Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Psychocowboy kirjoitti:
Aleksi kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:Jokos Aleksi vaihdoit holkin? Ite pitäis huomenna kokeilla, jos vaan saan hommattua jostain sopivan ulosvetäjän.
No eipä tässä oo paljoo työkiireiltä joutanut eikä oo sitä vitsin ulosvetäjää, jos sulla homma onnistuu ni varmaa tuut henkiseks tueks ku aletaan Hookin (toivottavasti :? ) kans remppaa...
Toki tulen :D . Jos ei meikäläisen remontti onnistu niin oppia hakemaan ja jos onnistuu niin olen ihan hiljaa vieressä ja hymisen :wink: :wink:
jos ja jos.. tottakai se onnistuu ja autat mua kaikin tavoin, asennuskaljan nauttiminen on toki sallittua jottei avustajan aika käy pitkäks :lol:
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Aleksi kirjoitti: jos ja jos.. tottakai se onnistuu ja autat mua kaikin tavoin, asennuskaljan nauttiminen on toki sallittua jottei avustajan aika käy pitkäks :lol:
No nyt kävi niin että holkki on edelleen paikoillaan :? . Joten oppilaaksi tullaan :wink: . Eli kokeiltiin (ei siis tehty kierteitä holkin sisään) ulosvetäjällä ja "liukuvasaralla" muttei inahtanutkaan. Kaikesta päätellen ulosvetäjän kuuluisi kuin iso hylsy joka ottaa tukea juuri holkin kehän ulkopuolelta, ei isompi malli kuten meillä jota oli hankala sijoittaa laatikon ulkokuoreen nojaamaan. Seuraavaksi vain PCS:n asiakkaaksi (pitkän jonon päähän). Mutta tulipa stefa ja laatikkoöljyt vaihdettua :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Onko holkkiremppaajille auennut uusia niksejä tai kikkoja projektin onnistumisen suhteen? Oma kulkuneuvo alkoi vatkaamaan 60-80 km/h välillä huolestuttavan paljon. Vkl pitäisi availla paikkoja ja ihmetellä..
93SC TTiD
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Sama vika täällä, veivaa vähän liikaa siinä satasen pinnassa. Ei ole vielä tullut mulle selville miten akuutti vaiva tuo holkkihomma on? Aika on pcs:lle varattuna kuukauden päähän ja toivottavasti sinne saakka pelittää :? Tosin on veivannut jo pitemmän aikaa joten toivottavasti kestää vielä hetken. :roll:
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tein M30x2 kierteen holkkiin, siihen sopivan pultin ja liukuvasarasysteemit. tunnin paukutin liukuvasaralla, eikä se holkki liikkunu milliäkään, en kylläkään mitenkään älyttömän lujaa paukuttanut, koska pelkäsin laakerin vaurioitumista..
Varmaankin paras tapa ois ottaa koko poskilaakeri pihalle ja painaa prässissä holkki irti.

Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

MrG kirjoitti:Tein M30x2 kierteen holkkiin, siihen sopivan pultin ja liukuvasarasysteemit. tunnin paukutin liukuvasaralla, eikä se holkki liikkunu milliäkään, en kylläkään mitenkään älyttömän lujaa paukuttanut, koska pelkäsin laakerin vaurioitumista..
Varmaankin paras tapa ois ottaa koko poskilaakeri pihalle ja painaa prässissä holkki irti.

Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.
Kylmäspray auttaa holkin lähtemisessä ja uuden laitossa... usko pois. :wink:
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Kylmäspreitäkin pruutasin puolipulloa ja koitin jopa lämmittää laakeria ja sitte jäähdyttää holkkia, mutta ei lähteny, vaikka liukuvasarassa oli parhaillaan n. 2Kg massaa ja vielä 40cm vauhdilla. :D
Kävi jo mielessä että hitsaan siihen holkkiin muutaman sauman, mutta en sitte kuitenkaan tohtinu kokeilla..
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Sun Saabissa oli varmaan toi holkki tiukemmassa kuin mulla... :lol:
MrG kirjoitti:Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.


Hyvä että on nyt kunnossa. 8)
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Onkos kenelläkään onnistuneita kokemuksia tuosta holkki rempasta noin niinkuin kotikonstein?
Myös jos kuvia tuosta kohteesta löytyis niin helpottaisi kovasti urakan suunnittelua.

Tuo kierteiden teko lienee fiksuinta, mutta taitaa jo niin iso kierretappi maksaa mansikoita.. :?
Joey
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 08:38

Holkkiremontti

Viesti Kirjoittaja Joey »

Moro.

Olen melko keltanokka näissä jutuissa, mutta liittyykö ko. remontti vetoakselin väljyyteen?

Itselläni on 9-3 2.2 TiD vm. 2000 (ajettu 205000) ja vetoakselit lonksuavat melko pahasti. Kävi sattumalta ilmi ihan normihuollon yhteydessä. "Huoltoheppu" oli kysynyt asiasta Saabilta, jossa vastaus oli ollut: "Joo, kyseisen mallin perusvika. Edessä remontti, perän vaihto yms. ~4000E". Huollossa vaihdettiin kuitenkin stefa, mutta kaverin mukaan öljyt eivät välttämättä tule kestämään sisällä.

Haiskahtaa "hieman" palaneelta. Olen itse ajanut autolla nyt n. 35000km, eikä "väljä perä" ole oireillut millään muotoa (ääniä tms.).

Jos asia ei liittynyt holkkiremonttiin, olisin kiitollinen asiantuntevien ihmisten kommenteistä ko. aihetta koskien.

Tuon ikäiseen / hintaluokan autoon kun ei enää paljoa kannata mitään tuhansia euroja satsata (vaikka menopeli upea laite onkin), varsinkin kun ei oikein vakuuta tuollaisten operaatioiden tarpeellisuus.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos tuossa dieseleissä yhtään samanlainen vaihdelaatikko, niin tuon voi teettää merkkiliikkeessä tyyliin 2000eur, jossa "ammattikoululaiset" irroittavat ja purkavat laatikon, prässäävät holkin irti uuden tilalle ja kasaavat saabin virallisten ohjeiden mukaisesti 1-2 päivässä. Siitä noin 2000-3000 eur hinta.

PCS ja muutamat muut ammattitaitoiset velhot tekevät tuon rempan 200-300 eur hintaan osineen päivineen 1-2 tunnissa, kun vetävät tuon holkin ulos laatikon ollessa autossa paikallaan kierretappi/pultti/liukuvasara kikkailulla ja naputtelevat jäähdytettynä uuden tilalle.
lopputulos on sama. hinta ero menetelmillä on vain yhden numeron verran.. (200 vs 2000..) :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Holkkiremontti

Viesti Kirjoittaja MrG »

Joey kirjoitti:Moro.


Haiskahtaa "hieman" palaneelta. Olen itse ajanut autolla nyt n. 35000km, eikä "väljä perä" ole oireillut millään muotoa (ääniä tms.).

Jos asia ei liittynyt holkkiremonttiin, olisin kiitollinen asiantuntevien ihmisten kommenteistä ko. aihetta koskien.
Jos perän laakereissa on väljyyttä, niin se kyllä varmasti ulisee aika tavalla.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Huomasin sitten äsken katsastuksen yhteydessä kolkin tiputtelevan vaihteistoöljyä vasemman vetarin juuresta :? . Huomautusta siitä ei tosin tullut, mutta parempi asialle on silti jotain tehdä. Voiko hyvällä tuurilla pelkän stefan vaihto riittää vai onko holkkiremontti tiedossa? Onko PK-seudulla mitään pajaa (esim. Torek?), joka osaisi homman tarkastaa ja tarvittaessa holkin vaihtaa? Itse jätän homman käytettävissä olevilla tiloilla ja välineillä suosiolla väliin, mutta PCS on taas ikävän kaukana, joten olisi hyvä kun löytyisi homman hallitseva paja vähän lähempää. Voisi ehkä samalla vaihdattaa hylkyyn johtaneen oikean pallonivelen/alatukivarren, jos auton joutuu korjaamolle viemään, vaikka sen kyllä vaihtaisi melko helposti itsekin.

EDIT: haeskelin aiheeseen liittyviä juttuja lisää ja ilmeisesti PCS on ainoa paikka, jossa homma varmasti onnistuu, joten soitin sinne ja varasin ajan parin viikon päähän.
#1970
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Varasin kanssa just ajan PCS:stä parin viikon päähän. Vapaapäivä piti hommaa varten ottaa.
Toivottavasti kestää sinne asti.

Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Kannatusjäsen
#3382
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

tlaakso kirjoitti:Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Vaihteistoöljyt ei pysy laatikossa jos holkki on todella kulunut, vaikka miten stefoja vaihtaisi. Myöskin vetoakseli alkaa hangata stefan metallikehykseen ja lopulta vetoakselin tiivistepinta raapiintuu urille. Näin kävi itselle 297tkm kohdalla. Tosin vetoakselin naarmut olivat vielä kosmeettisella tasolla.

Vetarin vemputtaminen tuskin tekee hyvää murrosnivelille. Jos ei nyt niitä suoraan rikokkaan. Epänormaalia kulumista varmaan jollain aikavälillä aiheuttaa.

Itse holkki ei kyllä voi kulua "puhki". Ajaminen loppuu aikaisemmin vaihteistorikkoon öljyn karatessa lootasta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin