jarmotyni kirjoitti:Mulla 9-3 tid vm-99 aj. 150000 km.Narisi viime talvena pakkasella.Viikon ja toisenkin kaikki illat asiaa tutkittuani narinan aiheuttajaksi paljastui vain ja ainoastaan KALLISTUKSENVAIMENTIMEN PUSLAT.Vaihoin uutet loppui narina,mutta kuinka pitkäksi aikaa selviää tulevana talvena.Narina kai tullee siitä ku vaimennintanko pyörii puslan sisällä jota sen EI tulisi tehtä eli mitä tiukemmalla sen parempi.
Itselläni oli 9-3 2.0t vm. 1999 ja narina aivan hirveää. Käytin autoa useita kertoja merkkiliikkeessä ja sain aluksi vastaukseksi mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Ja joka kerrasta tietenkin veloitettiin 50-80€. Vihdoin ongelma maahantuojan avustuksella paikannettiin kallistuksenvakaajan pusliin. Sitten alkoi rasvauskierre. Narina palasi takaisin aina alle kuukauden kuluttua ja luonnollisesti lähes aina veloitettiin 50-80€ joka rasvauskerrasta. Vaihdoin myös korjaamoa ja homma parani sikäli, että työlle annettiin 1 v takuu. Narina luonnollisesti palasi takaisin parin viikon kuluttua.
Yritin vaatia myös maahantuojaa vastuuseen sillä perusteella, että autossa on tyyppivika. Myös sisätilan ilmanohjaimen toimimattomuuden ja jumiutumisen sanottiin korjaamossa olevan tyyppivika, joka esiintyi lähes kaikissa tietyissä vuosimalleissa. Myös tästä vaadin maahantuojaa vastuuseen. Maahantuojan mukaan molempia vikoja esiintyi niin satunnaisesti, että tyyppiviasta ei ole kysymys. Kuitenkin soittokierros kolmeen eri merkkiliikkeeseen paljasti maahantuojan puhuvan täyttä potaskaa. Liikkeiden mukaan narina esiintyy käytännössä kaikissa autoissa (kylmällä) ja myös ilmanohjaimen ongelma oli erittäin yleinen.
Vaadin maahantuojaa vastuuseen myös kuluttajaviraston kautta, mutta heidän mukaansa en voi vaatia maahantuojaa vastuuseen, koska olin auton toinen omistaja. Jos olisin ollut ensimmäinen, olisin ollut oikeutettu vaateeseen. Ärsyttävintä koko prosessissa oli kuitenkin maahantuojan suhtautuminen asiaan. Vastineessaan kuluttajavirastolle he valehtelivat, että ko. vikoja on esiintynyt vain muutamissa yksilöissä ja lisäksi he kyseenalaistivat "maallikon" kyvyn arvioida auton vikojen yleisyyttä ja sitä, onko kyseessä tyyppivika vai ei. No, tällä maallikolla kuitenkin on takana mm. koneasentajan koulutus ja ajokilometrejä n. 700 000 km. Erilaisia autonreuhkoja ennen tätä yksilöä on ollut 6 kpl ja yhdessäkään ei ollut moisenkaltaisia vikoja. Viimeisenä keinona vaihdatin 2004 alkuvuodesta alle Aeron paksumman kallistuksenvakaajan ja puslat. Ei narissut uudelleen ainakaan kevättalvella. Otin vielä sen verran varman päälle, että vaihdoin autoa. Vaikka ..ttuuntuneena kaikkeen Saabiin liittyvään päätin vaihtaa myös merkkiä, ajelen nyt uudella 9-3SS:llä. (Kun parempaakaan autoa ei ko. hintaluokassa ajettavuudeltaan löytynyt)
Nyt kuitenkin olen ensimmäinen omistaja ja vaadin kaikki narahdukset, kolahdukset ym. viat korjattavaksi myös takuuajan jälkeen, vaikka sitten maahantuoja pitäisi haastaa korkeimpaan oikeuteen.