TEKOPAIKKA

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Yritätkö saada ostaa Viggen tai cabin halvalla?
En.
Minulla on jo loisto Saab 93 2,0t 5D jubilee vm 2002 (Ruotsissa tehty).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Onko tarvike virisarjasikin ruottalainen.
En ole ehtinyt tutkimaan, että onko ambomaalla tai jossain tehty.

Itse asiassa en tiedä mistä asian saisi selville (Auto Laakkosella se on asennettu luovutus huollon yhteydessä... mutta heidän papereista ei näkynyt tarkempia tietoja). Tarkat tiedot löytyy kuulemma myyjien papereista ja ne on arkistoitu Joensuuhun (eikä siellä ole henkilöä, joka viitsisi kaivaa ko. paperin esille)... näin asia jäi tähän.
NÄKYSI SE TIETOKONEELTA, MUTTA EN OLE VIITSINYT MAKSAA 30E:tä.
Olen itse ajanut vasta n. 45000 km (mittarissa n.92000km), mutta hyvin on pellannut
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Aikoinaan meillä olleissa (uutena ostetuissa) og-satkuissa oli kyllä laatuero suomalaisten hyväksi. Trollhättanilaisessa oli pikkujuttua ja Uudessakaupungissa tehdyissä (2 kpl) noi saman verran yhteensä.

Mitään tilastollista johtopäätöstähän tuosta ei voi tehdä kun lukumäärä on vain 3 kpl :D
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Mitään tilastollista johtopäätöstähän tuosta ei voi tehdä
ELI VIIMEINEN KUNNOLLINEN 93 2,0t 5D MALLI ON vm.2002 (loput on keräilyosista vippaskonsteilla kasattuja "kuvatuksia").
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eikös mm. vuoden 2000 Sport Coupeja valmistettu Uudessakaupungissa? Muistelisin aikoinaan, kun auto ostettiin uutena, myyjän sanoneen valmistuspaikan olleen Uudessakaupungissa.

Auto on kyllä pelannut varsin hyvin. Kertaakaan ei ole näyttänyt Check Engine -valoa ja eikä mitään muutakaan vikaa ole ollut, paitsi on ilmennyt nakutusta koneen puolelta - venttiilinpainikkeet? :? Liekkö vakavakin vika, jos viaksi voinee sanoa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän taas ohi otsikon mutta jankutetaan että ainakin cabet ovat osanneet tehdä ukissa ja hyvin, pian 12tkm takana ja ei ole tarvinnut kuin öljyt vaihtaa, käsittämätöntä, eikä mikään ole vieläkään rikki :D
Normaalisti meidän saabista olisi hajonnut vähintään jokin 500e:n osa ;)
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Eikös mm. vuoden 2000 Sport Coupeja valmistettu Uudessakaupungissa?
No sehän selviää kurkkaamalla konepellin alle :wink:
Saabiton
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tarkoitat "Made in ..." tai jotain numerosarjaa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

hewiderolta lainattua:
Eli VIN-koodin 11. numero osoittaa valmistuspaikan:

1 = Trollhättan line #1
2 = Trollhättan line #2
3 = Arlöv, Sweden
6 = Nystad, Finland
7 = Nystad, Finland
Kuva
Saabiton
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Valmistenumerostahan tekopaikka selviää, haulla lisätietoa. (Joinain vuosina on ollut myös Made in Finland-lätkä).

Käsittääkseni kuitenkin umpikorisista 9-3:sta on tehty Suomessa vain Viggenit sekä loppupään (= yhtä aikaa Sport Sedanin kanssa valmistetut) 5-oviset.

Mm. Katto Pois! -teoksen (Juhani Linnoisen muistelmakirja, toimittanut Anssi Siukosaari 2000) mukaan laatutietoa on valmistuksen aikana kerätty jatkuvasti ja verrattu Ruotsin tehtaiden vastaavalla tavalla mitattuun laatuun.

Kirjan mukaan myös Saabin johto Ruotsissa tiesi, että Uudessakaupungissa Saabit tehdään laadukkaammin ja kannattavammin. Kirja kertoo siis Linnoisen ajasta Saab-Valmetilla eli ajasta vuoteen 1996 asti.

---

Saabin historiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua niin em. teokseen kuin myöskin Jan Hökerbergin teokseen Spelet om Saab (1992, löytyy ainakin Espoon ja Turun kirjastoista). Hökerberg kertoo jännittävästi ja järkyttävästikin Saabin laatu- ja tuottavuuskriisistä 1980-luvulla ja mm. tuolloisista varsin pitkälle menneistä yhteistyöneuvotteluista Mazdan kanssa, jotka kirjan mukaan kariutuivat pääjohtajien henkilökemioiden yhteensopimattomuuteen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Saabiton
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ruotsalaista tekoa on: "Made in Sweden". Ja 2 numero eli Trollhättan. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin