Joustinjalan irroitus ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

Saab 9-3 1998
--------------

Moro

Tarkoitus on siis vaihtaa iskunvaimentimet.
Alapallonivelen kohdalta on vielä pultti jumissa, vaikka toki mutteri siitä jalan juurestä lähti hienosti irti kun löin hellästi akseliin pari kertaa.

Olen nyt hyppinyt rautakangen päällä ja hakannut lekalla siihen joustinjalan juureen, pultin molemmin puolin. Ja suihkinut w40 tasaisin välein. Palloniveltä en haluaisi rikkoa, mutta vaihtoehtona on hakea biltemasta erotin ja kokeilla onnea silllä.

Ei irtoa, ei millään. Seuraavaksi uhraan vuohen tai no ainakin jonkun pienen jyrsijän.

Niksejä tarvitaan joustinjalan irroittamiseen ja pian!
Kiitos.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Saat paremmin vastauksia, kun siirrät kysymyksesi NG900/OG9-3-puolelle. Täällä käsitellään syksyllä 2002 ilmestynyttä NG9-3-autoa, jonka etutolpat ovat rakenteeltaan erilaiset.
Saabiton Saabisti
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Ulosvetäjä, joka sopii siihen väliin helpottaa hommaa kummasti. Lisätilaa saa hieman jos avaa vetarin pään mutterin ja painaa vetaria sen verran sisäänpäin, että ABS-hammaskehä osuu pultin kohdalle.

Murtohaarukalla myös lähtee helposti, mutta se rikkoo yleensä kumin. Uusia kumeja tosin saa irrallisena vaikka Motonetista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

Kiitos, näillä mennään.
Hommaan vielä lisäksi jonkun pienen propaani sytkärin, jolla voi lämmitellä pulttia totiseen toimintaan.
:lol:
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

Hyvin irtosi pallonivelen pultti haarukka avaajalla. Kumi meni rikki ja ostin uuden.
Nyt on itse vaimennin vaihdettu ja sitten on laitettu ylhäältä kolmella mutterilla jo kiinni..

Miten saan koko höskän takaisin paikoilleen? Lipsuu tunkista pois kun koitan nostaa ylös, koska uusi vaimennin vedättää autosta poispäin.

Ideoita? ja minkä nakkaan ensin paikoilleen?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse laitoin ensin ylhäältä kiinni sen verran, että pysyy paikoiltaan, sen jälkeen alapallonivel. Jousipuristimet oli paikoillaan tuolloin niin pysyy tolppa lyhyempänä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tätä keskustelua käydään edelleen väärällä osastolla (NG9-3:ssa ei tarvitse palloniveliä irroitella ko. hommassa).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

Kyllä.

Moderaattori, voitko nakata tämän keskustelun oikeaan osastoon? Kiitos.
Viimeksi muokannut tturku, To Touko 16, 2013 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty oikealle alueelle...
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

Tämä on varmasti helppo homma,mutta ei mene alapallonivelen pultti paikoilleen ei. Kulma on liian iso.
Väännän, käännän, tunkkaan, potkin ja noidun. Apukaveria ei ole saatavilla ja tupakkia palaa. Olutta ei ole myöskään. Tekniikkani on varmasti väärä joten jeesiä yhä kaipaan.

Onko muita niksejä tai uusia kirosanoja? :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Jousipuristimet paikoillaan ja jousta puristettu tarpeeksi kasaan? Ilman tuskin menee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja TTH »

Pitkä kanki ja kaveri avuksi painamaan tukivartta alaspäin, sormilla ohjaa tuon pultinpään reikään.. Jos ei suoraan humpsahda reiästä sisään mutta jää nalkkiin reiälle niin kova potkaisu suoraan napaan, yleensä sitten humpsahtaa suoraan sisään..
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko nostettuna koko keula ylös vai yksi nurkka vain?
ironman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 10:36

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja ironman »

jus kirjoitti:Onko nostettuna koko keula ylös vai yksi nurkka vain?
Yksi nurkka vain.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Joustinjalan irroitus ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Etuvakaaja panee aika lujaa hanttiin sitten
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin