OG vai NG9-3?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Opiskeluaikana ajoimme Oulussa yhden kesän 96:lla ja ihan hyvin siihen kolmen pienen mukelon kanssa sopi :D

Eiköhän se 3d-ysikolmoseenkin jotenkin sovi turvaistuin :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Poy kirjoitti:
peinu kirjoitti: No sillon pitää molempien etupenkkien olla etuasennossa? :)
Ei tarvitse olla. Olen kokeillut ainakin omalla penkki asetuksilla (172cm), niin se kaukalo tuli niiden kahden penkin väliin. Samalla kertaa kokeilin laittaa kaukalon apukuskin penkin taakse, niin silloin olis pitänyt siirtää penkkiä eteenpäin (eli ei sekään penkki ollut ennestää kovin edessä). Lisäksi tuo taitaa olla turvallisin paikka lapselle kolaritilanteessa.
MInkäslainen kaukalo sulla on? Miten remmi riittää? Mulla on Römer baby safe plus. Asentaessa pitää kaukaloa kallistaa aika lailla vauvan nenän suuntaan, että saa vyön taakse. Asennuksen jälkeen voi kaukalon sitten vängätä oikeaaseen asentoon. Saa siinä vauva samalla pikkasen ryttyytystä.

Huoimio väri. Sopii parhaiten tumman harmaaseen nahkasisustaan :) Vai pitäiskö tuokin verhoilla nahalla? :roll:
Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja Poy »

peinu kirjoitti: MInkäslainen kaukalo sulla on? Miten remmi riittää? Mulla on Römer baby safe plus. Asentaessa pitää kaukaloa kallistaa aika lailla vauvan nenän suuntaan, että saa vyön taakse. Asennuksen jälkeen voi kaukalon sitten vängätä oikeaaseen asentoon. Saa siinä vauva samalla pikkasen ryttyytystä.
Mulla on joku vanhempi (käytetty) malli maxi cosi kaukalosta, mutta aika pitkälti samanlainen kuin saman merkkiset uudetkin kaukalot. Olen muutaman kerran vasta tota sovittanut autoon, kun vauva ei ole vielä ehtinyt tulla maailmaan :lol:
Nuo muutamat sovitus kerrat olivat myös sellaista vänkäämistä. Pitää vaan se oikea tekniikka oppia, niin menee helposti.
Voin illemmalla sovittaa uudestaan ja laittaa vaikka jotain kuvaa kaukalosta.
peinu kirjoitti: Huoimio väri. Sopii parhaiten tumman harmaaseen nahkasisustaan :) Vai pitäiskö tuokin verhoilla nahalla? :roll:
Noi on ihan selvät aeron penkit :wink:
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Poy kirjoitti: Olen muutaman kerran vasta tota sovittanut autoon, kun vauva ei ole vielä ehtinyt tulla maailmaan :lol:
Nuo muutamat sovitus kerrat olivat myös sellaista vänkäämistä. Pitää vaan se oikea tekniikka oppia, niin menee helposti.
heh, se onkin "mukava" sitten ekaa kertaa live-tilanteessa tehdä tuo kun vauva retkottaa miten sattuu. Auto on kauheen kuuma kun on seissyt auroingon paisteessa. Hiki valuu ja mamma kauhiselle ja paasaa vieressä ja haukkuu saapin paskaksi autoksi.

Ai mistä tiedän? :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja karg »

tsaarela kirjoitti:Kumpaa sukupolvea suosittelette? Toiveissa olisi pitää autoa viitisen vuotta/~100 tkm, ehkä pitempäänkin, jos yhteiselo sujuu. Saab hommattaisiin myös sitä silmälläpitäen, että perheen pääluku mahdollisesti jossain vaiheessa kasvaa nykyisestä kahdesta.
Jos te kaksi ootte pitkähköjä ihmisiä ja meinaatte tehdä vaikka kersan tai pari, niin veikkaan että NG9-3 alkaa ahdistamaan sen viiden vuoden aikana sisätilojensa osalta. Se on nimittäin pieni auto.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

karg kirjoitti:
Jos te kaksi ootte pitkähköjä ihmisiä ja meinaatte tehdä vaikka kersan tai pari, niin veikkaan että NG9-3 alkaa ahdistamaan sen viiden vuoden aikana sisätilojensa osalta. Se on nimittäin pieni auto.
Tuohon olisi hauska lukea perusteluja. Nimimerkillä 195cm :D . Ainakaan faijan 9-5 ei ollut kuin leveyttä reilusti lisää, ei korkeutta, jota yleensä kaipailen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja karg »

Psychocowboy kirjoitti:
karg kirjoitti:
Jos te kaksi ootte pitkähköjä ihmisiä ja meinaatte tehdä vaikka kersan tai pari, niin veikkaan että NG9-3 alkaa ahdistamaan sen viiden vuoden aikana sisätilojensa osalta. Se on nimittäin pieni auto.
Tuohon olisi hauska lukea perusteluja. Nimimerkillä 195cm :D . Ainakaan faijan 9-5 ei ollut kuin leveyttä reilusti lisää, ei korkeutta, jota yleensä kaipailen.
Kyseessä olikin veikkaus ja toisaalta perusteluja ei ole kuin sen verran, mitä ite olen kokeillut eri Saabeja. Itelläni on mittaa 187cm ja vaimolla jotain 170cm ja tällä hetkellä skidit on vähän vaille 4v ja vähän vaille 2v.

9000/9-5:ssä mahdun itteni taakse istumaan ns. "mukavasti", NG900:ssa/OG9-3:ssa juuri ja juuri, NG9-3:ssa vain jalat leveässä haara-asennossa eli erittäin epämukavasti. Eipä tällä mitään väliä olekaan silloin, kun ajelen itekseni. Siinä vaiheessa kun mukaan pitää pakata myös perhe eli vaimo+kersat, matkustamon pituus (ei korkeus) alkaa ratkaisemaan. Toista se oli ehkä vielä 80-luvulla, mutta nykyään on pakko pitää pienet kersat turvaistuimissa.

Siinä vaiheessa kun pitää olla turvaistuin selkänoja menosuuntaan päin, itteni taakse tai keskelle semmoinen ei mahdu missään Saabissa, kun en halua ajella polvet koukussa. Jos sen laittaa repsikan taakse, repsikan penkille joko mahtuu tai sitten ei. Tämä riippuu hyvin pitkälti repsikan penkillä istuvan pituudesta. Esim. erään kaverin muija on 157cm sulka päässä ja se mahtuu mihin vain. Takapenkillä on tietysti vielä tilaa, mutta haluaako siellä joku istua? Joku kai haluaa.

Sitten jos sattuu niin, että autoon pitää laittaa toinenkin turvaistuin vaikka sitten normaaliin asentoon, autoon jää enää kaksi nihkeätä paikkaa. Jos repsikan (=vaimon?) takapuoli sattuu olemaan hiukan leveä, takapenkille on turha änkeä turvaistuinten väliin edes 9-5:ssä. Jos kartanlukija on lisäksi hiukankin pidempi, voi siinä repsikan penkilläkin olla nuivaa sen aikaa eli 2-3 vuotta kunnes yhtään turvaistuinta ei tarvitse enää pitää ns. väärin päin.

Testattiin meidän nykyistä turvaistuinkonfista tädin 9-3SS:ssä ja sen perusteella todettiin, että ko. malli ei ole ainakaan tällä hetkellä meille sopiva auto. Edes vaimo ei sopinut enää repsikkaan, kun takana oli meikän 9-5:ssä normaalisti oleva turvaistuin (siis selkänoja menosuuntaan päin). NG900:ssa (myös OG9-3:ssa) tämä vielä toimii ja 9-5:ssä mahdun itsekin tarvittaessa repsikkaan siten, että polvet ovat jopa irti hanskalokerosta.

Noniin, tietysti repsikasta kai voisi kytkeä turvatyynyn pois päältä, jolloin siihen paikkaan saa turvaistuimen, mutta itelleni se ei ainakaan ollut vaihtoehto. En nimittäin kaipaa yhtään pientä kersaa etupenkille ennen kuin kersa voi käyttää auton omaa turvavyötä ja pysyy paikallaan. Eipä tuo vaimokaan kauan takapenkillä viihtynyt siinäkään vaiheessa kun lapsia oli vain yksi kpl.

Jotta silleen, kukin taaplaa tyylillään. Tämän perusteella en vain valitsisi perheautoksi NG9-3:a, vaan jonkun muun, esim. OG9-3:n. Jos ajelisin pelkästään yksin, ottaisin jo pelkästään ajettavuuden perusteella ehdottomasti ennemmin NG9-3:n kuin OG9-3:n. Joku muu tekee varmasti toisin ja siihen en sen kummemmin puutu. Onneksi olemassa on myös 9-5 ;)
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

karg kirjoitti:
Jotta silleen, kukin taaplaa tyylillään. Tämän perusteella en vain valitsisi perheautoksi NG9-3:a, vaan jonkun muun, esim. OG9-3:n. Jos ajelisin pelkästään yksin, ottaisin jo pelkästään ajettavuuden perusteella ehdottomasti ennemmin NG9-3:n kuin OG9-3:n. Joku muu tekee varmasti toisin ja siihen en sen kummemmin puutu. Onneksi olemassa on myös 9-5 ;)
Ensin on sanottava että luin väärin orkkis tekstisi eli mulla meni sekaisin ng ja og 9-3 :oops: eli oma moka. Siksi ihmettelin koska og9-3 pidän suhteellisen tilavana autona (verrattuna jopa moniin "premium" autoihin) ja ng9-3 ei voi suositella pitkille (esim seat leonissa paremmin kuskin tilaa 8O ). Näin ollen itsekkin "joudun" siirtymään seuraavaksi 9-5:een.
Tuota pituus suunnassa olevaa tilaa on tosiaan 9-5 jonkin verran enemmän ainakin takapenkeillä ja leveyttä huomattavasti enemmän kuin og9-3 mutta korkeutta tosiaan ei. Joskin kaikissa noissa on takapenkillä kuuppa katossa. Ng9-3 en hauku sen enempää koska se oli kyllä allekirjoittaneelle niin suuri pettymys tiloiltaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pituuskysymykseen: olen itse 173 cm ja vaimo jonkin verran päälle 160 cm. NG900:n aikoihin ainakin itseni taakse mahtui ilman ongelmia istumaan, joten sen suhteen ei pitäisi kyllä ongelmaa tulla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG vai NG9-3?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Psychocowboy kirjoitti:Ng9-3 en hauku sen enempää koska se oli kyllä allekirjoittaneelle niin suuri pettymys tiloiltaan.
Uuteen 9-3:een saisi helposti lisää päätilaa, jos kuskin penkkiä voisi laskea alemmas, kuten NG900:ssa. Valitettavasti säätövarat loppuvat kesken ja sitten on ajaessa sellainen olo kuin orrella istuisi. No siihenkin tunteeseen tottuu...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Kaikesta päätellen saisivat julkaista Sport seedanista CD-mallin :lol: :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pitäiskö mun tulla huomenna Sport Sedanilla PKS -potkijaisiin, niin jokainen halukas saisi kokeilla, minkälaiset "tilat" Sport Sedanissa on?

"Tilat" lainausmerkeissä siksi, että jollekin ne ovat riittävät ja jollekin eivät :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tsaarela kirjoitti:Pituuskysymykseen: olen itse 173 cm ja vaimo jonkin verran päälle 160 cm. NG900:n aikoihin ainakin itseni taakse mahtui ilman ongelmia istumaan, joten sen suhteen ei pitäisi kyllä ongelmaa tulla.
Rouva meillä halusi autoksi tuon 9-3:n ja ajaa 99% siihen vuositasolla tulevista kilsoista. Tarvitsee työn vuoksi sitä ja on ollut valintaansa erittäin tyytyväinen. Pituutta hänellä on 160cm. Yksi valintaperuste oli se, että hänen mittaiselle löytyy hyvä ajoasento ja näkee kunnolla ulos ajaessaan. OG-satkuun ei ollut koskaan oikein tyytyväinen.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

rr kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Pituuskysymykseen: olen itse 173 cm ja vaimo jonkin verran päälle 160 cm. NG900:n aikoihin ainakin itseni taakse mahtui ilman ongelmia istumaan, joten sen suhteen ei pitäisi kyllä ongelmaa tulla.
Rouva meillä halusi autoksi tuon 9-3:n ja ajaa 99% siihen vuositasolla tulevista kilsoista. Tarvitsee työn vuoksi sitä ja on ollut valintaansa erittäin tyytyväinen. Pituutta hänellä on 160cm. Yksi valintaperuste oli se, että hänen mittaiselle löytyy hyvä ajoasento ja näkee kunnolla ulos ajaessaan. OG-satkuun ei ollut koskaan oikein tyytyväinen.
Tämä kuvastaa mielestäni juurikin sitä, että NG9-3 on tehty pienemmille ihmisille kuin aiemmat Saabit ;)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

karg kirjoitti:Tämä kuvastaa mielestäni juurikin sitä, että NG9-3 on tehty pienemmille ihmisille kuin aiemmat Saabit ;)
Muistaakseni uusi 9-3 (ainakin Sport Sedan) on jopa muutaman sentin lyhyempi kuin NG900/OG9-3.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin