Tänään sitten pihalla taas kylmäkäynnistäessä huomasin että melko sankan pilven päästi, ja savu oli siniharmaata. Peräkärryn kanssa tuli käytyä kaatiksella ja sen jälkeen huomasin kovemman kiihdytyksen jälkeen, että perään jäi paksuhko savupilvi. Uusin kiihdytyksen ja huomasin, että paksuinta savua tulee kun kaasun hellittää.
Kotiin päästyä totesin että auto savuttaa vaaleaa savua tyhjäkäynnilläkin. Ei vikakoodeja, tehot tuntui olevan suhteellisen ok tallella, ei erikoisia ääniä, lämmöt pysyi normaalilla tasoilla SID infosta katsoessa. Muutenkaan SID infosta en löytänyt mitään erikoista, amul hieman pakkasella jne. Avasin öljytulpan, ja sen sisäpuolella oli hyvin ohut vaalea kerros. Öljy näytti terveeltä, taso oli jonkin verran laskenut viime tarkistuksen jälkeen, mutta ei sieltä mitään puolta litraa ollut hävinnyt. Jäähdytysneste näytti puhtaalta, eikä paisarissa kuplinut koneen käydessä.
Foorumin haun perusteella luin porsimuskertomuksia ja vakuutuin siitä, että seuraavaksi avataan turbo ja katsotaan välykset. Menin talliin ja otin vielä tulpat irti, kaikki tulpat näyttivät normaaleilta. Mutta samalla tuli kurkattua sylintereihin, ja totesin että kolmossylinterin mäntä oli märkä, muiden ollessa kuivia.
Jotenkin tuli mieleen vuosientakainen Nissan, joka päästeli vaaleita savupilviä kansipahvin mentyä. Ennen kuin alan purkamaan vianetsintää varten ajattelin kysellä muilta onko kokeumuksia kansipahvin kärähtämisestä, oireileeko näin? Ja jos on turbo kilahtanut, voiko tämä olla syy märkään männänlakeen vain yhdessä sylinterissä?
Ja jos se turbo menee uusiksi, niin Mitsuhan sinne pitää laittaa. Samaan syssyyn kysyttäköön, onko Neobrothersin kohtalaisen edullinen TD04 varmasti aito Mitsu eikä mikään kiinalainen Gitsu?

PCS:ltä saa kai sen muutossarjan, jolla tuon saa pultattua LPT-kolkkiin.