Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Pezqu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pezqu »

Airbagin valo hämää. Ostin kuukausi sitten Saabin (2.0i 98 OG9-3) enkä perkele huomannut liikkeessä ostaessani että jäähdytysnestesäiliön takana on pari sulaketta, eli joku on vedellyt vähän omia sähköjä :x Toinen menee startin (edit: startin tai laturin viereen, koneen vasemmassa kyljessä alhaalla kumminkin) viereen ja toinen katoaa konepellin alla olevan sulakerasian taakse teille tietämättömille. Kun otin sulakkeet pois niin mitään muutosta en missään havainnut (sulakkeet 5A & 10A).

Airbagin valo syttyy pariksi-kolmeksi sekunniksi kun käännän virrat päälle (en starttaa) ja pysyy saman kaksi-kolme sekuntia päällä moottorin käynnistymisen jälkeen. Onko airbag-valon toiminta normaalia vai onko joku käynyt ohittamaan koko airbag-systeemin jollain viivereleellä? Autossa on myös repsikan puolella turvatyyny edessä.

Toinen kysymys liittyen noihin omiin sähköviritelmiin: kun kytken radion päälle tai pois (eli avaimesta kääntämällä tai ihan radion virtanappia painamalla), peräkontista kuuluu pari sekuntia ääntä (polttoainepumppu mitä todennäköisemmin). Tämä ei nyt taida ainakaan olla normaalia? :?

Kiitos etukäteen vastauksista.
9-3 2.0i -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko autossa ollut jälkiasenteista puhelinsarjaa? Selittäisi pari ylimääräistä sulaketta.

Takapaksin ääntely voisi olla sähköantenni. Toimiiko se? Bensapumppu sijaitsee takapenkin alla, eli sen ääni ei pitäisi kuulua kontista.
Viimeksi muokannut AZP, Su Syys 14, 2014 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5671
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tturku »

Airbagin valot ja muut merkkivalot (ei välttämättä kaikki mutta useimmat) syttyvät koetaulussa virtojen päälle laiton jälkeen ja sammuvat hieman eritahdissa muutamien sekuntien jälkeen, tai käynnistyksen jälkeen. Ihan normaalia.

Otapa kuva siitä ylimääräisestä sulake poksista siellä konehuoneessa niin joku kertoo onko se ranetettu vai kuuluko se sinne.

Se takakontin surina kun laitat radion pois tai päälle tulee teleskooppi antennista. Katsopa huvikseen antennisi, onko se mallia piiska vai teleskooppi. Antennin kohdalla verhoilun alta löytyy se antennin moottori. Ne teleskoopit menee ajan kanssa täyteen moskaa ja jossain vaiheessa teleskoopin sisällä oleva hammashihna tai miksi sitä nyt voi kutsuakaan menee poikki. Noita teleskooppeja saa ihan motoneteistakin muutamalla kympillä jos se ei toimi kunnolla. Haulla löytyy lisää juttua.

Ja tervetuloa foorumille. Kannattaa laittaa myös oma paikkakunta omiin tietoihin niin saatat saada helpommin (jopa paikanpäällä) apua.

Edit. AZP ehtikin jo osittain vastaamaan...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pezqu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pezqu »

Aikaisemminkin olen yrittänyt kuunnella että mistä tuo ääni tulee mutta sieltä antennin juurestahan ääni kuuluu, eli elektroninen radiomasto kyseessä ja teleskooppi on täynnä moskaa, vähän kun kädellä avitti sitä kasaan niin kyllä se sieltä ehkä sentin ulos tuli laitettuani radion päälle.

SIDin vieressä on pieni puhelinteline (vaikea sanoa mikä siinä on ollut kiinni), mutta mitään piuhoja siitä ei lähde elleivät sitten ruuvit luo jotain kontaktia kojelaudan läpi (erittäin epätodennäköistä).

Omat sähköviritelmät on vedetty suoraan maxi-sulakerasian mutterista mihin tulee johto akulta, ja alkuperäiset sulakkeet (lattamalliset) oli vedetty sikaliimalla runkoon kiinni joten olen kyllä 99% varma että ne eivät siihen "kuulu". Koska poistamalla sulakkeet ei tapahtunut mitään muutosta, päätin oman mielenrauhani vuoksi vaihtaa putkimallin sulakkeet tilalle ettei vaan pääse virta mistään ohitse vuotamaan ja jos ne nyt jotain kriittistä hommaa hoitavat niin toivottavasti niistä ei tulevaisuudessa haittaakaan ole.

