Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Käsitinkö nyt oikein, eli tuota rullaa nro. 2 ei vaihdeta 110tkm huollossa?
Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Käsitinkö nyt oikein, eli tuota rullaa nro. 2 ei vaihdeta 110tkm huollossa?
Minä ajattelin vaihtaa (halkasioiden suhteessa laskien tuon kyllä pitäisi kestää n. 1,3 kertaa pitempään... vaihto vasta 130t tai 150t huollossa).
Ajattelin myös korjata vanhat rullat varaosiksi.
Onnistuneeko laakerinvaihto muovipesään... liekkö peräti liimalla laitettu laakerit kiinni?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Otitko huomioon kestolaskuissa myös sivulta tulevat rasituserot sekä itse laakerien kokoeron? :roll:

Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
Tarvikerullissa on 6203 laakerit molemmissa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Matrix
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 20:10

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Matrix »

Eli näihin pystyy siis vaihtamaan laakerit itsekin ? Ei varmaankaan monen euron laakerit ole nuo 6203:t ??
Alkaisi olla hihnan vaihtoaika käsillä ja lyhyen kyselyn perusteella koko rullat ovat hieman arvokkaita..Lieneekö sitten juurikaan eroa alkuperäisten ja tarvike rullien välillä..
9-3 T -00
745 TIC -87
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joku näitä rullia vaihdellut? mitä rulla no:2 maksaa? motonetistä ei tuota saa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Eli näihin pystyy siis vaihtamaan laakerit itsekin ?
Näppituntumalla vaikuttaa kyllä siltä, ettei pysty. Rullan muovi on valettu siihen laakerin ulkokehän päälle, eikä ainakaan ilman väkivaltaa irtoa.

Motonetin tarvikerulla (se yläkulman taittopyörä) ainakin näytti ihan asialliselta, rullan nro 2 jätin vaihtamatta. Täytyypä seurailla koska alkaa ilmenemään väljyyksiä (nyt 130tkm), tosin eipä tuossa toisessakaan rullassa yhtään väljää vielä 120tkm kohdalla ollut...
Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
Ihan tavallinen 1-rivinen laakeri siinä on.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja tnt »

Huollossa kun kysäisin rullien vaihdosta hihnan vaihdon yhteydessä niin huoltomiehen mukaan 2001 ja uudemmissa malleissa on kuulemma paremmat rullat ettei niitä tarvi vaihtaa...Riittää pelkkä tarkastus.
9-3Aero-01
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tarvikerullissa on 6203 laakerit molemmissa.
Ja samat oli myös alkuperäisissä.
Tarkoitukseni oli kokeilla laakerinvaihtoa, mutta kun ne alkuperäiset jotka vaihdettiin 110 tkm huollossa tarvikerulliin olivat niin priimakuntoiset, niin päätinkin jättää varaosiksi auton mukana pidettäväksi.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Tuossa Juusokas kertoi,että ylimmän hihnarullan vaihto oli helppoa. Minulla olisi edessä sama homma,mutta oon vähän epävarma,että pitääkö hihna löysätä ennen toimenpidettä ja miten hihnan löysääminen tapahtuu :?: Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa) Akunkengän irrotin varulta ja homma onnistui hyvin.Kannattaa vain varata tarpeeksi iso palju,sillä pensaahan valuu irrotusvaiheessa muutama desi.Jätin alkuperäiset tiivisteprikat paikalleen ja lopuksi käynnistin auton ja tarkistin tuliko liitoksista pitävät, ja tulihan niistä :)
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Minulla olisi edessä sama homma,mutta oon vähän epävarma,että pitääkö hihna löysätä ennen toimenpidettä ja miten hihnan löysääminen tapahtuu
Kiristysrullan pidikkeessä on neliökanta yläpuolella, tuohon sopii räikän jatkovarsi. Jatovartta kun vetää eteenpäin (älä pyöritä), hihna löystyy. Siellä kiristysrullan sivussa on reikä johon voi työntää tapin (~4mm) jonka avulla hihnan voi lukita löysäksi. Sen jälkeen hihnan ja rullan voi vaihtaa. Hihnan paikoilleen saamiseksi jouduin ottamaan sisälokasuojaa irti että pääsin pujottamaan hihnan kampiakselin pyörälle. Se hihnahan siis kannattaa vaihtaa samalla kun rulla.
Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa)
Mulla olisi sama homma edessä. Tuleeko sitä bensaa paineella sieltä suodattimesta kun liitoksia availee?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikö alempaa rullaa vaihdeta enää? Onko siis käytössä lyhyempi hihna nykyään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja peinu »

SS kirjoitti:
Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa)
Mulla olisi sama homma edessä. Tuleeko sitä bensaa paineella sieltä suodattimesta kun liitoksia availee?
Jotain rättiä liitoksen ympärille kun avaa banjopultin, ettei roisku ympäriinsä. Palava rööki suussa tottakai.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saapistinainen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
Paikkakunta: Oulainen

Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto

Viesti Kirjoittaja saapistinainen »

Miten tuo 6 rulla on kiinni rungossa kun se katkesi varrestaan. Kuinka iso remontti tiedossa.
Vastaa Viestiin