jos ja jos.. tottakai se onnistuu ja autat mua kaikin tavoin, asennuskaljan nauttiminen on toki sallittua jottei avustajan aika käy pitkäksPsychocowboy kirjoitti:Toki tulen . Jos ei meikäläisen remontti onnistu niin oppia hakemaan ja jos onnistuu niin olen ihan hiljaa vieressä ja hymisenAleksi kirjoitti:No eipä tässä oo paljoo työkiireiltä joutanut eikä oo sitä vitsin ulosvetäjää, jos sulla homma onnistuu ni varmaa tuut henkiseks tueks ku aletaan Hookin (toivottavasti ) kans remppaa...Psychocowboy kirjoitti:Jokos Aleksi vaihdoit holkin? Ite pitäis huomenna kokeilla, jos vaan saan hommattua jostain sopivan ulosvetäjän.
Holkki remontti
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No nyt kävi niin että holkki on edelleen paikoillaan . Joten oppilaaksi tullaan . Eli kokeiltiin (ei siis tehty kierteitä holkin sisään) ulosvetäjällä ja "liukuvasaralla" muttei inahtanutkaan. Kaikesta päätellen ulosvetäjän kuuluisi kuin iso hylsy joka ottaa tukea juuri holkin kehän ulkopuolelta, ei isompi malli kuten meillä jota oli hankala sijoittaa laatikon ulkokuoreen nojaamaan. Seuraavaksi vain PCS:n asiakkaaksi (pitkän jonon päähän). Mutta tulipa stefa ja laatikkoöljyt vaihdettuaAleksi kirjoitti: jos ja jos.. tottakai se onnistuu ja autat mua kaikin tavoin, asennuskaljan nauttiminen on toki sallittua jottei avustajan aika käy pitkäks
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sama vika täällä, veivaa vähän liikaa siinä satasen pinnassa. Ei ole vielä tullut mulle selville miten akuutti vaiva tuo holkkihomma on? Aika on pcs:lle varattuna kuukauden päähän ja toivottavasti sinne saakka pelittää Tosin on veivannut jo pitemmän aikaa joten toivottavasti kestää vielä hetken.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
#2895
Tein M30x2 kierteen holkkiin, siihen sopivan pultin ja liukuvasarasysteemit. tunnin paukutin liukuvasaralla, eikä se holkki liikkunu milliäkään, en kylläkään mitenkään älyttömän lujaa paukuttanut, koska pelkäsin laakerin vaurioitumista..
Varmaankin paras tapa ois ottaa koko poskilaakeri pihalle ja painaa prässissä holkki irti.
Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.
Varmaankin paras tapa ois ottaa koko poskilaakeri pihalle ja painaa prässissä holkki irti.
Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.
Kylmäspray auttaa holkin lähtemisessä ja uuden laitossa... usko pois.MrG kirjoitti:Tein M30x2 kierteen holkkiin, siihen sopivan pultin ja liukuvasarasysteemit. tunnin paukutin liukuvasaralla, eikä se holkki liikkunu milliäkään, en kylläkään mitenkään älyttömän lujaa paukuttanut, koska pelkäsin laakerin vaurioitumista..
Varmaankin paras tapa ois ottaa koko poskilaakeri pihalle ja painaa prässissä holkki irti.
Merkkiliikkeessä tuo homma kustansi 175egeä.
Kylmäspreitäkin pruutasin puolipulloa ja koitin jopa lämmittää laakeria ja sitte jäähdyttää holkkia, mutta ei lähteny, vaikka liukuvasarassa oli parhaillaan n. 2Kg massaa ja vielä 40cm vauhdilla.
Kävi jo mielessä että hitsaan siihen holkkiin muutaman sauman, mutta en sitte kuitenkaan tohtinu kokeilla..
Kävi jo mielessä että hitsaan siihen holkkiin muutaman sauman, mutta en sitte kuitenkaan tohtinu kokeilla..
Holkkiremontti
Moro.
Olen melko keltanokka näissä jutuissa, mutta liittyykö ko. remontti vetoakselin väljyyteen?
Itselläni on 9-3 2.2 TiD vm. 2000 (ajettu 205000) ja vetoakselit lonksuavat melko pahasti. Kävi sattumalta ilmi ihan normihuollon yhteydessä. "Huoltoheppu" oli kysynyt asiasta Saabilta, jossa vastaus oli ollut: "Joo, kyseisen mallin perusvika. Edessä remontti, perän vaihto yms. ~4000E". Huollossa vaihdettiin kuitenkin stefa, mutta kaverin mukaan öljyt eivät välttämättä tule kestämään sisällä.
Haiskahtaa "hieman" palaneelta. Olen itse ajanut autolla nyt n. 35000km, eikä "väljä perä" ole oireillut millään muotoa (ääniä tms.).
Jos asia ei liittynyt holkkiremonttiin, olisin kiitollinen asiantuntevien ihmisten kommenteistä ko. aihetta koskien.
Tuon ikäiseen / hintaluokan autoon kun ei enää paljoa kannata mitään tuhansia euroja satsata (vaikka menopeli upea laite onkin), varsinkin kun ei oikein vakuuta tuollaisten operaatioiden tarpeellisuus.
Olen melko keltanokka näissä jutuissa, mutta liittyykö ko. remontti vetoakselin väljyyteen?
Itselläni on 9-3 2.2 TiD vm. 2000 (ajettu 205000) ja vetoakselit lonksuavat melko pahasti. Kävi sattumalta ilmi ihan normihuollon yhteydessä. "Huoltoheppu" oli kysynyt asiasta Saabilta, jossa vastaus oli ollut: "Joo, kyseisen mallin perusvika. Edessä remontti, perän vaihto yms. ~4000E". Huollossa vaihdettiin kuitenkin stefa, mutta kaverin mukaan öljyt eivät välttämättä tule kestämään sisällä.
Haiskahtaa "hieman" palaneelta. Olen itse ajanut autolla nyt n. 35000km, eikä "väljä perä" ole oireillut millään muotoa (ääniä tms.).
Jos asia ei liittynyt holkkiremonttiin, olisin kiitollinen asiantuntevien ihmisten kommenteistä ko. aihetta koskien.
Tuon ikäiseen / hintaluokan autoon kun ei enää paljoa kannata mitään tuhansia euroja satsata (vaikka menopeli upea laite onkin), varsinkin kun ei oikein vakuuta tuollaisten operaatioiden tarpeellisuus.
Jos tuossa dieseleissä yhtään samanlainen vaihdelaatikko, niin tuon voi teettää merkkiliikkeessä tyyliin 2000eur, jossa "ammattikoululaiset" irroittavat ja purkavat laatikon, prässäävät holkin irti uuden tilalle ja kasaavat saabin virallisten ohjeiden mukaisesti 1-2 päivässä. Siitä noin 2000-3000 eur hinta.
PCS ja muutamat muut ammattitaitoiset velhot tekevät tuon rempan 200-300 eur hintaan osineen päivineen 1-2 tunnissa, kun vetävät tuon holkin ulos laatikon ollessa autossa paikallaan kierretappi/pultti/liukuvasara kikkailulla ja naputtelevat jäähdytettynä uuden tilalle.
lopputulos on sama. hinta ero menetelmillä on vain yhden numeron verran.. (200 vs 2000..)
Hook
PCS ja muutamat muut ammattitaitoiset velhot tekevät tuon rempan 200-300 eur hintaan osineen päivineen 1-2 tunnissa, kun vetävät tuon holkin ulos laatikon ollessa autossa paikallaan kierretappi/pultti/liukuvasara kikkailulla ja naputtelevat jäähdytettynä uuden tilalle.
lopputulos on sama. hinta ero menetelmillä on vain yhden numeron verran.. (200 vs 2000..)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkkiremontti
Jos perän laakereissa on väljyyttä, niin se kyllä varmasti ulisee aika tavalla.Joey kirjoitti:Moro.
Haiskahtaa "hieman" palaneelta. Olen itse ajanut autolla nyt n. 35000km, eikä "väljä perä" ole oireillut millään muotoa (ääniä tms.).
Jos asia ei liittynyt holkkiremonttiin, olisin kiitollinen asiantuntevien ihmisten kommenteistä ko. aihetta koskien.
Re: Holkki remontti
Huomasin sitten äsken katsastuksen yhteydessä kolkin tiputtelevan vaihteistoöljyä vasemman vetarin juuresta . Huomautusta siitä ei tosin tullut, mutta parempi asialle on silti jotain tehdä. Voiko hyvällä tuurilla pelkän stefan vaihto riittää vai onko holkkiremontti tiedossa? Onko PK-seudulla mitään pajaa (esim. Torek?), joka osaisi homman tarkastaa ja tarvittaessa holkin vaihtaa? Itse jätän homman käytettävissä olevilla tiloilla ja välineillä suosiolla väliin, mutta PCS on taas ikävän kaukana, joten olisi hyvä kun löytyisi homman hallitseva paja vähän lähempää. Voisi ehkä samalla vaihdattaa hylkyyn johtaneen oikean pallonivelen/alatukivarren, jos auton joutuu korjaamolle viemään, vaikka sen kyllä vaihtaisi melko helposti itsekin.
EDIT: haeskelin aiheeseen liittyviä juttuja lisää ja ilmeisesti PCS on ainoa paikka, jossa homma varmasti onnistuu, joten soitin sinne ja varasin ajan parin viikon päähän.
EDIT: haeskelin aiheeseen liittyviä juttuja lisää ja ilmeisesti PCS on ainoa paikka, jossa homma varmasti onnistuu, joten soitin sinne ja varasin ajan parin viikon päähän.
#1970
Re: Holkki remontti
Varasin kanssa just ajan PCS:stä parin viikon päähän. Vapaapäivä piti hommaa varten ottaa.
Toivottavasti kestää sinne asti.
Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Toivottavasti kestää sinne asti.
Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Holkki remontti
Vaihteistoöljyt ei pysy laatikossa jos holkki on todella kulunut, vaikka miten stefoja vaihtaisi. Myöskin vetoakseli alkaa hangata stefan metallikehykseen ja lopulta vetoakselin tiivistepinta raapiintuu urille. Näin kävi itselle 297tkm kohdalla. Tosin vetoakselin naarmut olivat vielä kosmeettisella tasolla.tlaakso kirjoitti:Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Vetarin vemputtaminen tuskin tekee hyvää murrosnivelille. Jos ei nyt niitä suoraan rikokkaan. Epänormaalia kulumista varmaan jollain aikavälillä aiheuttaa.
Itse holkki ei kyllä voi kulua "puhki". Ajaminen loppuu aikaisemmin vaihteistorikkoon öljyn karatessa lootasta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi