuntaan menee, 30% olis ollut vielä parempi.
T5 turbon 350cc suuttimet on 40% suuremmat eli adaptaatio tapahtuu pikkasen alaspäin, näillä ehkä kylmäkäynnistys vois toimiakin pitempään paremmin sillä motronicin bensasoftalla.

E85 tarvii kuitenkin reilumman kylmäkäynnistysrikastuksen joten sun pitää saada moottori uskomaan että on kylmemempi kuin todellisuudessa sillä lämpöanturin hakkeroinnilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja kalle »

fmi kapeakaista seosmittarilla (laajakaista ois parempi,mutta tommonen sattu olemaan jemmassa) ja ce valon avulla oon yrittäny hakea sopivia suuttimia tuohon :D . ensin kokeilin 0280 156 022 Joilla sytty ce valo. adaption long time ja mittari näytti hieman laihaa. sitten löyty tommoset toiset suuttimet ja näillä seokset on hieman rikkaalla eli paras tehoalue. Juu elikkä isompaa vastusta siis :)
9-3 ss -03
Sotkamo
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Haetkos seosta siis moottorinohjauksen hakiessa oikeaa seosta, eli mooottorinojaus tekee jo korjausliikkeitä, vai milloin katselet lambdaa? Lambdahan vaatii yleensä 10-30sec, lämpemiseen heti käynnistyksen jälkeen, eli sitä ei lähtökohtaisesti voi katsoa ennen kuin moottori käy "normaalisti"..

Lyhyesti pääset jo pitkälle, kun saat noin 35% lisää soppaa koko rekisteriin sekä 35++% lisää käynnistysrikastusta (bensaan nähden), eli enemmän kuin bensalla etanolin huonomman höyrystymisen takia.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja kalle »

sitten kun moottori pyörii normaalisti. Tuohan tyhjäkäynnillä/käynnistäessä näyttää mitä sattuu. Suutin tukkiin varmaan vois vielä kokeilla laittaa säätökantta. Tuskin kannatta säädintä vaihtaa. Onko muuten t5 ja t7 moottoreissa eri paineensäätimet? Tuossa lienee 3.0 baaria. Kaippa se on tonnarista ranetettava mottorinohjaus niin saa sytytyksenki yms säätöihin :lol: Hieman liian paljo hommaa vaan
9-3 ss -03
Sotkamo
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllähän stoikiometrisen seoksen pitäisi toteuta yhtä lailla tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin, eli viittaa siihen ettei sulla systeemi pysty sopeutumaan riittävästi tyhjiksellä. Mikäli siis siihen mittariin on luottamista mutta siihenhän noita testejäsi joka tapauksessa perustat.
Katselin muuten kertauksen vuoksi wissin ilmoittamia suutinvirtauksia, 2,3i vakiosuuttimet on 230cc/min sen perusteella ja jos noi sun suuttimet on harmaat B205L koneesta niin ne on tasan 30% isommat. Vai mistä ne on peräisin ? Netistä löytyy erilaisia virtauslukemia koska testiliemi on erilaista mantereesta riippuen.

Ja lämpöanturihuijaukseen tarvit jonkin potikkaratkaisun jolla saa lisättyä muutaman kohmin 10-20 asteen keleille ja sitten pakkasilla jo 10 kohmia.

Tonnarin johtosarjaa parempi lähtökohta lienee ng900 turbon johtosarja mutta en rohkaise sen enempää. Kirjoittele modaustopicci tänne jos saat homman tehtyä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Nuo suuttimet mitä nyt oon kokeillu niin 0280 156 021 on coupe astrasta/opc zafirasta
Ja 0280 156 022 "harmaat" Kiupstin t7 kolkista. Noilla astran suuttimilla tuntu toimivan paremmin ja tuota ce valoa ei syttynyt. Samanlainen on tuo kylmästartti molemmilla suuttimilla. Tuo mittari nyt on melko turha, eli näyttää vähän sinne päin. Seuraavaksi kokeilen tuota potikka ratkaisua. Ei nyt vielä turvauduta vaihtamaan moottorinohjausta :)
9-3 ss -03
Sotkamo
nanno
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 18:04
Paikkakunta: Östermyra
Viesti:

Re: E85 vapaastihengittävässä NG900:ssa. Kuinka toimii?

Viesti Kirjoittaja nanno »

Omalla (ex) poliisisaabilla (og900 2.0i 16v) ajelin pelkällä e85:lla ilman muutoksia tuhansia kilometrejä, vedin peräkärryä yms. Ei mitään ongelmia. Kaverini tosin epäili, että poliisin vanhassa autossa olisi isommat suuttimet "vakiona". En tiedä. Edes moottorivikavaloa ei sytyttänyt tuo kaksilitrainen.

Nyt kävin lomareissulla pohjoisessa äitimuorin og900 2.1i 16V:llä. Tankkasin kylmästi tyhjän laarin täyteen e85:sta torniosta. "check engine" valo syttyi noin 10km ajomatkan jälkeen, mutta ei mitään vaikutusta käyntiin tai ajoon. Ajoin sitten etanolilla kotiin 500km matkan peräkärryä vetäen, jossa oli 2kpl lumilinkoja. Kotona tankkasin sitten taas bensaa, koska etanolia ei ole saatavilla ja "check engine" valo sammui noin 10km ajomatkan jälkeen.
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Vastaa Viestiin