Airbagin valo tosiaan palaa aina samalla kirkkaudella niin ennen käynnistystä kuin myös käynnistyksen jälkeen, eikä himmene edes hetkeksi ennen sammumista kuten osa muista merkkivaloista. Toivottavasti katsastusmies ei ala hommaa sen enempää ihmettelemään.
9-3 2.0i -98
Sakkevaan
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 20:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Sakkevaan »

Auttakaa tietämätöntä..

Manuaalista vaihdelaatikkoa olen etsimässä Saab NG 900 2.0 autoon.
Onko pakko olla vastaavasta autosta vai käykö vaikka 2.3 koneella olevan laatikko tai 9-3 laatikko?
Pezqu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pezqu »

Kun og9-3 MCC "hajoaa" ilmansuuntaus eli todennäköisesti hajoaa tuo cabin air-flow control shaft, niin meneekö suuntaus automaattisesti tuulilasille? Näin on ainakin itselleni käynyt. Tarkoitus olisi huomenna kyseinen vessapaperinpidike vaihtaa ja askarruttaa vain mihin asentoon kannattaa suuntaussäädin laittaa.
9-3 2.0i -98
Pezqu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 20:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Pezqu »

Pezqu kirjoitti:Kun og9-3 MCC "hajoaa" ilmansuuntaus eli todennäköisesti hajoaa tuo cabin air-flow control shaft, niin meneekö suuntaus automaattisesti tuulilasille? Näin on ainakin itselleni käynyt. Tarkoitus olisi huomenna kyseinen vessapaperinpidike vaihtaa ja askarruttaa vain mihin asentoon kannattaa suuntaussäädin laittaa.
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Puhaltimen suuntaus on helppo katsoa, mutta ainakin omassa tapauksessani kojelaudan sisällä olevat ilmanohjaimet ovat niin jäykkänä, että vaikka ennen cabin air-flow control shaft asentamista kääntelin sopivalla metallinpalalla suuntaimia, ei tuo muovikappale pysynyt ehjänä jotta sillä olisi saanut suuntausta muutettua kuten kuuluu. No jätin puhalluksen tuulilasille eipähän katsastusmies voi asiasta valittaa.
9-3 2.0i -98
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

Cabbe on ruvennut päästelemään erikoisia ääniä, lähinnä n. 2000-3000 rpm osakaasulla ja kaasua höllätessä kuuluu sellainen matala "UOU", aivan kun lumimies olisi eksynyt auton alle. :lol: Voiko ahtoputki päästää paineita pihalle vai ottaako rengas tai pakoputki kiinni johonkin? Mitään toiminnallista haittaa en ole huomannut.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo väljä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

tetammi kirjoitti:Turbo väljä.
Kerrotko tarkemmin mikä tuon äänen aiheuttaa, kun sitä ei ole koko kesänä kuulunut? Autossa on Mitsu, jonka kunnosta ei ole tietoa, ei savuttele ja tehotkin on minusta tallella.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yleensä se rupee nimenomaan kaasua helpates äänteleen, siivet ottaa seinään kiinni.
Ahtaessa kova pyöriminen ilmeisesti keskittää akselin ku ei niin helposti äännä tai sit ne häviää muuhu meteliin.
Katti polttaa kyl öljyy niin ei välttämättä sauhuttelekaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Cona »

tetammi kirjoitti:Yleensä se rupee nimenomaan kaasua helpates äänteleen, siivet ottaa seinään kiinni.
Ahtaessa kova pyöriminen ilmeisesti keskittää akselin ku ei niin helposti äännä tai sit ne häviää muuhu meteliin.
Katti polttaa kyl öljyy niin ei välttämättä sauhuttelekaan.
No voi hemmetti. Minä kun luulin, että Mitsut kestää. :evil: Eihän tuolla sitten kannata varmaan ajella, jos ahdin on antautumassa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ehkä kannattaa kurkata ja kokeilla imupuolelt et onko väljää ennen ku pistää seisontaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Avokin kolkki alkanut nykimään kiihdytyksissä erityisesti 3000rpm:n jälkeen. Tulppien uusimisesta on hyvä lähteä liikenteeseen, mutta mitäs tulppia tuohon T7 mottiin suositellaan?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

NGK BCPR7ES-11
Eikä muun merkkisiä kuin NGK ikinä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin