Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Reilut kolme vuotta lähes huoletonta ajoa takana 2002 kolkilla. Pari kertaa olen syksyn aikana huomannut että kylmäkäynnistäessä on tuprauttanut, mutta toisaalta olen ajatellut, että pontikalla ajaessa kai viileällä höyryttääkin enemmän.
Tänään sitten pihalla taas kylmäkäynnistäessä huomasin että melko sankan pilven päästi, ja savu oli siniharmaata. Peräkärryn kanssa tuli käytyä kaatiksella ja sen jälkeen huomasin kovemman kiihdytyksen jälkeen, että perään jäi paksuhko savupilvi. Uusin kiihdytyksen ja huomasin, että paksuinta savua tulee kun kaasun hellittää.
Kotiin päästyä totesin että auto savuttaa vaaleaa savua tyhjäkäynnilläkin. Ei vikakoodeja, tehot tuntui olevan suhteellisen ok tallella, ei erikoisia ääniä, lämmöt pysyi normaalilla tasoilla SID infosta katsoessa. Muutenkaan SID infosta en löytänyt mitään erikoista, amul hieman pakkasella jne. Avasin öljytulpan, ja sen sisäpuolella oli hyvin ohut vaalea kerros. Öljy näytti terveeltä, taso oli jonkin verran laskenut viime tarkistuksen jälkeen, mutta ei sieltä mitään puolta litraa ollut hävinnyt. Jäähdytysneste näytti puhtaalta, eikä paisarissa kuplinut koneen käydessä.
Foorumin haun perusteella luin porsimuskertomuksia ja vakuutuin siitä, että seuraavaksi avataan turbo ja katsotaan välykset. Menin talliin ja otin vielä tulpat irti, kaikki tulpat näyttivät normaaleilta. Mutta samalla tuli kurkattua sylintereihin, ja totesin että kolmossylinterin mäntä oli märkä, muiden ollessa kuivia.
Jotenkin tuli mieleen vuosientakainen Nissan, joka päästeli vaaleita savupilviä kansipahvin mentyä. Ennen kuin alan purkamaan vianetsintää varten ajattelin kysellä muilta onko kokeumuksia kansipahvin kärähtämisestä, oireileeko näin? Ja jos on turbo kilahtanut, voiko tämä olla syy märkään männänlakeen vain yhdessä sylinterissä?
Ja jos se turbo menee uusiksi, niin Mitsuhan sinne pitää laittaa. Samaan syssyyn kysyttäköön, onko Neobrothersin kohtalaisen edullinen TD04 varmasti aito Mitsu eikä mikään kiinalainen Gitsu?
PCS:ltä saa kai sen muutossarjan, jolla tuon saa pultattua LPT-kolkkiin.
Tänään sitten pihalla taas kylmäkäynnistäessä huomasin että melko sankan pilven päästi, ja savu oli siniharmaata. Peräkärryn kanssa tuli käytyä kaatiksella ja sen jälkeen huomasin kovemman kiihdytyksen jälkeen, että perään jäi paksuhko savupilvi. Uusin kiihdytyksen ja huomasin, että paksuinta savua tulee kun kaasun hellittää.
Kotiin päästyä totesin että auto savuttaa vaaleaa savua tyhjäkäynnilläkin. Ei vikakoodeja, tehot tuntui olevan suhteellisen ok tallella, ei erikoisia ääniä, lämmöt pysyi normaalilla tasoilla SID infosta katsoessa. Muutenkaan SID infosta en löytänyt mitään erikoista, amul hieman pakkasella jne. Avasin öljytulpan, ja sen sisäpuolella oli hyvin ohut vaalea kerros. Öljy näytti terveeltä, taso oli jonkin verran laskenut viime tarkistuksen jälkeen, mutta ei sieltä mitään puolta litraa ollut hävinnyt. Jäähdytysneste näytti puhtaalta, eikä paisarissa kuplinut koneen käydessä.
Foorumin haun perusteella luin porsimuskertomuksia ja vakuutuin siitä, että seuraavaksi avataan turbo ja katsotaan välykset. Menin talliin ja otin vielä tulpat irti, kaikki tulpat näyttivät normaaleilta. Mutta samalla tuli kurkattua sylintereihin, ja totesin että kolmossylinterin mäntä oli märkä, muiden ollessa kuivia.
Jotenkin tuli mieleen vuosientakainen Nissan, joka päästeli vaaleita savupilviä kansipahvin mentyä. Ennen kuin alan purkamaan vianetsintää varten ajattelin kysellä muilta onko kokeumuksia kansipahvin kärähtämisestä, oireileeko näin? Ja jos on turbo kilahtanut, voiko tämä olla syy märkään männänlakeen vain yhdessä sylinterissä?
Ja jos se turbo menee uusiksi, niin Mitsuhan sinne pitää laittaa. Samaan syssyyn kysyttäköön, onko Neobrothersin kohtalaisen edullinen TD04 varmasti aito Mitsu eikä mikään kiinalainen Gitsu?
PCS:ltä saa kai sen muutossarjan, jolla tuon saa pultattua LPT-kolkkiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Jahas, vastaan heti itse itselleni, että tuo linkin TD04 ei liene aito. Neobrothersilta löytyy nimittäin erikseen "genuine saab" -mallinen TD04, joka on pari sataa puntaa tyyriimpi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
mittaa ihan ensimmäisenä puristukset koneesta ennen kuin purat mitään.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Myös imuputken ja dp:n irroittaminen ja turbon siipien heiluttelu suositeltavaa. Jos väljää löytyy niin ahdinta vaihtoon.
Ng900
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Joskus meni b202 turbo tonnarista kansipahvin kolmospytyn liekkirengas ja oireet täysin samanlaiset, tehot tallessa öljyt ok mutta tulpan reiästä totuus selvisi..
Myös paisariin rupesi kertymään öljypisaroita kun en halunnut uskoa että kuumalla kesäkelillä ei auton kuulu puskea valkoista savua tuutin täydeltä
Kuulemma ei juuri koskaan mene vedet öljyn sekaan, vaan öljynpaine voittaa nesteen ja paisarista voi hajun perusteella päätellä jo ilman tulppienkin irroitusta tuon pahvin porsimisen.
Myös paisariin rupesi kertymään öljypisaroita kun en halunnut uskoa että kuumalla kesäkelillä ei auton kuulu puskea valkoista savua tuutin täydeltä
Kuulemma ei juuri koskaan mene vedet öljyn sekaan, vaan öljynpaine voittaa nesteen ja paisarista voi hajun perusteella päätellä jo ilman tulppienkin irroitusta tuon pahvin porsimisen.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Sen verran on ehditty tekemään, että jälkikiristin kannenpultit. Jokainen pultti oli tiukassa kiinni, eikä jälkikiristys auttanut oireisiin.
Turbolta olen irrottanu kobran ja DP:n,ja päittäisvälystä löytyy akselista 1-2 mm, sen sijaan säteittäisvälystä pakpuolelta koitettuna arviolta vajaa sentti, joka lienee merkki ahtimen eliniän päättymisestä. DP ja turbon pakopuoli öljyisiä, impuolella jonkin verran harmaata kosteutta, vähän sen oloista kuin öljy ja vesi sekoittuu.
Diagnoosi alkaa siis vahvistua turboon.
Kannen kiristyksen ja turbon avaamisen välillä siirsin autoa hieman, savutus ooi mahtavaa ihan tyhjäkäynnilläkin, ja tämän jälkeen tarkistin tulpanreijistä männänlaet. Edelleen kolmospyty mäntä märkä, mutta nyt oli muissakin vähän kostean näköinen pinta. Tulpat kuivat ja normaalit.
Parhaimmassa tapauksessa tässä on kyseessä jälleen kerran tuplaporsimus, eli sekä kansipahvi että turbo... Keväällä arvuuteltiin onko vikaa oikeassa vetonivelessä vai oikeassa pyöränlaakerissa, ja lopputulos oli että molemmissa
Turbolta olen irrottanu kobran ja DP:n,ja päittäisvälystä löytyy akselista 1-2 mm, sen sijaan säteittäisvälystä pakpuolelta koitettuna arviolta vajaa sentti, joka lienee merkki ahtimen eliniän päättymisestä. DP ja turbon pakopuoli öljyisiä, impuolella jonkin verran harmaata kosteutta, vähän sen oloista kuin öljy ja vesi sekoittuu.
Diagnoosi alkaa siis vahvistua turboon.
Kannen kiristyksen ja turbon avaamisen välillä siirsin autoa hieman, savutus ooi mahtavaa ihan tyhjäkäynnilläkin, ja tämän jälkeen tarkistin tulpanreijistä männänlaet. Edelleen kolmospyty mäntä märkä, mutta nyt oli muissakin vähän kostean näköinen pinta. Tulpat kuivat ja normaalit.
Parhaimmassa tapauksessa tässä on kyseessä jälleen kerran tuplaporsimus, eli sekä kansipahvi että turbo... Keväällä arvuuteltiin onko vikaa oikeassa vetonivelessä vai oikeassa pyöränlaakerissa, ja lopputulos oli että molemmissa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Homma varmistui. Turbo on irti, ja säteittäisvälystä on niin paljon mitä pakopuolen siipipyörä pesässään sallii. Turbolta coolerille menvässä putkessa öljyä. Mitsu hankintaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Joo kyllä se ahdin kuulostaa kypsältä..
Oliko ne nesteet millaset?
Oliko ne nesteet millaset?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Jäähdytysnesteet? Näytti kohtuu normaalilta. Ei siellä ainakaan öljyä tuntunut seassa olevan kovin paljoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Äkkiähän se vetää kaikki sekasi kun ahdin porsii. Siinä samallahan ne menee väkisinkin kun ahtimen ottaa pois Mitsua tupaan
E: Lähtee nesteet veks kun ottaa ahtimen pois siis
E: Lähtee nesteet veks kun ottaa ahtimen pois siis
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Joo jäähynesteet ja öljyt menee samalla uusiksi joka tapauksessa. Näytti turboa ja putkia tutkiessa siltä, että purskutteli kai lähinnä öljyä kuitenkin putkiin. Ainakaan suurta määrää jäähdytysnestettä ei putkista löytynyt.
Mitsukin on jo tilattu, kiitos Vesa67:lle. Ensi viikolla pääsee asentamaan. Onneksi on vielä tuo kesäkupla ajossa, niin pääsee liikkeelle vaikka makaa tallissa nokkapelti auki.
Mitsukin on jo tilattu, kiitos Vesa67:lle. Ensi viikolla pääsee asentamaan. Onneksi on vielä tuo kesäkupla ajossa, niin pääsee liikkeelle vaikka makaa tallissa nokkapelti auki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Tässä turboa odotellessa olen opiskellut vähän Mitsun naittamista autoon. Sellainen kysymys on herännyt, eikä täydellistä vastausta ole löytynyt, että mahtaako auto toimia nykyisellä softalla? Nykyinen on Napen Stage 1 biopower automaattivaihteiselle, ja rautapuoli on autossa tähän asti ollut vakio. Nyt siis turbo vaihtuu Mitsuun, muuten rauta pysyy vakiona, eli onko syytä päivittää softa välittömästi?
Vakio 150 hv ECU löytyy toki hyllystä varajärjestelmäksi, mutta tankki on täynnä viinaa, joten sitä ei voi heti laittaa paikoilleen.
Vakio 150 hv ECU löytyy toki hyllystä varajärjestelmäksi, mutta tankki on täynnä viinaa, joten sitä ei voi heti laittaa paikoilleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Mitään syytä miksi tuollainen mitsu ei toimisi tuolla softalla en keksi, se ei kuitenkaan niin paljoa eroa käytöksen puolesta Garretin tekeleestä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Toimii se softa, lähinnä uudella softalla sais vähän enemmän potkua yläpäähän.
Kalle
Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?
Enemmän tehoa ja parempi herääminen jos softa tehty Mitsulle, mutta ajaa voi GT17 softallakin toki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com