Nokka-akselien irroitus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja pesu »

Täytyis suorittaa venttiilien paininkuppien löpöhuuhtelu, jos vaikka saisi nakutuksen pois.
Moottori (2.0L T5) nakuttaa eniten noin 2000 r/min kohdalla, eikä ole vaikutusta onko kylmä vai lämmin kone.
Onko nokat vaikea irroittaa, mitenkäs käytännössä homma hoituu?
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ketjun kiristin pois, nippusiteellä jakoketju kiinni rattaisiin jotta ei jako hyppää ja sit vaan nokka-akseleita irroittamaan. Se ketjupyörää nokka-akselissa pitävä ruuvi osaa olla tosi tiukassa. Olen joutunut laittamaan hylsysarjan jatkovarren ketjupyörän reiän läpi ja nojaamaan sylinterikantta vasten stoppariksi, kun avaa ruuvia... On paljon mahdollista että ääni tulee jakoketjusta tai tasapainoakseleiden ketjusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja pesu »

Moottorilla ajettu 204tkm. Missä kilometreissä nuo ketjut rupeaa olemaan vaihtokunnossa (jakoketju tai tasapainoakseleiden ketju). Kone vielä vakio.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5:n jakoketju oli 250tkm kohdalla niin venynyt, että ketjunkiristin oli enää yhden pykälän päässä maksimimitasta. Tasapainoakseliketjut voi mennä jo aiemminkin. Lähinnä niissä menee rattaat, ei niinkään ketju. Näin olen kuullut kerrottavan. Omaan kolkkiin on tarkoitus tehdä jakopää ja tp-akseliketjuremppa. Kilometrit 154tkm. Rällättää siihen malliin, että ihan hävettää. Automaattivaihteisissa käsittääkseni menee nopeemmin kuin manuaalivaihteisissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja amu »

187tkm mittarissa ja venymä 18 mm. 15 mm on kuulemma suositus vaihdolle.
Jakopää menee heinäkuussa täydelliseen remonttiin.
9-3 5d SE AT '01 RE85
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja pesu »

Täytyypi tarkastella jakopäätä nostimien pesun yhteydessä. Kiitos vinkeistä.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja pesu »

Nokka-akselit olivat irti ja painimet saivat löpökylvyn. Ketjunkiristimen ulkonemamitta oli
17mm. Huomenna öljyt koneeseen ja toivotaan että nakutus hävisi.
Korjaamo arvaili nakutuksen syyksi mahdollisesti kiertokangen laakeria mutta toivottavasti olivat väärässä. Öljyt ainakin olivat puhtaat, kun laskin ulos.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Onkohan joku joskus vaihtanut mun satkun nokkaketjun, 223tkm about ajettu ja kuin uusi, tasapaino sellaiset ovat häipyneet edellisten omistajien toimesta. Paha alkaa enään kyselemään edes mielenkiinnosta, kohta 9v ollut itsellä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
pesu
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 20:23
Paikkakunta: Pori

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja pesu »

Otin nokka-akseiden lisäksi myös öljypohjan auki. Astiaan valutetut öljyt olivat puhtaat mutta öljypohjassa tulikin sitten kultahippuja vastaan. Ainakin kolmosen kiertokangen laakerissa selvä väljyys. Taitaa tämä aiheuttaa tuon nakutusäänen.
Kuinka helposti kampura ottaa nokkiinsa vai selviääkö yleensä liuskojen vaihdolla?
Kiertokangen kiinnitysmuttereihin käy varmaan 14mm kruunuhylsy,runkolaakerien
pultit vaativat torx hylsyn?
Onkos antaa momentteja edellä mainittuihin.
Saab 9-3 2,0T Aero 3d vm.01
Saab NG900 2,0T Talladega vm.-97
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nokka-akselien irroitus

Viesti Kirjoittaja Hook »

20nm+70 astetta. (jos kiertokanget mutterilla, jotka ne on tuosta 14mm tiheästä kannasta päätellen).
Runkopukit samat 20nm+70 astetta. E16.

Aika useasti on myös kampura muuttanut muotoaan kuten myös kiertokangen laakeripesäkin. - ainakin jos on mustunut, eli käynyt niin kuumana, että öljyt on palaneet, niin uusilla laakereilla ei pitkälle pötkitä.

Laita kuvia esille, niin voi vähän ennustaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin