2.0 9-3t nakukuksista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Konerempan jälkeen, kun vihdoin sain viinaohjelman ja Sid-infon, niin olen ihmetellyt nakutuksia. Niitä on tullut etenkin lämpimällä kelillä aika lailla. Vedon jälkeen seuraavalla polkaisulla ja kaasu päästettäessä kiihdytyksen jälkeen on melkein aika tullut naku tai kaks. Kuten myös isoilla kierroksilla pienellä vaihteella.
Viime lauantaina Espoon automuseon Saab-tapahtumassa Suuret Gurut kehottivat immun uusimaan. Tänään se saapui ja on nyt kiinni testilenkki ajettuna. Olisi pitänyt ensimmäisenä osana varmaan vaihtaa auton oston jälkeen. Kiihdytyksissä ja isolla vaihteellä vedätyksessä ei enää auto nyi eikä nakumittariin tullut kuin pari vaivaista nakua, vaikka oikein yritti saada niitäaikaan. Nekin ihan ekoilla vedoilla uudella mittarilla.
Hyvää Juhannusta kaikille ja turvallisia ohituksia...
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
aripaju
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 09:20

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja aripaju »

Millaisestahan nakutuksesta tässä on kyse. Omassa 9-3T hydrauliset nostimet pitävät nakuttavaa ääntä, ilmeisesti likaantumisen seurauksena.
Mikä on "immu" joka pitää vaihtaa ensimäisenä ? Törmään tähän osaan (??) ensimäistä kertaa.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Ilmamassamittari
NG9-3 Aero MY05
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja amu »

Kyse tässä tapauksessa siis moottorin nakuttamisesta, eli polttoaine-ilma seoksen ennenaikaisesta syttymisestä palotilassa, ilman tulpan antamaa kipinää.

immu = ilmamassamittari. Joka mittaa siis moottorille tulevan ilman määrän.
9-3 5d SE AT '01 RE85
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Hellettä pukkaa 32 celsiusta ja nakutuksia myös taas. Viileämmällä aivan yksittäisiä. Pitäisikö imuilmaa saada viileämpänä? Ilmeisesti isomman coolerin paikka tai ainakin kaataa nykyisestä öljyt poia :mrgreen: .

Tänään 25 lämpöä ja motarilla riittävää nopeutta vedätellen kotiin 50 kilsaa.

Tulos 0 nakua. Outo kulkine tuo...
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Ahveniston 21.9 ratapäivillä rataa kiertäen tuli yhteensä pari nakua, vaikka kymmenen kierrosta tehokasta ajoa harrastettu. Sen jälkeen, kun pääsi kotiin Lohjalle asti, niin alkoi taas pukkaamaan niitä normiajossa x yksikköä/kunnon kiihdytys/uudelleen kiihdytys moottorijarrutuksen jälkeen.
Ahvenistolla eräs klubilainen kertoi kampiakselin asentoanturin vaihdon vaikuttaneen nakutuksiin. Onko kellään vastaavaa ilmennyt?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis satunnaiset nakutukset kuuluu asiaan. Vanhanajan autoilla nakutusta sai aikaan helpoimmillaan niin että neljänkympin vauhdissa isoimmalla vaihteella laittoi kaasun pohjaan, niin voi hitto sitä kilkutusta. Selvimmillään nakutus kuuluu heikosti äänieristetystä moottoritilasta koppiin asti sellaisina kilahduksina, kuin joku napsuttaisi pienellä vasaralla alasinta vasten. Tuossa entisessä 99 turbossa varsinkin siihen sai tottua. Matalaoktaanisella bensalla ajaessa kone nakutti lämpimällä säällä niin että kuuli kolme - neljä rilahdusta sekunnissa ennenkuin nakutustunnistus ehti puuttua peliin (siinä oli jälkiasenteisena se kuuluisa APC-järjestelmä joka on ensimmäinen Saabin nakutustunnistuksista).

Näissä tietokoneohjatuissa trionic 7 -järjestelmissä on jo niin tarkka nakutuksen tunnistus, että sytytysennakkoa ja polttoaineensyöttöä säädetään sylinterikohtaisesti. Ahtopainetta ja lopulta kaasuläpän asentoa säädetään niin ettei kone nakuta. Oikean toiminnan edellytys on siis ehjät anturit, oikeat sytytystulpat ja oikea polttoaine. Jos siis vikakoodeja ei tule ja ilmamassamittaritoimii oikein eikä moottori muutenkaan käyttäydy oudosti, niin sid info kiinni ja baanalle kruisailemaan. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nakutuksista ei kannata kauheasti huolestua jos veto tuntuu raikkaalta (ei kovin paljoa nakutusmyöhäistystä) eikä ilmamassat tipahtele. Laskurin kertyvien nakututunnistusten lukumäärä pitää olla suuri per kiihdytys että se tarkottaisi huolestuttavaa tai haitallista tilannetta. Muutama naksaus ei haittaa vielä mitään eikä tee vahinkoa.
Imuilman lämpötila on hyvin merkittävä tekijä nakutuksen suhteen, helteillä ja lämmenneellä coolerilla niitä varmasti tulee enemmän aina.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Milläs nimellä toi nakutus onkaan open sidissä?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.0 9-3t nakukuksista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

knk1-4 kertoo sylinterikohtaiset nakut
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin