En ole ehtinyt tutkimaan, että onko ambomaalla tai jossain tehty.
Itse asiassa en tiedä mistä asian saisi selville (Auto Laakkosella se on asennettu luovutus huollon yhteydessä... mutta heidän papereista ei näkynyt tarkempia tietoja). Tarkat tiedot löytyy kuulemma myyjien papereista ja ne on arkistoitu Joensuuhun (eikä siellä ole henkilöä, joka viitsisi kaivaa ko. paperin esille)... näin asia jäi tähän.
NÄKYSI SE TIETOKONEELTA, MUTTA EN OLE VIITSINYT MAKSAA 30E:tä.
Olen itse ajanut vasta n. 45000 km (mittarissa n.92000km), mutta hyvin on pellannut
Aikoinaan meillä olleissa (uutena ostetuissa) og-satkuissa oli kyllä laatuero suomalaisten hyväksi. Trollhättanilaisessa oli pikkujuttua ja Uudessakaupungissa tehdyissä (2 kpl) noi saman verran yhteensä.
Mitään tilastollista johtopäätöstähän tuosta ei voi tehdä kun lukumäärä on vain 3 kpl
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Eikös mm. vuoden 2000 Sport Coupeja valmistettu Uudessakaupungissa? Muistelisin aikoinaan, kun auto ostettiin uutena, myyjän sanoneen valmistuspaikan olleen Uudessakaupungissa.
Auto on kyllä pelannut varsin hyvin. Kertaakaan ei ole näyttänyt Check Engine -valoa ja eikä mitään muutakaan vikaa ole ollut, paitsi on ilmennyt nakutusta koneen puolelta - venttiilinpainikkeet? Liekkö vakavakin vika, jos viaksi voinee sanoa?
Vähän taas ohi otsikon mutta jankutetaan että ainakin cabet ovat osanneet tehdä ukissa ja hyvin, pian 12tkm takana ja ei ole tarvinnut kuin öljyt vaihtaa, käsittämätöntä, eikä mikään ole vieläkään rikki
Normaalisti meidän saabista olisi hajonnut vähintään jokin 500e:n osa
Valmistenumerostahan tekopaikka selviää, haulla lisätietoa. (Joinain vuosina on ollut myös Made in Finland-lätkä).
Käsittääkseni kuitenkin umpikorisista 9-3:sta on tehty Suomessa vain Viggenit sekä loppupään (= yhtä aikaa Sport Sedanin kanssa valmistetut) 5-oviset.
Mm. Katto Pois! -teoksen (Juhani Linnoisen muistelmakirja, toimittanut Anssi Siukosaari 2000) mukaan laatutietoa on valmistuksen aikana kerätty jatkuvasti ja verrattu Ruotsin tehtaiden vastaavalla tavalla mitattuun laatuun.
Kirjan mukaan myös Saabin johto Ruotsissa tiesi, että Uudessakaupungissa Saabit tehdään laadukkaammin ja kannattavammin. Kirja kertoo siis Linnoisen ajasta Saab-Valmetilla eli ajasta vuoteen 1996 asti.
---
Saabin historiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua niin em. teokseen kuin myöskin Jan Hökerbergin teokseen Spelet om Saab (1992, löytyy ainakin Espoon ja Turun kirjastoista). Hökerberg kertoo jännittävästi ja järkyttävästikin Saabin laatu- ja tuottavuuskriisistä 1980-luvulla ja mm. tuolloisista varsin pitkälle menneistä yhteistyöneuvotteluista Mazdan kanssa, jotka kirjan mukaan kariutuivat pääjohtajien henkilökemioiden yhteensopimattomuuteen.