Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Moi!
Lueskelin samanlaisten ongelmien viestiketjuja, mutten osannut plussailla tarinoita ja vika-analyysejä toisiinsa.
Taustaa ongelmasta: Joulukuun loppupuolella huomasin vuoden -98 Saab 9-3 2.0t:ssa moottorista pientä erikoista ääntä, jonkinlaista kahinaa korkeilla kieroksilla, noin 5t kieroksilla. Autoon vaihdettiin viikkoa aiemmin DI-kasetti, ja kuvittelin että tämä ei välttämättä ole mikään erikoinen ääni. Nyt pari kuukautta myöhemmin, ääni on koventunut ja kuuluu hieman ennen neljän tonnin kieroksia. Käytin huoltamolla, vikakoodeja ei tullut, ja epäilivät kiertokangen laakeria. Tänään pari 3viikkoa myöhemmin vaihdettiin öljyt autoon, ja käynnistyksen yhteydessä öljyvalo syttyi palamaan hieman pätkien ja vilkkuen, äänimerkin antaen. Autolla ajaessa valo kuitenkin sammui, paikallaan taas loistaa himmeänä. korkeammilla kieroksilla kahina ääni moottorissa kuuluu yhä, ehkä jopa niin kutsuttuna rallatuksena, mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan.
Tässä iskee pienoinen pakokauhu. Mikä saabissani oikein on?
-Öljypumppu
-Jokin laakeri
-Öljynpaineen anturi temppuilee
-imusihti (?)
Nämä sain selville hakua käyttämällä.
Voinko ajaa työmatkaa? Mitä voin itse asialle tehdä? Miten iso remontti on mahdollisesti edessä. Ongelmahan saattaa olla tietysti netin välityksellä mahdotonta diagnosoida. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Lueskelin samanlaisten ongelmien viestiketjuja, mutten osannut plussailla tarinoita ja vika-analyysejä toisiinsa.
Taustaa ongelmasta: Joulukuun loppupuolella huomasin vuoden -98 Saab 9-3 2.0t:ssa moottorista pientä erikoista ääntä, jonkinlaista kahinaa korkeilla kieroksilla, noin 5t kieroksilla. Autoon vaihdettiin viikkoa aiemmin DI-kasetti, ja kuvittelin että tämä ei välttämättä ole mikään erikoinen ääni. Nyt pari kuukautta myöhemmin, ääni on koventunut ja kuuluu hieman ennen neljän tonnin kieroksia. Käytin huoltamolla, vikakoodeja ei tullut, ja epäilivät kiertokangen laakeria. Tänään pari 3viikkoa myöhemmin vaihdettiin öljyt autoon, ja käynnistyksen yhteydessä öljyvalo syttyi palamaan hieman pätkien ja vilkkuen, äänimerkin antaen. Autolla ajaessa valo kuitenkin sammui, paikallaan taas loistaa himmeänä. korkeammilla kieroksilla kahina ääni moottorissa kuuluu yhä, ehkä jopa niin kutsuttuna rallatuksena, mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan.
Tässä iskee pienoinen pakokauhu. Mikä saabissani oikein on?
-Öljypumppu
-Jokin laakeri
-Öljynpaineen anturi temppuilee
-imusihti (?)
Nämä sain selville hakua käyttämällä.
Voinko ajaa työmatkaa? Mitä voin itse asialle tehdä? Miten iso remontti on mahdollisesti edessä. Ongelmahan saattaa olla tietysti netin välityksellä mahdotonta diagnosoida. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Ensinnä katsoisin tuon tämän kevään "trendin", eli hihnapyörän torxit. Auetessaan ottavat öljypumpun kanteen kiinni.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=120
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Jos öljynpaine valo palaa, edes himmeänä, en ajaisi ollenkaan. Voitelu ei toimi ja matka voi keskeytyä kalliisti.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Paikkakunta ?
Paljon ajettu ?, jakopää voi olla niin kulunut että tasapainoketju syö öljypumpun alumiinia (=kahina) ja kun pumppu alkaa vuotamaan väärästä kohtaa, öljynpaine laskee (=varoitusvalo)
Ei tuolla kyllä parane ajella kun öpainevalo vilkahtelee.
Paljon ajettu ?, jakopää voi olla niin kulunut että tasapainoketju syö öljypumpun alumiinia (=kahina) ja kun pumppu alkaa vuotamaan väärästä kohtaa, öljynpaine laskee (=varoitusvalo)
Ei tuolla kyllä parane ajella kun öpainevalo vilkahtelee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Kiitos vastauksista.
Jyväskylässä asun, ja autolla on ajettu 222578km. Tänään kävin Pro-carservicellä kyselemässä asiasta ja tuomio oli tälläinen; Öljynpaine ei pääse nousemaan, koska kiertokangen laakeri falskaa reilusti. Operaationa olisi öljynpohjan avaus joka tapauksessa, pelkkä avaus kustantaisi n.200-300e. Epäili, että auton moottori on joka tapauksessa entinen, jos öljypainevalo on päässyt jossain vaiheessa välkähtämään 5sek kauemmin. Kysyin myös Vesan mainitsemaa tasapainoketju aiheuttamaa ongelmaa, eikä korjaamolla tätä tyrmätty.
Tänään käynnistin auton ilman mitään ongelmia, valo ei palanut missään vaiheessa. Pienen harkinnan jälkeen, päätin lähteä käymään juuri tuolla Pro-carservicellä. Kone kerkesi lämmetä ihan normaaleihin lämpöihin, eikä öljyvalo syttynyt ajon aikan missään vaiheessa palamaan. Käynnistin vielä 2 kertaa ylimääräistä, nähdäkseni syttyisikö valo palamaan... ei syttynyt.
Eli öljynpohja pitäisi saada auki, että näkisi onko koneessa vaurioita. Pelottaa, että auto oikeasti on jo moottoriltaan entinen. Pitää jättää auto seisomaan tuohon pihaan hetkeksi.
Kuitenkin itse pohdin asiaa; Jos koneessa olisi laakeri vika, minkä takia tämä kuuluisi pelkästään korkeilla kierroksilla? Auton käydessä moottoriääni on täysin normaali, eikä n.3-4t kieroksilla kuulu "ääniä".
Jyväskylässä asun, ja autolla on ajettu 222578km. Tänään kävin Pro-carservicellä kyselemässä asiasta ja tuomio oli tälläinen; Öljynpaine ei pääse nousemaan, koska kiertokangen laakeri falskaa reilusti. Operaationa olisi öljynpohjan avaus joka tapauksessa, pelkkä avaus kustantaisi n.200-300e. Epäili, että auton moottori on joka tapauksessa entinen, jos öljypainevalo on päässyt jossain vaiheessa välkähtämään 5sek kauemmin. Kysyin myös Vesan mainitsemaa tasapainoketju aiheuttamaa ongelmaa, eikä korjaamolla tätä tyrmätty.
Tänään käynnistin auton ilman mitään ongelmia, valo ei palanut missään vaiheessa. Pienen harkinnan jälkeen, päätin lähteä käymään juuri tuolla Pro-carservicellä. Kone kerkesi lämmetä ihan normaaleihin lämpöihin, eikä öljyvalo syttynyt ajon aikan missään vaiheessa palamaan. Käynnistin vielä 2 kertaa ylimääräistä, nähdäkseni syttyisikö valo palamaan... ei syttynyt.
Eli öljynpohja pitäisi saada auki, että näkisi onko koneessa vaurioita. Pelottaa, että auto oikeasti on jo moottoriltaan entinen. Pitää jättää auto seisomaan tuohon pihaan hetkeksi.
Kuitenkin itse pohdin asiaa; Jos koneessa olisi laakeri vika, minkä takia tämä kuuluisi pelkästään korkeilla kierroksilla? Auton käydessä moottoriääni on täysin normaali, eikä n.3-4t kieroksilla kuulu "ääniä".
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Veikkaan samaa kuin Vesa eli jakopään suunnilta kahisee.Kuitenkin itse pohdin asiaa; Jos koneessa olisi laakeri vika, minkä takia tämä kuuluisi pelkästään korkeilla kierroksilla? Auton käydessä moottoriääni on täysin normaali, eikä n.3-4t kieroksilla kuulu "ääniä".
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Miten on helpoin reitti päästä tarkistelemaan jakopäätä? Onnistuuko munlaiselta ukolta, työkalut on hyvinkin tuttuja, mutta autojen tekniikan tietämys rajallista.
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Yläkautta venakopan poistamalla ei oikein näe tuota tp-ketjun kuluttamaa.
Jakoketjun kiristimen tilan katsominen voi antaa vihjeen jos jakopää olisi niinkin loppuun kulunut noilla kilometreilla.
Alakautta öpohjan poistamalla tulee sitten sitä alumiinihilettä näkyviin jos ketju on hinkannut ja samalla voi niitä kampuran laakereita tarkastella. Kyllä tuohon operaatiooon muutama tunti menee että ei se ihan kahvirahalla suju.
Jakopään kopan notkeasormiset poistaa konehuoneessa jotta näkee jakopään koko tilanteen mutta itse suosin kone/vaihteistopaketin pudotusta kun se on vaan niin paljon mukavempaa tehdä asioita kun on tilaa ympärillä.
Jakoketjun kiristimen tilan katsominen voi antaa vihjeen jos jakopää olisi niinkin loppuun kulunut noilla kilometreilla.
Alakautta öpohjan poistamalla tulee sitten sitä alumiinihilettä näkyviin jos ketju on hinkannut ja samalla voi niitä kampuran laakereita tarkastella. Kyllä tuohon operaatiooon muutama tunti menee että ei se ihan kahvirahalla suju.
Jakopään kopan notkeasormiset poistaa konehuoneessa jotta näkee jakopään koko tilanteen mutta itse suosin kone/vaihteistopaketin pudotusta kun se on vaan niin paljon mukavempaa tehdä asioita kun on tilaa ympärillä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Selvä homma, kiitoksia. Täytyy kysellä muutamilta tutuilta haluaisivatko tehdä homman. Jos eivät niin kaiketi käännyn Pro-carservicen puoleen. Täytyy palata asiaa jos saan diagnoosia kokoon jossain vaiheessa, tai jos päähän pälkähtää jotain kysyttävää.
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Ainiin, täytyy mainita, että öljyvalohan ei ole enään vilkkunut! Jos jollakulla on aavistus miksi, niin kertokoon mieluusti, itseäni ihmetyttää. Eli perjaatteessa nyt on vain selätettävänä tuo ääni 4t kieroksen jälkeen.
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Imusihti, alkaa ölppä kiertämään vasta korkeilla kiekoilla kunnolla.
kk- laakeri/t, ääni häviää muuhun meluun.
kk- laakeri/t, ääni häviää muuhun meluun.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
just kaverin tonnarissa(b234) menossa sama homma,häviää öljynpaineet kuumana,ja kuuluu
kannesta ääntä...tähän asti tehtyä:
uudet öljypumpun rattaat,öljynpaine venttiili,öljypohja+sihti+o-renkaat uusittu,
jakopään pääty irotettu,(iso homma,laturi irti,ohjaustehostin irti,vesipumppu irti,on ruuvia prkl..... ja hankalissa paikoissa,päädyssä ei vaurioita,seuraavaksi katsottava kampilaakerit+kiertokangen laakeri......
sit kysymys onnistuuko uusien laakerien vaihto jotenkin kone paikallaan????
kannesta ääntä...tähän asti tehtyä:
uudet öljypumpun rattaat,öljynpaine venttiili,öljypohja+sihti+o-renkaat uusittu,
jakopään pääty irotettu,(iso homma,laturi irti,ohjaustehostin irti,vesipumppu irti,on ruuvia prkl..... ja hankalissa paikoissa,päädyssä ei vaurioita,seuraavaksi katsottava kampilaakerit+kiertokangen laakeri......
sit kysymys onnistuuko uusien laakerien vaihto jotenkin kone paikallaan????
saab 9000 2.3t automaatti -91
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Aika jännältä kuulostaa tuo vika. Kun ei itelle tulis muuta mieleen ku et öljypumppu sökö. Kumma ilmiö, luulisi jos joku tukos on että se nimenomaan kylmillä öljyillä palaisi valo eikä päinvastoin.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Öljyvalon vilkkuminen ja rahina, liittyvätkö toisiinsa
Ei kai kone kuullosta kuitenkaan tällaiselta?: http://s79.photobucket.com/user/rliutu/ ... sort=6&o=5
Tuossa koneessa kaikki laakerit skraiduilla, jotkut liuskat myös vähän pyörähtäneet, sylinterit myös pystynaarmuilla ym. Öljynpainevalo tuikki lämpöisellä koneella tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä kone kuullosti suht koht normaalilta, mutta kierroksilla tuli mieleen ihan ruohonleikkurin Brigg&Stratton.
Tuossa koneessa kaikki laakerit skraiduilla, jotkut liuskat myös vähän pyörähtäneet, sylinterit myös pystynaarmuilla ym. Öljynpainevalo tuikki lämpöisellä koneella tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä kone kuullosti suht koht normaalilta, mutta kierroksilla tuli mieleen ihan ruohonleikkurin Brigg&Stratton.