Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Minä ajattelin vaihtaa (halkasioiden suhteessa laskien tuon kyllä pitäisi kestää n. 1,3 kertaa pitempään... vaihto vasta 130t tai 150t huollossa).Käsitinkö nyt oikein, eli tuota rullaa nro. 2 ei vaihdeta 110tkm huollossa?
Ajattelin myös korjata vanhat rullat varaosiksi.
Onnistuneeko laakerinvaihto muovipesään... liekkö peräti liimalla laitettu laakerit kiinni?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Otitko huomioon kestolaskuissa myös sivulta tulevat rasituserot sekä itse laakerien kokoeron?
Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Eli näihin pystyy siis vaihtamaan laakerit itsekin ? Ei varmaankaan monen euron laakerit ole nuo 6203:t ??
Alkaisi olla hihnan vaihtoaika käsillä ja lyhyen kyselyn perusteella koko rullat ovat hieman arvokkaita..Lieneekö sitten juurikaan eroa alkuperäisten ja tarvike rullien välillä..
Alkaisi olla hihnan vaihtoaika käsillä ja lyhyen kyselyn perusteella koko rullat ovat hieman arvokkaita..Lieneekö sitten juurikaan eroa alkuperäisten ja tarvike rullien välillä..
9-3 T -00
745 TIC -87
745 TIC -87
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Joku näitä rullia vaihdellut? mitä rulla no:2 maksaa? motonetistä ei tuota saa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Näppituntumalla vaikuttaa kyllä siltä, ettei pysty. Rullan muovi on valettu siihen laakerin ulkokehän päälle, eikä ainakaan ilman väkivaltaa irtoa.Eli näihin pystyy siis vaihtamaan laakerit itsekin ?
Motonetin tarvikerulla (se yläkulman taittopyörä) ainakin näytti ihan asialliselta, rullan nro 2 jätin vaihtamatta. Täytyypä seurailla koska alkaa ilmenemään väljyyksiä (nyt 130tkm), tosin eipä tuossa toisessakaan rullassa yhtään väljää vielä 120tkm kohdalla ollut...
Ihan tavallinen 1-rivinen laakeri siinä on.Muistini mukaan tuo nurkkarulla taisi olla myös vielä kaksoiskuulalaakeri.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Huollossa kun kysäisin rullien vaihdosta hihnan vaihdon yhteydessä niin huoltomiehen mukaan 2001 ja uudemmissa malleissa on kuulemma paremmat rullat ettei niitä tarvi vaihtaa...Riittää pelkkä tarkastus.
9-3Aero-01
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Ja samat oli myös alkuperäisissä.Tarvikerullissa on 6203 laakerit molemmissa.
Tarkoitukseni oli kokeilla laakerinvaihtoa, mutta kun ne alkuperäiset jotka vaihdettiin 110 tkm huollossa tarvikerulliin olivat niin priimakuntoiset, niin päätinkin jättää varaosiksi auton mukana pidettäväksi.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Tuossa Juusokas kertoi,että ylimmän hihnarullan vaihto oli helppoa. Minulla olisi edessä sama homma,mutta oon vähän epävarma,että pitääkö hihna löysätä ennen toimenpidettä ja miten hihnan löysääminen tapahtuu Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa) Akunkengän irrotin varulta ja homma onnistui hyvin.Kannattaa vain varata tarpeeksi iso palju,sillä pensaahan valuu irrotusvaiheessa muutama desi.Jätin alkuperäiset tiivisteprikat paikalleen ja lopuksi käynnistin auton ja tarkistin tuliko liitoksista pitävät, ja tulihan niistä
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Kiristysrullan pidikkeessä on neliökanta yläpuolella, tuohon sopii räikän jatkovarsi. Jatovartta kun vetää eteenpäin (älä pyöritä), hihna löystyy. Siellä kiristysrullan sivussa on reikä johon voi työntää tapin (~4mm) jonka avulla hihnan voi lukita löysäksi. Sen jälkeen hihnan ja rullan voi vaihtaa. Hihnan paikoilleen saamiseksi jouduin ottamaan sisälokasuojaa irti että pääsin pujottamaan hihnan kampiakselin pyörälle. Se hihnahan siis kannattaa vaihtaa samalla kun rulla.Minulla olisi edessä sama homma,mutta oon vähän epävarma,että pitääkö hihna löysätä ennen toimenpidettä ja miten hihnan löysääminen tapahtuu
Mulla olisi sama homma edessä. Tuleeko sitä bensaa paineella sieltä suodattimesta kun liitoksia availee?Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Eikö alempaa rullaa vaihdeta enää? Onko siis käytössä lyhyempi hihna nykyään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Jotain rättiä liitoksen ympärille kun avaa banjopultin, ettei roisku ympäriinsä. Palava rööki suussa tottakai.SS kirjoitti:Mulla olisi sama homma edessä. Tuleeko sitä bensaa paineella sieltä suodattimesta kun liitoksia availee?Vaihdoin tuossa viikonloppuna polttoainesuotimen,ilman polttoainepumpun sulakkeen irrotusta(suositushan on irrottaa)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: Olipahan taas - hihnarullien vaihto
Miten tuo 6 rulla on kiinni rungossa kun se katkesi varrestaan. Kuinka iso remontti tiedossa.